لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

وزیر خارجه روسیه: به رسمیت شناختن طالبان فعلا در دستور کار نیست


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز شنبه سوم مهر در نشستی خبری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که مسئله به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه بین‌المللی، در حال حاضر، «روی میز نیست».

سخنان وزیر خارجه روسیه پس از آن مطرح می‌شود که طالبان در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار سخنرانی در جریان نشست سالانه مجمع عمومی این سازمان شده بود.

استفان دوچاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، روز ۳۰ شهریور اعلام کرد که امیرخان متقی، وزیر امور خارجه حکومت طالبان، این نامه را در تاریخ ۲۰ شهریور نوشته است.

رویترز هم پیشتر در گزارشی نوشت یک نسخه از این نامه را رویت کرده است که در آن طالبان سهیل شاهین سخنگوی خود در دوحه را به عنوان سفیر جدید افغانستان در سازمان ملل معرفی کرده است. طالبان می‌گوید، محمد غلام اسحاق‌زی، سفیر فعلی افغانستان، این کشور را نمایندگی نمی‌کند و ماموریتش پایان یافته است.

گروه طالبان در مرداد ماه سال جاری توانست به سرعت تمامی ولایت های افغانستان را تصرف کند. نیروهای این گروه همزمان با خروج محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری وقت افغانستان در ۲۴ مردادماه وارد کابل شدند.

به رغم این که بیش از یک‌ماه از استقرار حکومت طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه اسلام‌گرا را به رسمیت نشناخته است.

روسیه یکی از ۹ عضو کمیته اعتبارنامه سازمان ملل متحد است که به‌همراه هشت عضو دیگر از جمله چین و ایالات متحده، درخواست طالبان برای در اختیار گرفتن کرسی افغانستان را بررسی خواهد کرد.

آقای گوترش پیش از این تصریح کرده بود تمایل طالبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌المللی، تنها اهرمی است که کشورهای دیگر می‌توانند به‌واسطه آن برای تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق شهروندی، به ویژه در رابطه‌با زنان افغانستان، به این گروه فشار بیاورند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG