لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

خشونت‌های کم‌سابقه در جریان اعتراضات در بیروت ده‌ها زخمی برجای گذاشت


اسوشیتدپرس می‌گوید برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات در دو ماه پیش در لبنان است که نیروهای امنیتی به معترضان گلوله لاستیکی شلیک کرده‌اند. 
اسوشیتدپرس می‌گوید برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات در دو ماه پیش در لبنان است که نیروهای امنیتی به معترضان گلوله لاستیکی شلیک کرده‌اند. 

در جریان خشونت‌هایی در بیروت، که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را از زمان آغاز اعتراضات در لبنان «بی‌سابقه» توصیف کرده، دست‌کم ۴۰ تن از معترضان زخمی شده‌اند.

خشونت‌ها دو روز پیش از آغاز مذاکرات رئیس‌جمهوری لبنان با تشکل‌های سیاسی برای معرفی نخست‌وزیر جدید شکل گرفته‌، ساعت‌ها طول کشیده و انتظار می‌رود در روز یک‌شنبه ۲۴ آذر ادامه پیدا کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای امنیتی لبنان شب شنبه و بامداد یک‌شنبه به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرده و دست به شلیک گلوله‌های لاستیکی زده‌اند.

صلیب سرخ و دفاع مدنی لبنان می‌گویند دست‌کم ۴۶ نفر در جریان وقایع زخمی شده‌ و به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

خبرگزاری آلمان به نقل از یک مقام صلیب سرخ لبنان گفته دست‌کم ۷۰ نفر زخمی شده‌اند.

درگیری‌های اولیه پس از آن رخ داد که ده‌ها تن از جمله شماری از کسانی که چهره خود را پوشانده بودند، در یکی از کمپ‌های معترضان، شروع به پرتاب سنگ و ترقه و مواد آتش‌بازی به سوی نیروهای امنیتی کرده‌اند.

اسوشیتدپرس می‌گوید این افراد از حامیان حزب‌الله و جنبش امل بودند که از انتقادها علیه رهبران این دو گروه به خشم آمده بودند. بنا بر برخی گزارش‌ها تنش‌ها در کمپ معترضان پس از آن بالا گرفته که شماری به انتقاد از حزب‌الله پرداخته و یا خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده‌اند.

این البته نخستین بار نیست که درگیری‌های بین حامیان حزب‌الله و امل با معترضان به ساختار سیاسی لبنان شکل می‌گیرد. با این حال رهبران و شماری از چهره‌های مذهبی خواستار حفظ‌ آرامش شده بودند.

ساعاتی پس از این وقایع صدها تن از معترضان به ساختار سیاسی لبنان در اطراف پارلمان کشور تجمع کردند، اما گزارش‌ها از وقوع حملات به معترضان در نهایت به درگیری با نیروهای امنیتی که قصد داشتند معترضان را از پارلمان دور کنند، انجامیده است.

شماری از معترضان بازداشت شده‌اند
شماری از معترضان بازداشت شده‌اند

اسوشیتدپرس می‌گوید برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات در دو ماه پیش در لبنان، نیروهای امنیتی به معترضان گلوله لاستیکی شلیک کرده‌اند.

اعتراضات به ساختار سیاسی حاکم بر لبنان، به‌ویژه در مقایسه آن با رخدادهای منطقه، کشته‌شدن صدها تن در اعتراضات آبان ماه در ایران و وقایع مرگبار عراق، در فضایی نسبتا آرام و به دور از خشونت‌های گسترده ادامه داشته است.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از شاهدان در محل می‌گوید حضور نیروهای امنیتی در اطراف پارلمان به‌شکل محسوسی گسترده بوده و آن‌ها به تعقیب معترضان، کتک زدن و بازداشت برخی از آن‌ها اقدام کرده‌اند.

پارلمان لبنان قرار است روز دوشنبه پیش‌رو با میشل عون، رئیس‌جمهوری، در مورد معرفی نخست‌وزیر به رایزنی بنشیند.

اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری آلمان/ت
XS
SM
MD
LG