لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹
جو بایدن
جو بایدن

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ بایدن: برای اتحاد کشور آمده‌ام

بر اساس شمارش آرا انتخاباتی که روز سه‌شنبه، سوم نوامبر (۱۳ آبان)، برگزار شد جو بایدن رئیس ‌جمهوری جدید آمریکا اعلام شده است.

۵۰ ایالت آمریکا همراه با منطقه واشینگتن دی‌سی ۵۳۸ کالج انتخاباتی (الکتورال) دارند.

هر یک از دو نامزد انتخابات که بتواند ۲۷۰ کالج انتخاباتی را به خود اختصاص دهد در این انتخابات پیروز است و جو بایدن به این حد نصاب دست یافت.

منابع نزدیک به جو بایدن می‌گویند او پس از برگزاری مراسم سوگند یاد کردن در ۲۰ ژانویه، بلافاصله پیوستن دوباره آمریکا به پیمان اقلیمی پاریس را اعلام خواهد کرد و تصمیم دونالد ترامپ در خصوص خروج از سازمان جهانی بهداشت را لغو خواهد کرد.

در نخستین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران ابراز امیدواری کرده است با تغییر در کاخ سفید، سیاست‌های ایالات متحده نیز تغییر کند

۰۱:۴۹ ۱۸.۸.۱۳۹۹

تبریک میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه به بایدن

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه، روز شنبه ساعاتی پس از آن که اعلام شد جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب است، در پیامی به او و کامالا هریس تبریک گفت.

میت رامنی در توییتی جو بایدن را «رئیس جمهور منتخب» خطاب کرده و از طرف خود و همسرش به او و خانم هریس تبریک گفته و نوشته است این دو دارای شخصیت قابل ستایشی هستند.

۰۰:۵۱ ۱۸.۸.۱۳۹۹

نخستین واکنش رسمی ایران به انتخابات آمریکا

در نخستین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران ابراز امیدواری کرده است با تغییر در کاخ سفید، سیاست‌های ایالات متحده نیز تغییر کند.

اسحاق جهانگیری در توییتی نوشته است: «امیدوارم شاهد تغيير سياست‌هاي مخرب آمریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بين المللي و احترام به ملت‌ها باشيم.»

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی را نیز علیه این کشور اعمال کرد.

۰۰:۱۷ ۱۸.۸.۱۳۹۹

جو بایدن، «رئیس جمهوری منتخب آمریکا»، قرار است ساعت هشت عصر روز ‍شنبه ۱۷ آبان سخنرانی کند.

۰۰:۰۸ ۱۸.۸.۱۳۹۹

رئیس جمهوری فرانسه: جو بایدن، انتخاب مردم آمریکا بود

رئیس جمهوری فرانسه نیز در همراهی با دیگر همتایانش در اتحادیه اروپا، پیروزی آقای بایدن در مقام رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده را تبریک گفت.

امانوئل مکرون در پیام تبریک توئیتری خود نوشت: «آمریکایی‌ها رئیس جمهوری خود را انتخاب کردند. تبریک به جو بایدن و کامالا هریس!»

آقای مکرون افزود که «برای غلبه بر چالش‌های امروز، کلی کار (برای همکاری) پیش روی ماست».‎

۲۳:۳۸ ۱۷.۸.۱۳۹۹

جوزپه کونته:‌ ایتالیا متحد سرسخت آمریکا می‌ماند

نخست وزیر ایتالیا نیز به جمع دیگر رهبران و مقام‌های بلندپایه جهان پیوست و پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت.

جوزپه کونته در صفحه رسمی توئیتر خود ضمن تبریک به مردم آمریکا به نقش برجسته موسسات و نهادها در رقم زدن «مشارکت خیره‌کننده» و «نشاط دمکراتیک» اشاره کرده است.

آقای کونته همچنین با اعلام آمادگی برای آغاز همکاری با جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، تاکید کرد که «ایالات متحده می‌تواند روی ایتالیا به عنوان متحد سرسخت و شریک راهبردی خود حساب کند».‎

۲۳:۲۶ ۱۷.۸.۱۳۹۹

‎ترودو: کانادا آماده همکاری با دولت جدید آمریکاست

نخست‌وزیر کانادا در پیامی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به او تبریک گفت.

جاستین ترودو تاکید کرد که منتظر روابطی «خارق‌العاده» میان آمریکا و کانادا است.

وی اظهار داشت: «جغرافیا و منافع مشترک، روابط عمیق مقامات، همچنین روابط اقتصادی قوی، دو کشور کانادا و آمریکا را به دوستان، شرکا و متحدهایی نزدیک تبدیل کرده است.»

آقای ترودو در نهایت گفت که آماده همکاری با دولت جدید آمریکا برای مبارزه مشترک با بزرگترین چالش‌های جهانی، از جمله شیوع ویروس کرونا است.

۲۳:۱۷ ۱۷.۸.۱۳۹۹

آنگلا مرکل: ‌روابط دوستانه میان اتحادیه اروپا و آمریکا بی‌بدیل است

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، پیروزی جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده در انتخابات سوم نوامبر را تبریک گفت و روابط دو سوی اقیانوس اطلس را «بی‌بدیل» خواند.

خانم مرکل در پیامی توئیتری که توسط سخنگوی دولت آلمان منتشر شد، ضمن تبریک به جو بایدن، برای رئیس جمهوری منتخب آمریکا «از صمیم قلب، بخت‌یاری و موفقیت» آرزو کرد.

به گفته صدر اعظم آلمان، «دوستی ما در دو سوی اقیانوس اطلس بی‌بدیل است، چناچه خواهان فایق آمدن بر چالش‌های بزرگ دوران‌مان هستیم».‎

۲۳:۰۹ ۱۷.۸.۱۳۹۹

تبریک نخست‌وزیر بریتانیا به بایدن

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا با تبریک به جو بایدن به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که چشم‌انتظار «همکاری‌های نزدیک در رابطه با اولویت‌های مشترک بریتانیا و آمریکا» است.

آقای جانسون گفته است آمریکا مهم‌ترین متفق بریتانیا است و منتظر همکاری‌های نزدیک دو کشور پیرامون مسائلی چون تغییرات اقلیمی ، تجارت و امنیت است.

تبریک آقای جانسون در حالی است که سکوت دولت بریتانیا طی روزهای گذشته نسبت به اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی کشور و رقیب آقای بایدن در رابطه با به چالش کشیدن نتایج انتخابات در دادگاه، اعتراض اپوزیسیون بریتانیا را به همراه داشته است.

همچنین برخلاف آقای ترامپ که از طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد، آقای بایدن این طرح را «یک اشتباه تاریخی برای منافع بریتانیا و آمریکا در اتحادیه اروپا» خوانده است.

۲۲:۵۲ ۱۷.۸.۱۳۹۹

با شمارش بیش از ۹۰ درصد آرا در ایالت نوادا، شماری از رسانه‌های آمریکایی جو بایدن را در این ایالت برنده اعلام کردند.

ایالت نوادا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ۶ رای الکترال برخوردار است که شمار آرای الکترال آقای بایدن را به ۲۷۹ می‌رساند.

ساعاتی پیش از این، جو بایدن توانست ۲۰ رای کالج انتخاباتی ایالت پنسیلوانیا را از آن خود کند تا به حد نصاب ۲۷۰ رای برای پیروزی در انتخابات دست یابد.

فاصله او با دونالد ترامپ در ایالت نوادا تاکنون حدود ۲۵ هزار رای است.

۲۰:۲۸ ۱۷.۸.۱۳۹۹

جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، رقیب جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ را شکست داد.

چهار روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نتیجه آرای ایالت کلیدی پنسیلوانیا سرانجام در روز شنبه مشخص شد که حکایت از پیروزی آقای بایدن دارد.

به این ترتیب او با کسب ۲۷۳ رای الکترال به عنوان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده شناخته شد. رقیب او، آقای ترامپ تاکنون تنها توانسته است ۲۱۳ رای الکترال کسب کند.

در این حال شمارش آرا در ایالت‌های نوادا، آریزونا و جورجیا نیز به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شود که در هر سه آنها جو بایدن پیشتاز است.

دونالد ترامپ تاکنون از پذیرش پیروزی جو بایدن خودداری کرده و گفته است که به اقدام قانونی دراین‌باره دست می‌زند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG