لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

فرماندار شهرستان قدس: شخصا به نیروی انتظامی دستور شلیک تیر دادم


لیلا واثقی خردادماه امسال به عنوان فرماندار شهرستان قدس منصوب شد.
لیلا واثقی خردادماه امسال به عنوان فرماندار شهرستان قدس منصوب شد.

لیلا واثقی، فرماندار شهرستان قدس، روز یکشنبه ۱۰ آذر اعلام کرد که شخصا به نیروی انتظامی دستور داد به سمت افرادی که وارد فرمانداری شدند شلیک کنند.

در همین حال مقامات تعدادی از استان‌ها از بازداشت افراد جدید خبر داده‌اند.

لیلا واثقی در مصاحبه با روزنامه ایران گفت که سپاه پاسداران از روز اول اعتراضات در سرکوب معترضان این شهرستان فعال بوده است.

وی در این مصاحبه تاکید کرد که نیروهای حفاظت فرمانداری برای حفاظت از شهرداری رفته بودند اما نمی‌داند این اقدام با دستور چه کسی انجام شده بود.

خانم واثقی گفت: «یک تعداد نیروی محدودی اینجا در فرمانداری باقی ماند و وقتی جمعیت را با آن خشم دیدند، از در ورودی فرمانداری عقب‌تر آمدند. معترضان هم در را شکستند و وارد شدند. سینه سپر می‌کردند و می‌گفتند اگر می‌توانید ما را بزنید. چون می‌دانستند نیروی انتظامی دستور شلیک ندارد».

فرماندار شهرستان قدس گفت که به نیروی انتظامی دستور داد به هر کس که وارد ساختمان فرمانداری شد شلیک کنند.

وی در عین حال اعلام کرد که پس از تسخیر فرمانداری توسط معترضان، به محل سپاه پاسداران رفت و همراه با نیروهای امنیتی به فرمانداری بازگشت.

خانم واثقی اعلام نکرد که در شلیک ماموران به سمت افراد معترض در فرمانداری و همچنین اعتراضات در نقاط دیگر این شهرستان چند نفر کشته شده‌اند.

وب سایت کلمه خبر داده که در اعتراضات قلعه حسن‌خان، مرکز شهرستان قدس، هشت تا ۱۰ نفر کشته شده‌اند. این شهرستان یکی از کانون‌های مهم اعتراض‌های آبان‌ماه و درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی بود.

حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس، خبر داده که در این اعتراضات بیش از هفت هزار نفر بازداشت شده‌اند ولی دادستان کل کشور حاضر به تایید این آمار نشد.

بازداشت معترضان در روزهای بعد از اعتراضات نیز ادامه یافته است.

در همین رابطه، فرمانده انتظامی پردیس از دستگیری ۹۷ نفر خبر داد و آنان را «عوامل اصلی و محرک» اعتراضات در این شهرستان معرفی کرد.

علی اکبر جاویدان، رئیس پلیس استان کرمانشاه، نیز از دستگیری ۲۴۰ نفر خبر داد که آنها را «عوامل و سردسته‌های» اعتراضات خوانده است.

وی افزود: «ماموران پلیس امنیت عمومی موفق شدند با گسترش چتر اطلاعاتی خود چهار نفر از این افراد را در عملیاتی گسترده و پس از هماهنگی با مقام قضایی دستگیر کنند».

به گفته جاویدان، سه نفر از این افراد که در شهر جوانرود بازداشت شده‌اند، بین ۱۷ تا ۲۷ سال سن دارند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، در جریان این اعتراضات بیش از ۱۲۳۰ نفر در استان کرمانشاه بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG