لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

وزیر خارجه روسیه: تعاملات بیشتر میان مسکو و واشینگتن شدنی است


لاوروف
لاوروف

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در مانیل با هم‌تای آمریکایی خود دیدار کرده، گفته مسکو آماده‌است در زمینه‌هایی مانند اوکراین، سوریه یا کره شمالی تعاملات بیشتری با واشینگتن داشته باشد و از منظر او ایالات متحده نیز آماده است تا گفت‌وگوهای طرفین ادامه پیدا کند. آمریکا می‌گوید تا اول سپتامبر به موضوع کاهش دیپلمات‌ها واکنش نشان خواهد داد.

لاوروف و رکس تیلرسون، ۱۵ مرداد ماه، در حاشیه دیدارهایی در پایتخت فیلیپین، با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

این نخستین دیدار روسای دستگاه دیپلماسی روسیه و آمریکا، پس از تصویب و امضای تحریم‌های مسکو، تهران و پیونگ‌یانگ توسط دونالد ترامپ است. این دیدار در حالی صورت گرفته که تحریم‌های تازه و شدیدی نیز علیه کره شمالی، بدون مخالفت روسیه و چین، در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیدند.

وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران گفته نخستین پرسشی که تیلرسون مطرح کرده، رویکرد روسیه به تحریم‌های جدید بود: «او علاقه‌مند بود جزئیاتی در مورد تصمیمات ما در واکنش به تحریم‌های ضدروسی بداند».

لاوروف در پیوند با اقدامات مسکو برای کاهش شمار دیپلمات‌های آمریکایی افزوده «ما هم توضیحاتی دادیم».

وزیر خارجه آمریکا در این مورد گفته او «پرسش‌هایی را برای گرفتن توضیحاتی» از طرف لاوروف، در مورد واکنش به تحریم‌های اخیر مطرح کرده‌است.

دیپلمات ارشد روس اظهار داشت دو طرف گفت‌وگویی طولانی داشتند و در مورد جزئیات مسائل گوناگون، از جمله شبه‌جزیره کره و همکاری‌ها برای مقابله با تهدیدات و حملات صحبت کرده‌اند: «این احساس در ما به وجود آمده که دوستان آمریکایی علاقه‌مند به ادامه دیالوگ هستند. من فکر نمی‌کنم هیچ جایگزینی هم برای چنین چیزی وجود داشته باشد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نخست گزارش داده بود مشخص نیست آیا رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز، با اظهارات آقای لاوروف موافق است یا نه. آقای تیلرسون واکنشی به پرسش‌های خبرنگاران در مورد دیدار دو طرف نشان نداد، اما ساعاتی بعد اعلام کرد دولت او تا اول سپتامبر به اقدامات روسیه برای کاهش شمار دیپلمات‌های آمریکایی واکنش نشان خواهد داد.

بنا بر گزارش‌ رویترز دو کشور در مورد ادامه دیدارها و گفت‌وگوها در سطح معاونان وزارت خارجه نیز توافق کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، چهارشنبه گذشته مصوبه کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدیدی علیه روسیه، ایران و کره شمالی را امضا و این مصوبه را به قانون تبدیل کرد.

↲در مورد تحریم‌های تازه و واکنش ایران و روسیه بیشتر بخوانید

مصوبه اولیه با عنوان «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» مطرح شده بود، اما تحریم‌هایی علیه کره شمالی و روسیه نیز در آن گنجانده شد.

تحریم‌های جدید برای نمونه شرکت‌هایی که در پروژه‌های استخراج نفت روسیه از دریا و تاسیسات خط لوله نفت و گاز این کشور نقش داشته باشند یا با نهادهای امنیتی و نظامی مسکو همکاری کنند، را هدف قرار می‌دهد. تحریم‌های روسیه در پیوند با مسائلی مانند الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین و اتهام‌ها در مورد مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، شکل گرفته‌است. مقام‌های ارشد روسیه، از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور، اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌اند.

یک روز پیش از دیدار تیلرسون و لاوروف، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفته بود ترامپ از همکاری چین و روسیه، در هموار کردن راه اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه کره شمالی، تقدیر کرده‌است. شورای امنیت سازمان ملل، ۱۴ مرداد ماه، به اتفاق آرا و بدون «وتو» از طرف روسیه یا چین، تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی تصویب کرد.

XS
SM
MD
LG