لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

انتقاد وزارت خارجه آمریکا از بازگرداندن باقر نمازی به زندان اوین‎


هدر ناوئرت
هدر ناوئرت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از انتشار خبر احضار باقر نمازی برای بازگشت به زندان اوین، «عمیقا» ابراز تاسف کرده و گفته است، واشینگتن از تهران می‌خواهد تا «تمامی آمریکایی‌های زندانی در ایران» را آزاد کند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۱۷ بهمن ماه در کنفرانس مطبوعاتی خود، گفته «از شنیدن خبر بازگرداندن [باقر نمازی] به زندان توسط دولت ایران، عمیقا متاسف است».

خانم ناوئرت با یادآوری این موضوع که باقری نمازی، شهروند ۸۱ ساله، و فرزندش سیامک نمازی هر دو در زندان اوین در بند هستند، تاکید کرده ایالات متحده نگران وضعیت سلامت او است: «می‌دانیم که او به کمک‌های پزشکی پایدار، نیاز فوری دارد».

یک‌شنبه گذشته جرد گنسر، وکیل آمریکایی آقایان باقر و سیامک نمازی، اعلام کرده بود که مقام‌های ایران با توجه به نگرانی‌ها در مورد وضعیت سلامتی باقر نمازی، با مرخصی چهار روزه او موافقت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اندکی پس از انتشار این خبر ضمن «استقبال» از آن، تاکید کرده بود «این یک آزادی موقتی‌ست» و ایالات متحده خواستار آزادی فوری و کامل همه آمریکایی‌‌هایی‌ست که «به‌شکل ناعادلانه» توسط دولت ایران زندانی شده‌اند.

در نهایت روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه، گزارش شد که باقر نمازی بار دیگر به زندان اوین احضار شده‌است؛ آن‌هم در حالی‌که این امیدواری به‌وجود آمده بود مرخصی او ممکن است تمدید شود.

باقر نمازی، از کارمندان پیشین صندوق کودکان ملل متحد، «یونیسف»، دو سال پیش، زمانی که برای ملاقات با پسرش به تهران رفته بود، بازداشت شد. آقایان نمازی به اتهام همکاری با «دولت‌های خارجی متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

علاوه بر باقر و سیامک نمازی، چند شهروند آمریکایی دیگر نیز هم‌اکنون در ایران زندانی هستند؛ از جمله شیوئه (ژیائو) وانگ، دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاه پرینستون که برای تحقیق در ایران بود، و به اتهام «همکاری با دولت خارجی» به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌است.

وکلا و خانواده‌های این شهروندان زندانی، این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، تاکید کرد ایالات متحده خواستار آزادی همه زندانیان آمریکایی در ایران است؛ که «به‌شکل ناعادلانه» در بند هستند: «از جمله سیامک نمازی، شیوئه وانگ، و همین‌طور رابرت لوینسون که بیشتر از یک دهه» از ناپدیدشدنش در ایران می‌گذرد.

شماری از تحلیل‌گران و ناظران مسائل ایران، می‌گویند جمهوری اسلامی از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان ابزاری برای «چانه‌زنی» با شماری از کشورهای غربی بهره می‌گیرد. تهران چنین چیزی را رد کرده و می‌گوید دستگاه قضائی آن کشور «به‌طور مستقل» در مورد اتهام‌ها و محکومیت‌ها تصمیم می‌گیرد. اما تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مشابه در مورد زندانی‌کردن دوتابعیتی‌ها، پس از آزادی شماری از شهروندان ایرانی‌آمریکایی، در آستانه آغاز «برجام»، ادامه پیدا کرده‌است.

جیسیون رضائیان، یکی از زندانیانی که در آستانه برجام آزاد شد، در واکنش به بازگرداندن باقر نمازی، به اوین، در توئیتر خود نوشته‌ این موضوع نشان‌دهنده «بدترشدن وضعیت حبس ناعادلانه دوتابعیتی‌ها در ایران، برای رسیدن به اهداف سیاسی» است.

برپایه وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، توئیتر، رادیو فردا|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG