لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

نیویورک تایمز: ایران پیشنهاد مذاکره با آمریکا درباره زندانیان را خبر کهنه خواند


حمیدرضا ترقی، عضو گروه موتلفه اسلامی
حمیدرضا ترقی، عضو گروه موتلفه اسلامی

ساعاتی پس از انتشار گزارشی درباره «پیشنهاد آمریکا» به جمهوری اسلامی برای مذاکره درباره زندانیان دوتابعیتی، یک عضو موتلفه اسلامی و فعال اصولگرا این گزارش را «خبر کهنه» توصیف کرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه، در گزارشی به نقل از مقام‌ها و منابع آمریکایی خبر داد که کاخ سفید در ماه دسامبر به ایران پیشنهاد برقراری یک کانال ارتباطی مستقیم برای مذاکره درباره زندانیان دو طرف را ارائه کرده است.

این روزنامه از این اقدام به عنوان نخستین تلاش دیپلماتیک دولت دونالد ترامپ برای حل مسئله زندانیان آمریکایی در ایران یاد کرده بود.

با این حال ساعاتی بعد یک روزنامه آمریکایی دیگر به نقل از حمیدرضا ترقی، عضو گروه موتلفه اسلامی، این خبر را «کهنه» توصیف کرده و مذاکره با آمریکا را بی‌فایده دانست.

آقای ترقی که روزنامه نیویورک تایمز او را «از مشاوران» افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده گفته است که اصل این خبر به تابستان سال جاری بازمی‌گردد و تهران در همان زمان این پیشنهاد را رد کرده است.

به گفته آقای ترقی، ایران «هرگز با دولت ترامپ وارد مذاکره نخواهد شد».

این فعال اصولگرا با اشاره به توافق اتمی موسوم به برجام همچنین به نیویورک تایمز گفته است که «در توافق اتمی هم نشان دادند که صداقت ندارند، پس فایده گفت‌وگوهای تازه چیست؟»

باقر نمازی، سیامک نمازی و ژیائو وانگ سه شهروند آمریکایی‌اند که در ایران در زندان به سر می‌برند.

کارن وفاداری، شهروند ایرانی‌آمریکایی و همسرش آفرین نیاسری، و همچنین نزار زکا شهروند لبنانی که اجازه اقامت دائم در آمریکا را دارد، نیز در ایران زندانی هستند.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، «اف‌بی‌ای» نیز که از ده سال پیش ناپدید شده، گفته می‌شود، آخرین بار در جزیره کیش دیده شده است. اما دولت ایران می‌گوید، اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوینسون ندارد.

استیو گلدستین، معاون وزیر خارجه در امور روابط عمومی، به وال استریت جورنال گفته است: «ما از هر فرصتی که بتوانیم مسئله آزادی شهروندان آمریکا را که ناعادلانه در ایران در زندان هستند مطرح می‌کنیم و تاکنون این مسئله را از طریق سازوکارهای مختلف مطرح کرده‌ایم.»

طی روزهای اخیر موضوع مرخصی باقر نمازی، شهروند ۸۱ ساله و بازگرداندن او به زندان اوین واکنش آمریکا را درپی داشت.

کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران مسئول سلامتی باقر نمازی است.

XS
SM
MD
LG