لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

کاخ سفید: ایران را مسئول سلامت باقر نمازی می‌دانیم


از راست، ژیائو وانگ، سیامک نمازی، باقر نمازی و نزار زکا که در ایران زندانی هستند.
از راست، ژیائو وانگ، سیامک نمازی، باقر نمازی و نزار زکا که در ایران زندانی هستند.

کاخ سفید روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در بیانیه‌ای به ایران هشدار داد که مسئول حفظ سلامت باقر نمازی، شهروند ایرانی – آمریکایی ۸۱ ساله است. آقای نمازی در حالی که توصیه شده بود باید مداوای پزشکی خود را ادامه دهد، ناچار شد روز سه‌شنبه به زندان اوین بازگردد.

در بیانیه کاخ‌سفید آمده است: «او (باقر نمازی) نیازمند مداوای پزشکی است و دولت ایالات متحده، ایران را به طور کامل مسئول حفظ سلامتی او می‌داند».

این بیانیه می‌افزاید: «دولت دونالد ترامپ از ایران می‌خواهد که سریعا و بدون هیچگونه پیش شرطی، به زندان ناعادلانه شهروندان زندانی شده در ایران پایان دهد و آنها که مفقود شده‌اند را آزاد کند. از جمله باقر نمازی و فرزندش سیامک نمازی، ژیائو وانگ و رابرت لوینسون».

باقر نمازی، از کارمندان پیشین صندوق کودکان ملل متحد، «یونیسف»، دو سال پیش، زمانی که برای ملاقات با پسرش به تهران رفته بود، بازداشت شد. باقر و سیامک نمازی به اتهام همکاری با «دولت‌های خارجی متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

کارن وفاداری و همسرش آفرین نیاسری، و نزار زکا شهروند لبنانی که اجازه اقامت دائم در آمریکا را دارد، به اتهام‌های متفاوت در ایران زندانی هستند.

روز سه‌شنبه نیز وزارت خارجه آمریکا از انتشار خبر احضار باقر نمازی برای بازگشت به زندان اوین، «عمیقا» ابراز تاسف کرده و گفته بود، واشینگتن از تهران می‌خواهد تا «تمامی آمریکایی‌های زندانی در ایران» را آزاد کند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «از شنیدن خبر بازگرداندن [باقر نمازی] به زندان توسط دولت ایران، عمیقا متاسف است».

باقر نمازی از بهمن ۹۴ در زندان به سر می‌برد. وی طی دو سال گذشته چهار بار راهی بیمارستان شده و شهریور امسال هم به توصیه پزشکان برای قلب او ضربان‌ساز نصب شد.

علاوه بر باقر و سیامک نمازی چند شهروند دیگر آمریکایی نیز هم اکنون در زندان‌های ایران به سر می‌برند؛ از جمله ژیائو وانگ، دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاه پرینستون که برای تحقیق در ایران بود، و به اتهام «همکاری با دولت خارجی» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، «اف بی‌ای» از ۱۰ سال پیش ناپدید شده است. گفته می‌شود آخرین بار او در جزیره کیش دیده شده است. اما دولت ایران می‌گوید، اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوینسون ندارد.

بر اساسه گزارش‌هایی از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/ ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG