لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

انفجار بیروت؛ با وجود استعفای دولت لبنان تظاهرات برای تغییر ادامه دارد


تجمع لبنانی‌ها در محل انفجار بندر بیروت در روز سه‌شنبه
تجمع لبنانی‌ها در محل انفجار بندر بیروت در روز سه‌شنبه

معترضان لبنانی می‌گویند استعفای دولت در روز دوشنبه برای پاسخگویی به فاجعه انفجار هفته گذشته کافی نیست و خواهان برکناری رئیس جمهوری این کشور و تمامی نخبگان سیاسی فاسدی هستند که آنها را عامل تمامی مصائب کشور می‌دانند.

به گزارش رویترز٬ ساعت شش و نه دقیقه بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۱ مرداد به وقت محلی در صدها نقطه از شهر بیروت با یک دقیقه سکوت مراسم یادبودی برای قربانیان انفجار برگزار شد.

روز دوشنبه تحت تاثیر تداوم اعتراضات و خشم عمومی دولت لبنان استعفا داد. اما این استعفا مردم را آرام نکرده و برخورد‌های خشونت آمیز بين معترضان و پلیس برای سومین شب پیاپی در بیروت ادامه یافت.

روز سه شنبه و پس از آغاز تحقیقات یک هیئت جرم شناسی فرانسوی در محل حادثه که قرار است به تحقیقات دولت لبنان در مورد دلایل انفجار کمک کند سفیر فرانسه در بیروت گفت انفجار در بندر گاه شماره ۹ حفره‌ای به وسعت ۱۰۰ متر ایجاد کرده است.

بر اثر انفجار روز سه شنبه گذشته (۱۴ مرداد) که تصور می شود دلیل آن وقوع آتش سوزی در نزدیکی انبار حاوی ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بوده حداقل ۱۷۱ نفر کشته، چند ده نفر مفقود و ۶ هزار نفر مجروح شده‌اند.

دولت لبنان در ارزیابی‌های اولیه اعلام کرد که صدها هزار نفر بی‌خانمان شده و خسارات ناشی از این حادثه را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده است.

حسن دیاب، نخست وزیر لبنان هنگام استعفای دولت دلیل این فاجعه را فساد و سوء مدیریت نهادینه شده در ارگان‌های دولتی اعلام کرد.

او ضمن سرزنش کردن رهبران سیاسی به خاطر ممانعت از اصلاحات گفت:«من قبلا هم گفته بودم که فساد در تمامی بخش‌ها و نهادهای دولتی ریشه کرده است ولی اکنون به این نتیجه رسیده‌ام که فساد حتی از حکومت هم بزرگتر است.»

لبنان قبل از این فاجعه نیز به دلیل بحران مالی عمیق، کاهش ارزش پول، فلج شدن نظام بانکی و گرانی سرسام آور کالاها با مشکلات شدیدی روبرو بود. مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام به دلیل اختلاف نظر بین دولت، بانک‌ها و سیاستمداران به بن بست رسیده است.

بندرگاه بیروت نماد سیستم تقسیم قدرت در این کشور براساس تمايزهای فرقه‌ای و سیاسی است و هر یک از گروههای سیاسی کنترل یک بخش از این بندر که شریان تجاری لبنان است را در دست دارند.

حسن دیاب در ماه ژانویه به مقام نخست وزیری برگزیده شد و با حمایت حزب الله و متحدان آن دولت جدید را تشکیل داد. سعد حریری، نخست وزیر قبلی که از حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و غرب برخوردار بود تحت فشار اعتراضات عمومی به فساد و سوء مدیریت دو ماه قبل استعفا داده بود.

اکنون میشل عون، رئیس جمهور لبنان پس از مذاکره با فراکسیون‌های پارلمانی احزاب گوناگون باید فرد جدیدی که بیشترین میزان حمایت را داشته باشد برای مقام نخست وزیری معرفی کند. هنوز تاریخ این مذاکرات اعلام نشده است.

توافق بین احزاب برای انتخاب نخست وزیر حتی در شرایط عادی نیز کار دشواری بوده و اکنون با توجه به تداوم اعتراضات و نارضایتی عمومی پیدا کردن فردی برای مقام نخست وزیری دشوارتر خواهد شد.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت ۸ گروه از پزشکان و امدادگران بین المللی فعالیت خود در لبنان را آغاز کرده اند.

شبکه بهداشت این کشور که قبل از انفجار به دلیل بحران اقتصادی و شیوع کرونا به شدت تحت فشار قرار داشت اکنون باید به مجروحان این حادثه نیز خدمات بدهد.

منبع: رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG