لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

نقاشی «سالواتور موندی» اثر داوینچی رکورد فروش آثار هنری جهان را شکست


 نقاشی «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی
نقاشی «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی

یک نقاشی از تصویر عیسی مسیح، از آثار لئوناردو داوینچی، روز چهارشنبه، ۲۴ آبان، در حراج کریستیز به قیمت بی‌سابقه ۴۵۰ میلیون دلار به فروش رفت.

در حالیکه نقاشی موسوم به «سالواتور موندی» یا همان «منجی عالم» از جمله آثار معدود برجای مانده از این استاد مسلم دوره رنسانس و تنها نقاشی در تملک مالک خصوصی بود، نرخ فروش آن رکورد فروش آثار هنری را شکست. هویت خریدار هنوز اعلام نشده‌است.

یکی از مدیران حوزه دوران پس از جنگ و هنرهای معاصر در حراج‌خانه کریستیز، لویک گوزر، به رویترز گفته «باتوجه به اینکه نقاشی سالواتور موندی، تصویر شناخته‌شده‌ترین چهره دنیا و اثر برجسته‌ترین هنرمند تمام اعصار است، به‌دست‌آوردن فرصت فروش چنین اثری افتخاری است که یک بار در تمام عمر نصیب کسی می‌شود.»

بالاترین نرخ پرداخت‌شده در حراجی برای یک اثر هنری تاکنون، ۱۷۹ میلیون دلار برای نقاشی «زنان الجزایری» اثر پابلو پیکاسو بوده که در ماه مه سال ۲۰۱۵ میلادی در کریستیز نیویورک صورت گرفته‌است. رکورد بالاترین قیمت فروش اثر هنری در دنیا پیش از این متعلق به نقاشی «تبادل» اثر ویلم دِکونینگ بود که بطور خصوصی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی توسط بنیاد دیوید گفن به یک مدیر صندوق سرمایه‌گذاری به نام کنت سی گریفین فروخته شد.

این اثر نقاشی با طولی ۶۶ سانتیمتری که در قرن شانزدهم ترسیم شده عیسی مسیح را در لباسی متعلق به عصر رنسانس در حالیکه دست راستش را به علامت دعای خیر بالا برده و همزمان در دست چپش گویی بلورین نگاه‌داشته نشان می‌دهد.

نقاشی «منجی عالم» که زمانی متعلق به چارلز اول، پادشاه انگلستان، بود تا سال ۱۹۰۰ میلادی از انظار عمومی پنهان مانده بود تا اینکه در میان آثار یک کلکسیونر بریتانیایی دوباره ظاهر شد. این نقاشی که هنوز در آن زمان تعلقش به لئوناردو داوینچی محرز نشده بود دوباره در سال ۱۹۵۸ میلادی فروخته شد. دست آخر در سال ۲۰۰۵ میلادی در حالی‌که به شدت آسیب دیده بود به وسیله یک کنسرسیوم معامله‌کنندگان آثار هنری به قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار خریداری شد.

مالک نهایی این اثر نقاشی که روز چهارشنبه آن را فروخت یک میلیونر روسی به نام دمیتری ریبولوفلو بود که سال ۲۰۱۳ میلادی آن را به قیمت ۱۲۷٫۵ میلیون دلار خریده بود.

XS
SM
MD
LG