لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

تازه‌ترین واکنش‌ها به تحولات غزه؛ اسرائیل بر دفاع از امنیت خود تأکید کرد


روزنامه‌نگاران فلسطینی، اسرائیل را به دلیل کشته شدن یاسر مرتجی روزنامه‌نگار فلسطینی، در رویدادهای روز جمعه نکوهش کردند.
روزنامه‌نگاران فلسطینی، اسرائیل را به دلیل کشته شدن یاسر مرتجی روزنامه‌نگار فلسطینی، در رویدادهای روز جمعه نکوهش کردند.

با افزایش شمار کشته‌های فلسطینی در تظاهرات اخیر غزه، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان، جامعه جهانی را به «دفاع از بی‌گناهان» فراخواند. همزمان اسرائیل تأکید کرد که از امنیت خود دفاع کرده و این شیوه را ادامه خواهد داد.

ده‌ها هزار فلسطینی روز ۱۷ فروردین برای دومین جمعه پی در پی، در چارچوب اقدام اعتراضی با نام «راهپیمایی بازگشت میلیونی» در امتداد مرزهای باریکه غزه با اسرائیل تظاهرات کردند؛ تظاهراتی که این بار با نام «جمعه لاستیک» برگزار شد و در آن هزاران حلقه لاستیک به آتش کشیده شد، تا آخرین ساعات شامگاه جمعه، در مجموع به کشته شدن ۱۰ تن انجامید.

خبرگزاری فلسطینی معان، شمار زخمی‌های جمعه را یک هزار و ۳۹۱ تن اعلام کرد و نوشت که ۴۹۱ تن از آنها با گلوله حقیقی زخمی شدند و حال ۳۳ تن از مجروحین وخیم است. این خبرگزاری احتمال داده که با مرگ شماری از زخمی‌ها، تعداد تلفات در روزهای آینده بالاتر برود.

به گفته منابع خبری فلسطینی، کم‌سن‌ترین کشته روز جمعه یک نوجوان ۱۴ ساله بود. فیلم اصابت گلوله از روبه‌رو به سینه یک نوجوان ۱۶ ساله در رسانه‌های اسرائیلی نیز بازتاب یافته بود. یک نوجوان ۱۷ ساله نیز در میان زخمی‌ها بود.

بدین ترتیب، با احتساب کشته‌های رخدادهای جمعه دهم فروردین، و سپس مرگ شماری از زخمی‌های آن روز، و با لحاظ یک کشته کرانه باختری در هفته گذشته، شمار تلفات فلسطینی در هشت روز به ۳۲ تن افزایش یافته و تعداد زخمی‌ها به دو هزار و ۸۰۰ تن نزدیک شده است.

در این میان اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران فلسطینی، اسرائیل را به دلیل کشته شدن یاسر مرتجی، روزنامه‌نگار فلسطینی، نکوهش کردند؛ یاسر مرتجی، ۳۰ ساله، در حالی با اصابت گلوله به شکمش کشته شد که جلیقه شناخته‌شده روزنامه‌نگاران را به تن داشت.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی معان، یاسر مرتجی در بخش شرقی خان یونس در جنوب غزه کشته شد؛ این خبرگزاری می‌گوید که هفت روزنامه‌نگار فلسطینی دیگر نیز در میان زخمی‌های تظاهرات جمعه هستند.

در حالی که فلسطینیان غزه شنبه هجدهم فروردین جسد کشته‌های یک روز پیش را خاک می‌کردند، شماری از سران حماس با حضور در این آیین‌ها، بر تداوم اقدامات اعتراضی تأکید کردند.

حماس گفته است که تظاهرات را تا ۲۵ اردیبهشت که هفتادمین سالروز تأسیس اسرائیل است، و فلسطینی‌ها آن را سالروز «فاجعه» برای خود می‌دانند، ادامه خواهد داد. امسال آمریکا نیز بعد از هفتاد سال، سفارت خود را همزمان با سالروز تشکیل اسرائیل، به اورشلیم/ بیت‌المقدس منتقل می‌کند؛ امری که با خشم فلسطینیان روبه‌رو شده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، شامگاه جمعه در بیانیه‌ای از رام‌الله در کرانه باختری، نوشت که «ارتش اشغالگر» بار دیگر مرتکب «کشتار و سرکوبگری وحشیانه در مورد بی‌گناهان و بی‌دفاعان شد» در حالی که فلسطینیان به توصیف او، «از راه‌های مسالمت‌جویانه برای تحقق حقوق انسانی خود، آزادی و برخورداری از احترام» تظاهرات می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطینی وفا، آقای عباس شورای امنیت سازمان ملل متحد را فرا خواند که تمهیدات لازم را برای دفاع بین‌المللی از «ملت بی‌دفاع فلسطین فراهم کند».

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دنی دنون سفیر اسرائیل در سازمان ملل، خواهان نکوهش حماس، به عنوان عامل «تروریستی و خشونت‌طلبی که راهپیمایی بازگشت میلیونی» را ترتیب داده شد.

آقای دنون گفت که دنیا باید حماس را برای توقف اقدامات تحریک‌آمیز که تنش و بحران را افزایش داده است، تقبیح کند. به گفته سفیر اسرائیل، حماس کودکان فلسطینی را به «گوشت دم توپ» مبدل کرده است.

کویت، رئیس دوره ای شورای امنیت، در نشست شامگاه جمعه این نهاد، خواهان تحقیق مستقل در باره رخدادهای مرزهای غزه شد؛ با وجود موافقت ۱۴ عضو دائم و غیردائم با این خواسته، به دلیل مخالفت آمریکا، شورای امنیت برای دومین هفته نتوانست بیانیه مشترکی صادر کند.

آمریکا در روزهای گذشته فلسطینیان را از ارتکاب خشونت و نزدیک شدن به مرزهای غزه برحذر داشته بود.

در واکنش به رویدادهای روز جمعه، سرهنگ رونن منلیس سخنگوی ارتش اسرائیل، گفته است که «آتش کشیدن هزاران حلقه لاستیک در رخدادهای جمعه، یک مسخره بازی بی‌ارزش بود».

او اضافه کرده که «فلسطینی‌هایی که به حفاظ‌ها نزدیک شدند، از حماس پول گرفته بودند و حماس کودکان را نیز مجبور به نزدیک شدن به مرزها می‌کرد و در تلاش بود وضعیتی غیر قابل کنترل ایجاد کند، اما بازدارندگی اسرائیل و عبرت از تظاهرات یک هفته پیش از آن، نتایج لازم را در برداشت و به آنها ثابت شد که این تظاهرات یک پیک نیک شاد نیست، بلکه یک رویداد خشن است».

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، آمادگی نظامیان کشورش در مرزها ادامه خواهد یافت و «هیچ تلاشی برای رخنه از حفاظ‌های مرزی تحمل نخواهد شد».

در این میان، وزارت امورخارجه مصر شنبه اعلام کرد که دولت قاهره با همکاری عربستان، در تلاش برای دستیابی به راهکارهایی است تا حماس را به توقف اقدامات اعتراضی متوقف کند و در برابر، غزه از امتیازاتی برخوردار شود.

XS
SM
MD
LG