لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

کابینه اسرائیل طرح «روز پس از جنگ» را در آستانه مذاکرات پاریس بررسی کرد


همزمان با سفر رئیس موساد به پاریس، جهت دستیابی به توافق احتمالی با گروه افراطی حماس، بمباران منطقه رفح در جنوب باریکه غزه در بامداد جمعه «دست‌کم شش کشته» برجای گذاشت.

مذاکرات روز جمعه درد پاریس با هدف توقف موقت عملیات جنگی اسرائیل در غزه در برابر آزادی ۱۳۴ گروگان اسرائیلی در دست حماس پیگیری می‌شود. گروهی که علاوه بر اسرائیل، آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای غربی آن را تروریستی می‌دانند.

اما روز چهارم اسفند، در حالی جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس وارد یکصد و چهلمین روز خود شد که طرح اسرائیل برای «روز پس از جنگ» پنج‌شنبه شب به کابینه این کشور ارائه شد.

طرح اسرائیل برای «روز پس از جنگ» به کابینه ارائه شد

دولت اسرائیل پنجشنبه شب اولین طرح خود را برای «روز پس از جنگ» در خصوص وضعیت باریکه غزه به نشست وزیران کابینه ارائه کرد. دولت آقای نتانیاهو با وجود فشارهای بین‌المللی و داخلی تا پیش از این، از ارائه چنین طرحی خودداری کرده بود.

به گزارش هاآرتص، طرح کابینه اسرائیل بر اساس تحقق اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت تنظیم شده است.

نابودی قابلیت‌های نظامی حماس و زیرساخت‌های دولتی این گروه، و جهاد اسلامی فلسطین در اهداف کوتاه‌مدت توصیف شده و در میان‌مدت بر لزوم «حفظ آزادی عمل اسرائیل در نوار غزه» تأکید شده است.

آقای نتانیاهو به وزیران خود گفت این طرح باید با همکاری مصر و با کمک آمریکا عملی شود. مصر پیشتر با استقرار نظامیان اسرائیل در مرز مشترک خود با نوار غزه مخالفت کرده است.

به نوشته هاآرتص، طرح اسرائیل بر اساس روند «رادیکال زدایی» از غزه و مدیریت غیرنظامی این باریکه ضمن همکاری با مقامات محلی و همچنین خاتمه کار انروا و جایگزین کردن آن با سایر آژانس‌های امدادرسان بین‌المللی تنظیم شده است.

طرح اسرائیلی افزوده که با تأمین مالی و هدایت کشورهای مورد قبول اسرائیل در امر بازسازی غزه موافق است.

تازه‌ترین تحولات مرتبط با حملات رفح

روز جمعه خبرگزاری وفا، وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطینی، به نقل از منابع محلی در رفح نوشت که بمباران خانه‌ای در شرق رفح خانه را ویران و «تمامی غیرنظامیان آن را کشت».

این گزارش حاکی است که یک حمله هوایی دیگرِ اسرائیل خانه‌هایی را در اردوگاه یبنا در مرکز رفح هدف قرار داد که «چند غیرنظامی را زخمی کرد».

خبرگزاری وفا اعلام کرد همزمان با حملات هوایی، قایق‌های نیروی دریایی اسرائیل نیز به سوی سواحل رفح شلیک کرده و مناطق مختلفی را در بخش خان‌یونس نیز هدف قرار دادند.

نهادهای زیر کنترل حماس شمار کشته‌ها در حملات یک شبانه‌روز اخیر در رفح را «بیش از ۴۰ تن» و تعداد زخمی‌ها را «بیش از ۱۰۰ نفر» اعلام کردند.

حماس پس از حمله به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر، زیر ضربات جنگی ارتش اسرائیل در باریکه غزه بوده است. شمار کلی تلفات فلسطینیان در این جنگ به مرز ۳۰ هزار تن نزدیک می‌شود.

بنی گانتس، وزیر ارشد در کابینه جنگ اسرائیل، تأکید کرده که اگر ۱۳۴ گروگان اسرائیلی تا آغاز ماه رمضان از اسارت حماس آزاد نشوند، عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح «حتمی» است.

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی پنجشنبه‌شب با همتای اسرائیلی خود بر لزوم داشتن طرحی برای محافظت از غیرنظامیان «قبل از هر اقدامی در رفح» تأکید کرد.

به گزارش پنتاگون، لوید آستین و یوآو گالانت درخصوص آزادی تمامی گروگان‌های اسرائیلی از اسارت حماس و «اطمینان» از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه گفت‌وگو کردند.

به گزارش روزنامه یدیعوت آحرونوت، آقای آستین همچنین خواهان آن شد که اسرائیل نزاع خود با انروا، آژانس امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینیان، را حل کند.

اسرائیل ده‌ها تن از کارمندان انروا را به عضویت در حماس و همدستی در حملات آن گروه به اسرائیل در یورش روز ۱۵ مهر متهم کرده و خواهان استعفای فیلیپه لازارینی، رئیس انروا شده است.

آقای لازارینی پنجشنبه گفت انروا به نقطه «شکنندگی» در مأموریت خود رسیده است. اشاره او به تعلیق کمک‌های مالی به این نهاد از سوی آمریکا و شمار زیادی از کشورهای غربی و متحد اسرائیل در زمینه نگرانی از اتهام همدستی چند تن از کارکنان فلسطینی انروا با حماس بود.

در این میان، رئیس‌جمهور آمریکا که کشورش این هفته پیش‌نویس قطعنامه دیگری برای توقف جنگ غزه را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد، بامداد جمعه در پستی در شبکه ایکس نوشت «اکثریت فلسطینی‌ها حماس نیستند و حماس نماینده آن‌ها نیست».

جو بایدن افزود فلسطینیان از اقدامات تروریستی حماس آسیب دیده‌انذد.

مذاکرات پاریس روز جمعه در جریان است

هیئتی از گروه حماس که به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه در سه روز اخیر با مقامات مصری درباره دستیابی به توافق با اسرائیل مذاکره کرده بود، بامداد جمعه قاهره را ترک کرد.

حماس در مذاکرات پاریس که جمعه با شرکت رؤسای موساد، سی‎‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مصر و یک هیئت قطری برگزار می‌شود، به طور مستقیم شرکت ندارد.

ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای که هفته گذشته خود برای پیشبرد گفت‌وگوها به قاهره رفته بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای شرکت در دومین دور از مذاکرات پاریس راهی فرانسه شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو با اکراه با حضور هیئت اسرائیلی در نشست پاریس موافقت کرده زیرا شواهدی که به اسرائیل رسیده، حاکی است که حماس از مطالبات پیشین خود چندان عدول نکرده است.

حماس در شروط متعدد خود برای معامله با اسرائیل، خواهان توقف کامل جنگ، خروج همه نظامیان اسرائیلی از غزه و آزادی یک هزار و ۵۰۰ زندانی امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل شده و بر مسائل دیگری در قبال کرانه غربی و نحوه اداره اماکن مقدسه اسلامی در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) نیز تأکید کرده است.

بنیامین نتانیاهو در واکنش به فشار وارده از سوی خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که معامله با حماس را برای آزادی عزیزان خود ضروری می‌دانند، گفته است که مطالبات حماس «متوهمانه» است و اگر هر رهبر دیگری نیز در اسرائیل بر سر کار بود، این خواسته‌ها را رد می‌کرد.

حمله پهپادی به «عضو جهاد اسلامی فلسطین» در کرانه غربی

وزارت بهداشت فلسطینی در رام‌الله که زیرنظر تشکیلات خودگردانی است، روز جمعه از مرگ یکی از ساکنان و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر از ساکنان جنین در حمله پهپادی اسرائیل در این اردوگاه در بخش شمالی کرانه غربی خبر داد.

اما ارتش اسرائیل اعلام کرد یاسر حنون که هدف حمله قرار گرفت و کشته شد، «یک فعال سازمان جهاد اسلامی فلسطین» بود که با داشتن پیشینه حملات مسلحانه متعدد به نیروها و مردم اسرائیل، «در آستانه» یک عملیات مسلحانه» بود.

برخی منابع فلسطینی نزدیک به گروه‌های مسلح نیز یاسر حنون را «از فرماندهان گردان‌های مسلح» در جنین معرفی کردند.

روز پنجشنبه نیز در حمله سه مرد مسلح فلسطینی از اهالی کرانه غربی به سرنشینان خودروهای غیرنظامی اسرائیلی در جاده ورودی اورشلیم از نزدیکی خروجی کرانه غربی، یک مرد اسرائیلی کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند. دو مهاجم نیز کشته و مهاجم سوم زخمی شد و بیمارستان انتقال یافت.

همزمان، حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله در مرز شمال اسرائیل با جنوب لبنان پنجشنبه شب و روز جمعه ادامه دارد.

رسانه‌های منطقه اعلام کردند در یک حمله منتسب به اسرائیل در «کفر رمان» در جنوب لبنان روز پنجشنبه حسن صالح یکی از فرماندهان حزب‌الله و کارشناس موشکی این گروه کشته شد.

شمار تلفات حزب‌الله در چهار ماه و نیم اخیر به ۲۰۸ تن رسیده و اسرائیل نیز در بخش شمالی خود متحمل ۱۰ کشته نظامی و غیرنظامی شده است.

با استفاده از گزارش‌های منابع فلسطینی، هاآرتص، یدیعوت آحرونوت؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG