لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

شب دوم خشونت‌ها در اعتراضات لبنان؛ حریری «گزینه احتمالی نخست‌وزیری»


دفاع مدنی لبنان می‌گوید در ادامه خشونت‌ها دست‌کم ۳۶ تن دیگر زخمی شده‌‌اند. نیروهای امنیتی نیز می‌گویند ۲۰ تن از ماموران زخمی و به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.
دفاع مدنی لبنان می‌گوید در ادامه خشونت‌ها دست‌کم ۳۶ تن دیگر زخمی شده‌‌اند. نیروهای امنیتی نیز می‌گویند ۲۰ تن از ماموران زخمی و به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.

در دومین روز از خشونت‌های کم‌سابقه در جریان اعتراضان لبنان، گزارش‌های حاکی از درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان است. همزمان گفته می‌شود سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی، گزینه احتمالی دوباره برای ریاست دولت است.

شب شنبه و بامداد یک‌شنبه در جریان خشونت‌هایی در بیروت، که برخی رسانه‌های آن را از زمان آغاز اعتراضات در لبنان «بی‌سابقه» توصیف کرده‌اند، ده‌ها معترض زخمی شدند. همچنین برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات در دو ماه پیش در لبنان، نیروهای امنیتی به معترضان گلوله لاستیکی شلیک کرده‌اند.

این خشونت‌ها در روز یک‌شنبه و بامداد دوشنبه ۲۴ و ۲۵ آذر همچنان ادامه پیدا کرده‌است.

دفاع مدنی لبنان می‌گوید در ادامه خشونت‌ها دست‌کم ۳۶ تن دیگر زخمی شده‌ و به بیمارستان‌ها انتقال پیدا کرده‌اند. ده‌ها تن دیگر نیز در محل اعتراضات تحت مداوای سرپایی قرار گرفته‌اند.

نیروهای امنیتی و پلیس لبنان نیز می‌گویند ۲۰ تن از ماموران زخمی و به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.

همزمان با وقایع، در حالی‌که روز دوشنبه قرار است رایزنی‌ها میان نمایندگان پارلمان و رئیس‌جمهوری لبنان، برای معرفی نخست‌وزیر برگزار شود، رویترز می‌گوید سعد حریری گزینه احتمالی هدایت دولت خواهد بود.

آقای حریری که در جریان اعتراضات از مقام خود کناره‌گیری کرد، افراد دیگری را برای این پست پیشنهاد کرده بود که بنا بر گزارش‌ها هیچ‌یک نپذیرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز در عین حال گزارش داده که تشکیل کابینه جدید برای سعد حریری کار آسانی نخواهد بود، به‌ویژه در شرایط فعلی که اقتصاد کشور با یکی از بدترین بحران‌ها روبه‌رو است و اعتراضات علیه کل ساختار سیاسی، از جمله خود سعد حریری، رهبران گروه‌های شیعه و مسیحی، همچنان ادامه دارد.

حریری در عین حال در جبهه مخالف گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و یا میشل عون، رئیس‌جمهوری فعلی قرار دارد، که همراه متحدان خود در پارلمان اکثریت دارند.

نخست وزیر آینده لبنان باید بتواند هم اعتماد جامعه بین‌المللی را جلب کند و هم پاسخگوی مطالبات معترضانی باشد که می‌خواهند دولتی تکنوکرات و متخصص سرکار بیاید.

یک مقام نزدیک به سعد حریری به رویترز گفته «هرکسی که بخواهد او را نامزد پست نخست‌وزیر کند، نباید این را فراموش کند که حریری فقط حاضر به تشکیل یک دولت متخصص است». از سوی دیگر اما احزاب مخالف حریری خواستار تشکیل دولتی برگرفته از تکنوکرات‌ها و سیاسیون هستند.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه/ت
XS
SM
MD
LG