لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

بیانیه خانواده رابرت لوینسون در یازدهمین سالروز ناپدید شدن او در ایران


خانواده لوینسون این عکس را در آوریل ۲۰۱۱ در ایمیلی از یک منبع ناشناس دریافت کرد.
خانواده لوینسون این عکس را در آوریل ۲۰۱۱ در ایمیلی از یک منبع ناشناس دریافت کرد.

خانواده رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی، در یازدهمین سالگرد ناپدید شدن در ایران، بار دیگر از دولت‌های دو کشور خواستند تا درباره سرنوشت او پاسخ دهند و «کاری کنند او به خانه‌اش بازگردد».

در بیانیه خانواده لوینسون که روز پنج‌شنبه، ۱۷ اسفند، منتشر شد آمده است: «فردا، نهم مارس، از روزی که شهروند آمریکا رابرت لوینسون از سوی مقام‌های ایرانی در جزیره کیش گرفته شد ۱۱ سال می‌گذرد. یعنی ۴۰۱۵ روز».

در این بیانیه همچنین از رابرت لوینسون به عنوان طولانی‌ترین گروگان آمریکایی در تاریخ این کشور یاد شده است.

خانواده لوینسون با اشاره به انواع تلاش‌های خود طی ۱۱ سال گذشته، از جمله سفر به جزیره کیش، نامه‌نگاری‌های متعدد با مقام‌های دو کشور، درخواست کمک از دیگر کشورها و همچنین رهبران ادیان مختلف و شرکت‌های طرف معامله با ایران، نوشته است: «۱۱ سال گذشت و کسی نتوانست به ما کمکی کند. چطور ممکن است؟»

این خانواده همچنین گفته است که سه دولت مختلف در آمریکا نیز نتوانست پاسخی به درخواست آنها بدهد.

رابرت لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، زمستان سال ۱۳۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوینسون ندارند.

درباره سرنوشت این مأمور پیشین اف‌بی‌آی گزارش‌های تاییدنشده‌ای منتشر شده است که برخی از آنها از مرگ او خبر می‌دهند و برخی دیگر نیز محل نگهداری او را در شرق ایران در نزدیکی مرز افغانستان ذکر می‌کنند.

ماه گذشته روزنامه وال‌استریت جورنال با انتشار گزارشی اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ به ایران پیشنهاد کرده است یک کانال ارتباطی مستقیم برای مذاکره درباره زندانیان دو طرف ایجاد شود اما جمهوری اسلامی پاسخی به این درخواست نداده است. مقام‌های کاخ سفید درباره این گظارش اظهار نظری نکردند اما کمی بعدتر حمیدرضا ترقی، عضو مؤتلفه اسلامی، این خبر را «کهنه» توصیف کرد و مذاکره با آمریکا را «بی‌فایده» خواند.

باقر نمازی، سیامک نمازی و ژیائو وانگ، سه شهروند آمریکایی، در حال حاضر در ایران زندانی هستند. کارن وفاداری، شهروند آمریکایی نیز به اتفاق همسرش آفرین نیساری، و همچنین نزار زکا، شهروند لبنانی که اجازه اقامت دائم در آمریکا را دارد، نیز در ایران زندانی هستند.

با استفاده از بیانیه خانواده لوینسون و گزارش‌های رادیوفردا؛ ج/م.ا.
XS
SM
MD
LG