لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۶

نیروهای پیشمرگه کرد از شهرهای سنجار و خانقین عقب‌نشینی کردند


شبه نظامیان شیعه حشدالشعبی که مورد حمایت ایران هستند، پس از تصرف اطراف کرکوک شادی می‌کنند.
شبه نظامیان شیعه حشدالشعبی که مورد حمایت ایران هستند، پس از تصرف اطراف کرکوک شادی می‌کنند.

یک روز پس از تسلط نیروهای عراقی بر شهر کرکوک، نیروهای پیشمرگه کرد بامداد روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه، شهر سنجار را نیز ترک کردند. کنترل شهر اکنون در دست ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه حشد‌الشعبی مورد حمایت ایران است.

هم‌زمان خبرگزاری‌ها از تخلیه شهر خانقین در مرز میان ایران و عراق از نیروهای کرد خبر داده‌اند.

نیروهای حشد‌الشعبی روز سه‌شنبه اعلام کردند که در همراهی با ارتش عراق توانستند پس از تخلیه کامل نیروهای پیشمرگه، بدون درگیری کنترل شهر را در دست گیرند.

مسلم شنگالی، فرمانده نیروهای شبه‌نظامی محلی در شهر سنجار، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که نیروهای کرد پیش از طلوع آفتاب روز سه‌شنبه شهر را ترک کردند. این در حالی است که براساس این گزارش، نیروهای حشد‌الشعبی در حال ورود به سنجار هستند.

به گفته آقای شنگالی، در شهر سنجار هیچ برخوردی پیش نیامد و «نیروهای کرد بدون درگیری و فورا شهر را ترک کردند».

مهما خلیل، شهردار سنجار نیز گفته است که ائتلافی از شبه نظامیان شیعه امنیت سنجار را تامین می‌کنند.

شهرسنجار در استان نینوا در شمال عراق در سال ۹۲ به دست گروه خلافت اسلامی افتاد که به کشتار ساکنانِ عمدتا کردِ ایزدی آن اقدام کردند. یک سال بعد پیشمرگه‌های کرد توانستند این شهر را از تسلط گروه حکومت اسلامی درآورند. پس از آن مسعود بارزانی خواستار الحاق سنجار به اقلیم کردستان شد.

سنجار از جمله شهرهایی بود که همه‌پرسی استقلال کردستان در آن برگزار شد. این همه‌پرسی‌ سبب بالاگرفتن تنش بین بغداد و اربیل شد. برگزاری این همه‌پرسی خشم عراق، ترکیه و ایران را به همراه داشت و حیدر العبادی، نخست‌‌وزیر عراق، گفت که آن را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار ملغی کردن نتیجه آن شده است.

XS
SM
MD
LG