لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱
جو بایدن
جو بایدن

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ بایدن: برای اتحاد کشور آمده‌ام

بر اساس شمارش آرا انتخاباتی که روز سه‌شنبه، سوم نوامبر (۱۳ آبان)، برگزار شد جو بایدن رئیس ‌جمهوری جدید آمریکا اعلام شده است.

۵۰ ایالت آمریکا همراه با منطقه واشینگتن دی‌سی ۵۳۸ کالج انتخاباتی (الکتورال) دارند.

هر یک از دو نامزد انتخابات که بتواند ۲۷۰ کالج انتخاباتی را به خود اختصاص دهد در این انتخابات پیروز است و جو بایدن به این حد نصاب دست یافت.

منابع نزدیک به جو بایدن می‌گویند او پس از برگزاری مراسم سوگند یاد کردن در ۲۰ ژانویه، بلافاصله پیوستن دوباره آمریکا به پیمان اقلیمی پاریس را اعلام خواهد کرد و تصمیم دونالد ترامپ در خصوص خروج از سازمان جهانی بهداشت را لغو خواهد کرد.

در نخستین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران ابراز امیدواری کرده است با تغییر در کاخ سفید، سیاست‌های ایالات متحده نیز تغییر کند

۱۵:۴۴ ۱۷.۸.۱۳۹۹

ظریف: آمریکا باید به میز مذاکره برگردد

وزیر خارجه ایران می‌گوید که بین بایدن و ترامپ «تفاوت وجود دارد» و آمریکا باید «صندلی پشت میز مذاکره»‌ برای توافق برجام را به دست آورد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف که در سفر آمریکای لاتین به سر می‌برد تاکید کرده است که «دیگر تحریمی برای آمریکا باقی نمانده» و آمریکا «باید رویه‌اش را تغییر بدهد».

جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده است که سیاست دولتش بازگشت به برجام خواهد بود و شروطی چون بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود در برجام را از جمله مقدمات لازم برای بازگشت به برجام مطرح کرده است.

دولت ایران نیز در دو سال گذشته خواستار بازگشت آمریکا به عنوان پیش‌شرط مذاکره بوده و می‌گوید در صورت کاهش تحریم‌ها،‌ اقدامات ایران در زمینه هسته‌ای قابل بازگشت خواهند بود.

آقای ظریف همچنین درباره «اقدام تقابلی» احتمالی ایران درباره کشته شدن قاسم سلیمانی گفته است حمله پایگاه عین‌الاسد «پاسخ درخوری» بود و «بهای نهایی» این ماجرا، خروج آمریکا از عراق خواهد بود.

۱۳:۱۰ ۱۷.۸.۱۳۹۹

توصیه هایکو ماس به ترامپ: بازنده خوب بیشتر به کار دموکراسی می‌آید

در واکنش به مواضع اخیر دونالد ترامپ در برابر نتیجه انتخابات آمریکا، وزیر خارجه آلمان روز جمعه در مصاحبه‌ای به رئیس جمهور ایالات متحده توصیه کرد که «هیزم‌بیار معرکه‌ای این‌چنینی» نشود.

هایکو ماس در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای فونکِه آلمان از طرح ادعای تقلب در انتخابات آمریکا توسط رئیس جمهور این کشور انتقاد کرد و از او خواست که فرصت دهد تا شمارش آرا به پایان برسد.

آقای ماس گفت: «هر که هیزم‌بیار معرکه‌ای این‌چنینی شود غیرمسئولانه عمل کرده است.»

او در ادامه به آقای ترامپ توصیه کرد که «بازنده خوب و سرفراز» بیشتر به کار دموکراسی می‌آید تا «برنده تابناک».

از روز پایان رای‌گیری در آمریکا و همزمان با افزایش سهم جو بایدن از آرا، دونالد ترامپ بارها در توییت و کنفرانس خبری تکرار کرده است که در انتخابات تقلب رخ داده است.

این در حالی است که کارزار او تا این لحظه و به‌رغم چند شکایت در دادگاه هنوز هیچ شاهد و مدرکی از این امر ارائه نکرده است.

۰۷:۴۷ ۱۷.۸.۱۳۹۹

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه شامگاه جمعه در سخنانی خطاب به مردم آمریکا در شهر ولمینگتون در ایالت دلاوِر بار دیگر تاکید کرد که نتیجه شمارش آرا او را پیروز انتخابات اعلام خواهد کرد.

به رغم این که نامزد حزب دموکرات از پیروزی خود ابراز اطمینان کرد، ولی او از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری خودداری کرد.

جو بایدن با اشاره به این که در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا طی ۲۴ ساعت گذشته توانسته پیشتاز شود، گفت که او «دیوار آبی» را دوباره بازسازی کرده است.

اشاره نامزد حزب دموکرات به سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین است که در انتخابات ۲۰۱۶ دونالد ترامپ در آنها به پیروزی رسید، اما در این انتخابات جو بایدن آرا بیشتری در آنها کسب کرد.

جو بایدن تصریح کرد که اکنون در مسیر کسب ۳۰۰ کالج انتخاباتی است.

هر نامزد انتخابات که بتوانند ۲۷۰ کالج انتخاباتی را کسب کنند پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

نامزد حزب دموکرات در ادامه اظهار داشت که تا کنون بیش ۷۴ میلیون رای به او داده شده است که در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بی سابقه است.

جو بایدن در ادامه گفت که اقدامات خود برای بررسی چالش‌هایی مانند شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی آن را آغاز کرده است تا در نخستین روز آغاز کارش آماده باشد. او در این زمینه تاکید با برخی کارشناسان نشست هایی برگزار کرده است.

۰۷:۱۷ ۱۷.۸.۱۳۹۹

ساموئل آلیتو، قاضی دیوان عالی آمریکا شامگاه جمعه به حوزه‌های انتخاباتی در شهرستان‌های ایالت پنسیلوانیا دستور داد از مقررات ایالتی برای جدا کردن آرا پستی که بعد از ساعت هشت شب روز انتخابات به این مراکز رسیده‌اند، پیروی کنند.

به گزارش رویترز، این دستور قاضی آلیتو در پاسخ به شکایت برای لغو حکم دادگاه ایالتی در خصوص شمارش آرا پستی است که روز انتخابات (سه شنبه ۱۳ آبان) وارد اداره پست مهر شده و تا روز جمعه به حوزه انتخابیه آرا برسند.

با این حال، قاضی آلیتو با درخواست جمهوری‌خواهان برای جداسازی این آرا موافقت کرده است.

ان بی سی نیوز می‌گوید پیش از این مقام‌های ایالتی پنسیلوانیا اعلام کرده بودند که آرایی را که با تاخیر برسند٬ جداگانه خواهند شمرد.

حزب جمهوری‌خواه در پنسیلوانیا در شکایت خود گفته که مشخص نیست که آیا همه ۶۷ حوزه انتخابیه این ایالت آرایی را که با تاخیر رسیده‌اند، جدا نگهداری می‌کنند.

این در حالی است که معاون فرماندار پنسیلوانیا روز جمعه اعلام کرد که آرایی که با تاخیر رسیده‌اند، زیاد نیست.

۰۲:۴۵ ۱۷.۸.۱۳۹۹

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه جمعه در توییتی تاکید کرده است که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، نمی‌بایست «به ناحق» مدعی شود که رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده است.

دونالد ترامپ با اشاره به این که او نیز می‌تواند چنین ادعایی را مطرح بکند، گفته است، مراحل قانونی تازه شروع شده است!

جو بایدن پیشتر خواستار شمارش تمامی آرا شده و گفته بود که صلاحیت تعیین برنده تنها با رأی‌دهندگان است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به پایان رسید و شمارش در چهار ایالت سرنوشت ساز پنسیلوانیا، جورجیا، آٰیرزونا و نوادا همچنان ادامه دارد. رقابت در این چهار ایالت بسیار نزدیک است٬ ولی جو بایدن در این چهار ایالت با اختلاف اندک از دونالد ترامپ جلو است.

دونالد ترامپ شکایت‌هایی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات در ایالت‌های پنسیلوانیا ، جورجیا و آریزونا مطرح کرده است.

۲۱:۱۰ ۱۶.۸.۱۳۹۹

سه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شمارش آرا در چهار ایالت کلیدی پنسیلوانیا، جورجیا، نوادا و آریزونا همچنان ادامه دارد، جایی که دو نامزد دمکرات و جمهوری‌خواه تقریبا شانه به شانه هم حرکت می‌کنند.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها تا بامداد جمعه در دو ایالت پنسیلوانیا و جورجیا عقب‌تر از دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان بود، اما روند شمارش آرا از شامگاه روز چهارشنبه به نفع آقای بایدن تغییر کرد تا در این دو ایالت نیز پیش بیفتد.

فاصله جو بایدن با دونالد ترامپ در پنسیلوانیا (با ۲۰ رای الکترال) و جورجیا (۱۶ رای الکترال) اکنون به ترتیب ۸۸۶۷ رای و ۱۵۸۴ رای است.

نتایج انتخابات دو ایالت نوادا (۶ رای الکترال) و آریزونا (۱۱ رای الکترال) اما از همان ابتدای شمارش آرا به نفع جو بایدن بوده و اگرچه آقای ترامپ توانسته فاصله خود را با او در آرزیونا کاهش دهد و به ۴۳۷۷۹ رای برساند، اما در نوادا آقای بایدن توانسته فاصله خود را با نامزد جمهوری‌خواهان افزایش دهد. اختلاف رای این دو در نوادا اکنون ۲۰۵۴۸ رای به نفع بایدن است.

جو بایدن تاکنون ۲۵۳ رای الکترال را از آن خود کرده و برای ریاست جمهوری تنها به ۱۷ رای الکترال دیگر نیاز دارد. در برابر، دونالد ترامپ تاکنون ۲۱۴ رای الکترال کسب کرده که برای پیروزی کار دشوارتری به نسبت رقیب خود در پیش دارد.

۲۰:۳۴ ۱۶.۸.۱۳۹۹

آرای ایالات جورجیا بازشماری می‌شود

برَد رافنسپرگر وزیر ایالتی جورجیا می‌گوید به خاطر اختلاف اندک آرای نامزدهای انتخاباتی، آرای این ایالت احتمالا دوباره شمارش خواهد شد.

تاکنون جو بایدن نماینده حزب دموکرات از دونالد ترامپ جمهوری‌خواه با ۱۵۸۴ رای پیشی گرفته است.

ایالات جورجیا ۱۶ رای کالج انتخاباتی (الکتورال) دارد و برای کسب پیروزی هر کدام از رقبا بسیار مهم است.

آقای رافنسپرگر روز جمعه به خبرنگاران گفت روند بازشماری آرای این ایالت برای ناظران انتخاباتی شفاف خواهد بود.

بازشماری در مواردی انجام می‌شود که اختلاف رای نامزدها نیم درصد باشد که در مورد جورجیا این موضوع صادق است.

گابریل استرلینگ رئیس امور انتخاباتی این ایالت نیز گفته است تنها ۴۱۶۹ رای شمارش نشده در این ایالت باقی مانده است که روند شمارش به‌صورت شفاف ادامه خواهد یافت.

وی همچنین وجود هرگونه تقلب انتخاباتی در این ایالت را رد کرد. قبلا کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ چنین ادعایی کرده بود و توسط دادگاه جورجیا رد شده بود.

۱۹:۱۴ ۱۶.۸.۱۳۹۹

بایدن در ایالت کلیدی پنسیلوانیا از ترامپ پیش افتاد

آخرین نتیجه شمارش آرا در ایالت کلیدی پنسیلوانیا حاکی است که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها با ۶۸۱۷ رای از رقیب جمهوری‌خواه خود دونالد ترامپ جلو افتاده است.

فعلا شمارش آرا در این ایالت ادامه دارد، اما اگر بایدن اکثریت آرای این ایالت را کسب کند، ۲۰ رای کالج انتخاباتی (اکتورال) اضافی را کسب می‌کند و به ۲۷۰ رای الکتورال لازم برای ورود به کاخ سفید دست پیدا می‌کند.

با شمارش بیشتر آرا، فاصله آقای بایدن تا پیروزی انتخابات ریاست جمهوری هر چه کمتر می‌شود.

در ایالت پنسیلوانیا تاکنون ۴۹.۴ درصد آرا را آقای بایدن به دست آورده و آقای ترامپ تنها یک دهم درصد از رقیب دموکرات خود عقب افتاده است.

در ادامه شمارش آرای انتخاباتی در ایالت جورجیا نیزآقای بایدن ۱۵۷۹ رای از آقای ترامپ جلوتر افتاده و با توجه به اینکه جورجیا ۱۶ رأی کالج انتخاباتی دارد، پیروزی بایدن در جورجیا می‌تواند او را به عدد ۲۶۹ رأی الکتورال برساند. تا ساعاتی پیش بایدن در این ایالت ۹۱۷ رای بیشتر از آقای ترامپ داشت. فعلا شمارش آرا در این ایالت نیز ادامه دارد.

شمار آرای کالج انتخاباتی برای جو بایدن هم‌اکنون ۲۵۳ رأی و برای اقای ترامپ ۲۱۴ رای است.

۱۳:۲۹ ۱۶.۸.۱۳۹۹

بایدن در ایالت جورجیا از ترامپ پیش افتاد

در ادامه شمارش آرای انتخاباتی در ایالت جورجیا، اکنون خبر می‌رسد که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، از رئیس جمهور آمریکا پیشی گرفته است.

جورجیا ۱۶ رأی کالج انتخاباتی دارد. شمار آرا کالج انتخاباتی برای جو بایدن اکنون ۲۵۳ رأی است و پیروزی در جورجیا می‌تواند او را به عدد ۲۶۹ رأی الکترال برساند.

در حال حاضر معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا و نامزد فعلی ۹۱۷ رای از دونالد ترامپ جلوتر است.

پنج‌شنبه شب درصد آرای جو بایدن در دو ایالت سرنوشت‌ساز جورجیا و پنسیلوانیا با افزایش‌هایی در حد یک‌دهم درصد رفته‌رفته به درصد آرا دونالد ترامپ نزدیک شده بود.

حال این احتمال هست که اعلام پیشی گرفتن بایدن باعث واکنشی شدیدتر از طرف رئیس جمهور آمریکا بشود، آن هم تنها ساعاتی پس از آن که آقای ترامپ در برابر خبرنگاران ادعاهایی «بی‌سابقه و اثبات‌نشده» را علیه دموکرات‌ها و همین طور روند انتخاباتی آمریکا مطرح کرد.

اگر جو بایدن ایالت کلیدی جورجیا را از آن خود کند، از سال ۱۹۹۲ که بیل کلینتون به پیروزی رسید، نخستین نامزد دموکرات خواهد بود که رای الکتورال این ایالت را کسب کرده است.

۱۲:۳۴ ۱۶.۸.۱۳۹۹

فیس‌بوک یک گروه حامی دونالد ترامپ را حذف کرد

کمپانی فیس‌بوک روز پنج‌شنبه یک گروه از حامیان رئیس جمهور آمریکا با هزاران عضو را از این شبکه اجتماعی حذف کرد.

گروه موسوم به «دزدی [انتخابات] را متوقف کنید»،‌ به گزارش خبرگزری رویترز، در هر ده ثانیه هزار عضو جدید می‌گرفت و تنها در یک روز ۳۶۵ هزار عضو به آن اضافه شده بود.

به گفته سخنگوی فیس‌بوک، نقطه مشترک در این گروه «مشروعیت‌زدایی از انتخابات بود، و شاهد فراخوانی نگران‌کننده به اعمال خشونت از طرف بعضی اعضای آن بودیم».

در مقابل گردانندگان این گروه می‌گویند که تنها در پی به راه انداختن «اعتراضاتی مسالمت‌آمیز» بودند و فیس‌بوک از دادن اخطار به آنها سر باز زده است.

از روز سه‌شنبه، سوم نوامبر، که انتخابات آمریکا برگزار شد، دونالد ترامپ همزمان با پیش افتادن رقیب دموکرات خود بارها تاکید کرده است که رای‌های متعلق به او شمرده نشده یا در مراکز شمارش آرا کارهایی غیرقانونی انجام شده است.

کارزار ترامپ تاکنون هیچ شاهد و مدرکی برای اثبات اتهامات او ارائه نکرده و دست‌کم در دو دادگاه نیز شکایت آقای ترامپ در این زمینه رد شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG