لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

میشل عون ارتباط انفجار بیروت با تسلیحات حزب‌الله را «غیر ممکن» دانست


انفجار مهیب در بیروت دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر را بی‌خانمان کرده است.
انفجار مهیب در بیروت دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر را بی‌خانمان کرده است.

رئیس‌جمهوری لبنان در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد منتشر شد هر گونه ارتباط میان انفجار بندر بیروت با تسلیحات گروه حزب‌الله را «غیرممکن» توصیف کرد.

میشل عون در این مصاحبه که در روزنامه ایتالیایی کوریِرِه دلاسرا منتشر شد در عین حال وعده داده است که تمام جوانب این موضوع بررسی شود.

روز سه‌شنبه دو هفته پیش انفجاری مهیب کل پایتخت لبنان را تکان داد که دستکم ۱۸۰ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشت.

این انفجار که در انبار هزاران تن ماده شیمیایی نیترات آمونیوم اتفاق افتاد علاوه بر این قریب به ۳۰۰ هزار نفر را بی‌خانمان کرد.

گرچه هنوز نتایج تحقیقات در این زمینه به‌درستی روشن نیست، ولی از همان روزهای نخست اهمال مدیران و سوء‌مدیریت در انبارداری دلیل وقوع حادثه اعلام شد.

با این همه این احتمال نیز مطرح شد که وقوع انفجار با انبار سلاح‌های مرتبط با گروه حزب‌الله، نزدیک به جمهوری اسلامی، بی‌ارتباط نبوده است، تا آنجا که حسن نصرالله این اتهام را که سازمان متبوع او در بندر بیروت انبار اسلحه داشته است رد کرد.

حال میشل عون،‌ رئیس‌جمهوری، نیز در مصاحبه خود گفته حسن نصرالله را تکرار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه ایتالیایی، او گفت:‌ «غیرممکن است... اما حتی این احتمال هم بررسی خواهد شد.»

اما اظهار نظر رئیس‌جمهوری لبنان که به حزب‌الله نزدیک است در روزی منتشر می‌شود که دادگاه ویژه‌ای که با حمایت سازمان ملل تشکیل شد قرار است بالاخره روز سه‌شنبه حکم چهار متهم به قتل رفیق حریری و ۲۱ نفر دیگر در سال ۲۰۰۵ را غیابی اعلام کند.

هر پنج متهم از جمله مصطفی بدرالدین عضو گروه حزب‌الله لبنان هستند. آقای بدرالدین اواسط بهار ۱۳۹۵ در انفجاری در نزدیکی فرودگاه نظامی دمشق کشته شد و دیوان لاهه پرونده اتهامی علیه او را مختومه اعلام کرد.

این حکم قرار بود دو هفته زودتر اعلام شود، اما وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت آن را به تعویق انداخت.

XS
SM
MD
LG