لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

کلمه: وضعیت جسمی رضا شهابی در زندان رو به وخامت است


همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره «وخامت حال» رضا شهابی، فعال کارگری زندانی پس از ۱۷ روز اعتصاب غذا، علی مطهری از وضعیت جسمی «نامساعد» مهدی خزعلی بر اثر اعتصاب غذا خبر داده و بازداشت او را تلویحا «غیرقانونی» خوانده است.

به نوشته وبسایت کلمه، وضعیت جسمانی رضا شهابی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد «رو به وخامت گذاشته است».

رضا شهابی در پرونده جدیدی که سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران آن را «پرونده‌سازی» نامیده، به یک سال زندان دیگر محکوم شده‌ است. ضمن آن که دادستانی پنج ماه از زمانی که رضا شهابی با تأیید پزشکی قانونی از مرخصی پزشکی برخوردار شده بود را «غیبت» محسوب کرده‌ است.

رضا شهابی در پی فشارهای دادستانی برای بازگرداندنش به زندان، روز ۱۸ مرداد، خود را به زندان رجایی‌شهر کرج معرفی کرد.

بر اساس گزارش‌ها، مقام‌های قضایی در حدود یک سال گذشته بارها این فعال کارگری را برای بازگشت به زندان تحت فشار قرار داده بودند.

آقای شهابی روز ۲۲ خرداد سال ۸۹ به دست مأموران امنیتی بازداشت شد و پس از گذشت ۱۹ ماه در انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان، پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سندیکایی و پرداخت ۷٫۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

به گفته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، «رضا شهابی به دلیل جراحات ناشی از خشونت نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت و همچنین بازجویی‌های طولانی و طاقت‌فرسا از ناحیه گردن و کمر آسیب‌های جدی دید».

علی مطهری: بازداشت خزعلی غیرقانونی به نظر می‌رسد

در هفته‌های گذشته تعدادی از رونامه‌نگاران از جمله ساسان آقایی و یغما فخشامی بازداشت شده‌اند و مهدی خزعلی، فعال سیاسی، نیز عصر شنبه، ۲۱ مرداد، بازداشت شد. وی اعلام کرده بود که از لحظه بازداشت اعتصاب غذا خواهد کرد.

در همین حال علی مطهری، نایب رئیس مجلس،روز شنبه ۴ شهریور، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که «طبق اخبار واصله» از زندان اوین وضعیت جسمی مهدی خزعلی «در اثر اعتصاب غذا بسیار نامساعد است».

وی با بیان اینکه برخی از مطالب مهدی خزعلی را تائید نمی‌کند درعین حال اعلام کرد که «بازداشت دوباره وی به عنوان تحمل مجازات در حالی که محکومیت شش سال حبس خود را گذرانده و پرونده جدیدی هم برای او به دادگاه ارسال نشده است غیرقانونی به نظر می‌رسد».

آقای مطهری از رئیس قوه قضائیه خواست که از «توهین‌های» مهدی خزعلی به خود «بگذرد» و « قبل از آنکه فاجعه‌ای به بار آید» دستور آزادی وی را صادر کند.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد:«در اینجا دادیار ناظر بر زندان و قاضی اجرای احکام، با توجه به این که حکم مجازاتی وجود ندارد، مسئولیت مستقیم دارند».

مهدی خزعلی درسال‌های گذشته چندین بار بازداشت شده و در مدت بازداشت اعتصاب غذا کرده است.

ادامه اعتصاب غذا در رجایی‌شهر

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌ها اعتصاب غذای تعدادی از زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان رجایی‌شهر کرج، در اعتراض به رعایت نشدن حقوق‌شان از جمله «محرومیت از هواخوری روزانه»، «تهویه ضعیف»، «وجود دوربین مداربسته» و «تحویل ناقص وسایل شخصی» ادامه دارد.

اعتصاب غذای برخی از این زندانیان سیاسی و عقیدتی از هشتم مرداد ماه و برخی دیگر از چند روز بعد و پس از انتقال ناگهانی جمعی از آنها به بند جدید بدون انتقال وسایل شخصی آنها آغاز شد.

در همین حال کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه، اول شهریور،خبر داده بود که خانواده‌های این زندانیان برای پیگیری وضعیت آنان به دادستانی مراجعه کرده بودند که با برخورد «توهین آمیز و خشن» حراست دادستانی مواجه شدند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه اول شهریور، تاکید کرده بود که قوه قضائیه در برابر اعتصاب غذای زندانیان «تسلیم» نخواهند شد و «این اقدامات اموری شکست‌خورده است».

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زندانیان سیاسی از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

اعتصاب غذای طولانی‌مدت همچنین تاثیراتی منفی بر وضعیت جسمی برخی از زندانیان سیاسی داشته است.

در همین حال حسین تاج، وکیل احسان مازندرانی، روز شنبه گفت که معده این روزنامه نگار زندانی «هر چیز دیگری به غیر از آب را پس می‌زند».

پیش از این نیز ملیحه حسینی، ‌همسر احسان مازندرانی، در توئیتی درباره وضعیت همسرش نوشته که «شش روز است كه معده‌اش چيزی جز آب قبول نمی‌كند و دادستان حتی اجازه مرخصی استعلاجی هم نمی‌دهد».

همسر احسان مازندرانی همچنین خبر داد که این روزنامه‌نگار زندانی «در حالت نيمه بيهوش با فشار زير ٨ ، قند زير ۴۰ و ضربان قلب ١٣٠» دو بار به بهداری زندان اوین منتقل شده اما دکتر تنها سطح هوشیاری او را کنترل و اعلام کرده، برای درمانش نمی تواند اقدامی انجام دهد.

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، پیش از این در اعتراض به مواردی چون بازداشت غیرقانونی و یا بدرفتاری ماموران زندان چندین بار اعتصاب غذا کرده بود.

زندانیان سیاسی در ایران بارها در اعتراض به رعایت نشدن حقوق‌شان از جمله رعایت نشدن قوانین مبنی بر تفکیک زندانیان بر اساس اتهام، محرومیت از تماس تلفنی با خانواده، شرایط نامناسب نگهداری و بدرفتاری نگهبانان و ضرب و شتم زندانیان اعتصاب غذا کرده اند.

XS
SM
MD
LG