لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶
جو بایدن
جو بایدن

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ بایدن: برای اتحاد کشور آمده‌ام

بر اساس شمارش آرا انتخاباتی که روز سه‌شنبه، سوم نوامبر (۱۳ آبان)، برگزار شد جو بایدن رئیس ‌جمهوری جدید آمریکا اعلام شده است.

۵۰ ایالت آمریکا همراه با منطقه واشینگتن دی‌سی ۵۳۸ کالج انتخاباتی (الکتورال) دارند.

هر یک از دو نامزد انتخابات که بتواند ۲۷۰ کالج انتخاباتی را به خود اختصاص دهد در این انتخابات پیروز است و جو بایدن به این حد نصاب دست یافت.

منابع نزدیک به جو بایدن می‌گویند او پس از برگزاری مراسم سوگند یاد کردن در ۲۰ ژانویه، بلافاصله پیوستن دوباره آمریکا به پیمان اقلیمی پاریس را اعلام خواهد کرد و تصمیم دونالد ترامپ در خصوص خروج از سازمان جهانی بهداشت را لغو خواهد کرد.

در نخستین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران ابراز امیدواری کرده است با تغییر در کاخ سفید، سیاست‌های ایالات متحده نیز تغییر کند

۱۲:۲۳ ۱۶.۸.۱۳۹۹

توییتر حساب کاربری مشاور سابق ترامپ را بست

کمپانی توییتر روز پنج‌شنبه حساب کاربری استیو بَنِن،‌ مدیر سابق کارزار دونالد ترامپ، را به دلیل سخنانش در یک ویدئو به حال تعلیق درآورد.

آقای بنن در این ویدئو اشاره می‌کند که کریس ری، مدیر اف‌بی‌آی، و آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ایمن‌شناسی آمریکا، به ترامپ وفادار نبوده‌اند و به همین دلیل باید سر از تن‌شان جدا شود.

سخنگوی توییتر در توضیح این اقدام اشاره کرد که سیاست این کمپانی مقابله با ترویج و بزرگ داشتن خشونت است.

دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز این ویدئو را حذف کرده‌اند.

۰۴:۲۴ ۱۶.۸.۱۳۹۹

پنس: در کنار ترامپ می‌ایستم

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گفته است که در کنار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ایستاده است.

مایک پنس نوشته است: من در کنار رئیس جمهوری دونالد ترامپ ایستاده ام. ما باید تمام آرا قانونی را بشماریم.

۰۴:۱۴ ۱۶.۸.۱۳۹۹

مقام ایالتی پنسیلوانیا: زمان اعلام نتایج کمی طولانی‌تر خواهد بود

کتی بوکوار، مقام مسئول ایالت پنسیلوانیا عصر روز پنجشنبه اعلام کرد به دلیل نزدیک بودن رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این ایالت زمان اعلام نتایج کمی طولانی‌تر خواهد بود.

این مقام مسئول ایالت پنسیلوانیا تاکید کرد: الان هدف این است که به اندازه کافی از آرا شمرده شود که بدانیم فرد پیروز چه کسی است، بعد ادامه کار آسان خواهد شد. به دلیل نزدیکی رقابت دو کاندیدا زمان اعلام نتایج کمی طولانی‌تر خواهد بود.

وی تاکید کرد اطلاعات آرا باقی مانده به طور مشخص در وب سایت مشخص است و ترتیب شمارش نیز تعیین شده است.

۰۲:۲۴ ۱۶.۸.۱۳۹۹

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ساعت شش و ۳۰ دقیقه عصر پنجشنبه از کاخ سفید با رسانه‌ها صحبت خواهد کرد.

۰۱:۰۵ ۱۶.۸.۱۳۹۹

جو بایدن: در آمریکا رای مقدس است

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عصر روز پنجشنبه در سخنان کوتاهی خواستار صبوری و شکیبایی همگان تا پایان شمارش آرا انتخابات شد.

جو بایدن تاکید کرد: من و سناتور هریس احساس خوبی درباره موقعیت خود داریم و هیچ تردیدی نداریم با به پایان رسیدن فرایند شمارش آرا ما پیروز انتخابات اعلام خواهیم بود.

نامزد دموکرات‌ها تاکید کرد: فرایند شمارش آرا در حال کار کردن است.

جو بایدن با اشاره به سنت دموکراسی در تاریخ ایالات متحده تصریح کرد: رای در آمریکا مقدس است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تاکنون شکایت‌هایی برای توقف شمارش آرا و «تقلب انتخاباتی» درر برخی از ایالت‌ها ارائه کرده است.

بعد از رد شکایت دونالد ترامپ مربوط به ادعای «تقلب انتخاباتی» در ایالات میشیگان، شکایت مشابه ستاد انتخاباتی ترامپ در ایالات جورجیا نیز توسط قاضی دادگاه این ایالت رد شد.

۰۰:۱۰ ۱۶.۸.۱۳۹۹

دادگاه جورجیا نیز شکایت انتخاباتی ترامپ را رد کرد

بعد از رد شکایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مربوط به ادعای «تقلب انتخاباتی» در ایالات میشیگان، شکایت مشابه ستاد انتخاباتی ترامپ در ایالات جورجیا نیز توسط قاضی دادگاه این ایالت رد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قاضی دادگاه ایالت جورجیا روز پنج‌شنبه ادعای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ را رد کرد.

این گزارش می‌افزاید اکنون ستاد انتخاباتی آقای ترامپ به دنبال اقامه دعوی پیرامون ادعای «تقلب انتخاباتی» در ایالت نوادا است که اتفاقاً شمارش آرا در این ایالت ادامه دارد.

آدام لکسالت، دادستان نوادا از حزب جمهوری‌خواه، مدعی شده است که آرای برخی از کسانی که فوت کرده‌اند نیز محاسبه شده و هزاران نفر از کسانی که آرای آنها در شهر کلارک شمارش شده، قبلاً به خاطر شیوع کرونا این شهر را ترک کرده بوده‌اند.

رویترز می‌نویسد نه آقای لکسالت و نه دیگر حامیان و نمایندگان کمپین انتخاباتی ترامپ دربارهٔ ادعای خود دلیل و شواهدی ارائه نکردند.

آقای لکسالت می‌گوید در رابطه با این موضوع از دادگاه نوادا درخواست خواهد شد که شمارش آرای این ایالت را متوقف کند.

مقام‌های انتخاباتی ایالات متحده بر صحت شمارش آرا تاکید دارند و موردی از تخلف گزارش نشده است.

۰۰:۰۰ ۱۶.۸.۱۳۹۹

کمتر شدن فاصله رقابت‌ها در جورجیا و پنسیلوانیا

با ادامه شمارش آرا، درصد آرای جو بایدن در دو ایالت سرنوشت‌ساز جورجیا و پنسیلوانیا با افزایش‌هایی در حد یک‌دهم درصد رفته‌رفته به درصد آرا دونالد ترامپ نزدیک می‌شود.

در جورجیا که میزان آرای ترامپ همچنان ۴۹٫۵ درصد است، بایدن با یک‌دهم درصد افزایش اکنون به ۴۹٫۳ درصد رسیده است. در این ایالت در حال حاضر هنوز ۱٫۸ درصد از آرا شمارش نشده است.

جورجیا ۱۶ رأی کالج انتخاباتی دارد. شمار آرا کالج انتخاباتی برای جو بایدن اکنون ۲۵۳ رأی است و پیروزی در جورجیا می‌تواند او را به عدد ۲۶۹ رأی الکترال برساند. این عدد تنها یک رأی از حد ۲۷۰ رأی فاصله خواهد داشت که به عنوان مرز پیروزی تعیین شده است.

در پنسیلوانیا ( با ۲۰ رأی انتخاباتی) اکنون ترامپ ۵۰٫۳ درصد و بایدن ۴۸٫۶ درصد از آرا را دارد. ۷٫۹ درصد از آرا این ایالت هنوز شمرده نشده است.

۲۳:۲۰ ۱۵.۸.۱۳۹۹

دادگاه میشیگان شکایت ستاد انتخاباتی ترامپ را رد کرد

قاضی دادگاهی در ایالت میشیگان شکایت کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در رابطه با این مناقشه را که جمهوری‌خواهان نظارتی بر شمارش آرای پستی نداشتند، رد کرد.

قاضی سینتیا استپنس عنوان کرد که این شکایت عصر چهارشنبه و یک ساعت قبل از شمارش آخرین آرا ثبت شده است.

او همچنین گفت که جمهوری‌خواهان به اشتباه از جاسلین بنسون، مسئول امور انتخاباتی ایالت مشیگان شکایت کرده‌اند، چرا که او به‌رغم مسئولیتش به عنوان رئیس امور انتخاباتی، کنترلی بر جزئیات شماری آرای محلی ندارد.

۲۲:۰۶ ۱۵.۸.۱۳۹۹

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، ۲۵۳ رای در کالج انتخاباتی کسب کرده‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی جمهوری‌خواه، ۲۱۴ امتیاز دارد. برای پیروزی و رسیدن به کاخ سفید، نامزد انتخاباتی باید ۲۷۰ رأی کالج انتخاباتی را کسب کند.

آخرین وضعیت آرا در ایالت‌های باقی‌مانده در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در یک نگاه:

آریزونا (دارای ۱۱ رأی کالج انتخاباتی)
بایدن ۵۰٫۵ درصد، ترامپ ۴۸٫۱ درصد
درصد آرائی که هنوز شمارش نشده است: ۱۰٫۹ درصد
یادداشت: آریزونا اگرچه امسال بسیار رقابتی است، از سال ۱۹۵۲ در هر انتخابات ریاست جمهوری - به‌جز سال ۱۹۹۶ - رأی به جمهوری‌خواهان داده‌است.

جورجیا (۱۶)
ترامپ ۴۹٫۵ درصد، بایدن ۴۹٫۳ درصد
درصد آرائی که هنوز شمارش نشده است: ۱٫۸ درصد
یادداشت: جورجیا گرچه در سال جاری بسیار رقابتی است، اما در ۹ انتخابات از ۱۰ انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، به حزب جمهوری‌خواه رای داده است. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با پنج درصد اختلاف، پیروز شد.

نوادا (۶)
بایدن ۴۹٫۴ درصد، ترامپ ۴۸٫۵ درصد
درصد آرائی که هنوز شمارش نشده است: ۱۰٫۶ درصد
یادداشت: از ایالت‌های مکررا مردد. نوادا از سال ۱۹۱۲، به‌جز دو بار، به برنده انتخابات ریاست‌جمهوری رای داده است. یکی از این انتخابات ۲۰۱۶ بود. هیلاری کلینتون با حدود دو درصد رای بیشتر در این ایالت برنده شد.

پنسیلوانیا (۲۰ رأی کالج انتخاباتی)
ترامپ ۵۰٫۳ درصد، بایدن ۴۸٫۶ درصد
درصد آرائی که هنوز شمارش نشده است: ۷٫۹ درصد
یادداشت: پنسیلوانیا از سال ۱۹۹۲ به دموکرات‌ها رأی داده بود تا اینکه دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ آن را تغییر داد.

میشیگان (۱۶ رأی کالج انتخاباتی)
بایدن ۵۰٫۶ درصد، ترامپ ۴۷٫۹ درصد
درصد آرائی که هنوز شمارش نشده است: کمتر از ۱ درصد
یادداشت: میشیگان از سال ۱۹۹۲ رأی دموکراتیک داده بود تا اینکه دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ آن را تغییر داد.

ویسکانسین (۱۰)
بایدن ۴۹٫۶ درصد، ترامپ ۴۸٫۹ درصد
درصد آرائی که هنوز شمارش نشده است: ۱٫۷ درصد
یادداشت: ویسکانسین از سال ۱۹۸۸ به دموکرات‌ها رأی داده بود تا اینکه دونالد ترامپ آن را در سال ۲۰۱۶ تغییر داد.

۲۱:۲۵ ۱۵.۸.۱۳۹۹

تهدید ترامپ به اقامه دعوی حقوقی در همه ایالت‌هایی که بایدن برنده شده است

با وجودی که گزارشی از وجود تخلف انتخاباتی منتشر نشده، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا پنج‌شنبه با انتشار توئیتی گفته است در همه ایالت‌هایی که رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن برنده شده، کارزار اقامه دعوی حقوقی به راه خواهد انداخت.

وی بدون ارائه شواهدی اعلام کرد «به خاطر تقلب انتخاباتی رای‌دهندگان و ایالت‌های آنها، همه ایالت‌هایی که بایدن برنده شده‌است با چالش حقوقی از طرف ما مواجه خواهند شد».

توئیتر بر روی این توئیت آقای ترامپ برچسب «احتمالاً حاوی اطلاعات گمراه‌کننده است» زده است.

دونالد ترامپ مدعی وجود «تقلب» در انتخابات برخی ایالت‌ها است و خواستار «پایان شمارش آرا» شده است. وی شواهدی برای ادعای خود ارائه نکرده است.

شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بسیاری از ایالت‌های این کشور بدون گزارش تخلفاتی عمده ادامه دارد و مقامات ایالتی می‌گویند ادعاهای وجود تخلف در شمارش آرا بی‌اساس است و تأکید می‌کنند که صندوق‌های آرا همچنان به صورت قانونی شمارش می‌شوند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG