لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

پارلمان لتونی، روسیه را به‌عنوان «دولت حامی تروریسم» به رسمیت شناخت


بنای یادبود سربازان شوروی سابق در ریگاه، پایتخت لیتونی،که با پرچم اوکراین محصور شده است
بنای یادبود سربازان شوروی سابق در ریگاه، پایتخت لیتونی،که با پرچم اوکراین محصور شده است

پارلمان لتونی روز پنجشنبه ۲۰ مرداد روسیه را به‌دلیل تهاجم نظامی این کشور به اوکراین، به‌عنوان «دولت حامی تروریسم» شناخت و از کشورهای غربی خواست که برای متوقف کردن جنگ، تحریم‌های همه‌جانبه‌ای علیه کرملین اعمال کنند.

پارلمان لتونی با انتشار بیانیه‌ای در ادامه گفت لتونی اقدامات روسیه در اوکراین را به‌عنوان «نسل‌کشی هدفمند شهروندان اوکراینی» به رسمیت می‌شناسد.

این بیانیه می‌افزاید که کشورهای غربی باید حمایت‌های نظامی، انسان‌دوستانه و دیپلماتیک از اوکراین را افزایش دهند و از ابتکاراتی که اقدامات روسیه را محکوم می‌کند حمایت کنند.

از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند پارسال بیش از ۱۰ میلیون‌ اوکراینی از کشورشان آواره شده و هزاران نفر کشته شده‌اند.

کرملین مدعی است که شهروندان عادی را عامدانه هدف قرار نمی‌دهد و هدف از آنچه به‌عنوان «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، تامین امنیت روسیه و شهروندان روس‌زبان اوکراینی است.

روسیه در واکنش به مصوبه پارلمان لتونی، این کشور را به «اقدام تلافی‌جویانه» تهدید کرد.

از سوی دیگر، دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، از قطعنامه پارلمان لتونی استقبال کرد و گفت دولت کی‌یف دیگر کشورها و نهادها را تشویق می‌کند که اقدام مشابهی انجام دهند.

تشدید حملات روسیه به مواضع اوکراینی

در این میان گزارش‌ها حاکی است که روسیه حملات هوایی به مواضع نظامی اوکراین و زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور را نسبت به هفته گذشته به شدت افزایش داده‌ است.

اولکسی هراموف از فرماندهان ارشد ارتش اوکراین روز پنج‌شنبه گفت به رغم افزایش حملات، جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای نظامی روسیه از پرواز در قلمرو هوایی تحت نظارت سامانه‌های دفاعی اوکراین پرهیز می‌کنند و به این دلیل دقت حملات پایین است.

او افزود: در شهر پیسکی، جبهه جنگ با جدایی‌طلبان دونتسک، نیروهای تقویتی اعزام خواهند شد. این شهر طی روزهای گذشته صحنه درگیری‌های گسترده‌ای بوده است.

به گفته آقای هراموف، نیروهای روسیه طی هفته جاری به‌صورت متمادی، هر روز شش تا هفت حمله به این شهر انجام داده‌اند.

جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه مدعی شده‌اند که این شهر به تصرف آن‌ها درآمده است، اما مقامات اوکراینی این ادعا را رد کرده‌اند.

آقای هراموف همچنین گفت هم‌اکنون ۲۴۰۰ نظامی اوکراینی در بریتانیا آموزش دیده و به همین تعداد نیز در حال آموزش هستند.

او گفت اوکراین در نظر دارد پنج هزار نظامی دیگر را برای آموزش به بریتانیا اعزام کند.

بریتانیا قبلا پیشنهاد داده بود که آماده است ۱۰ هزار نظامی اوکراینی را در یک دوره ۱۲۰ روزه آموزش دهد و کشورهایی مانند کانادا و دانمارک نیز گفته‌اند برای کمک به بریتانیا، مربیان نظامی اعزام خواهند کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و ریانوستی/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG