لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

نماینده مجلس: پس از فتوای رهبر درباره تشریح جسد، فراخوان پزشکی قانونی باید متوقف شود


در پی انتشار فتوای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «مجاز نبودن تشریح جسد مسلمانان»، یک نماینده مجلس ایران ضمن تایید «کمبود جسد» در مراکز آموزشی کشور، خواستار توقف فراخوان پزشکی قانونی شد.

یحیی کمال‌پور، عضو کمیسیون حقوقی مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است که پزشکی قانونی در حال حاضر «از هیچ راهی نمی‌تواند اجساد مورد نیاز برای تشریح را تأمین کند».

سازمان پزشکی قانونی سال گذشته از متقاضیان درخواست کرده بود تا در صورت تمایل وصیت کنند پس از مرگ، اجسادشان در اختیار مراکز علمی - آموزشی قرار بگیرد.

با این حال یحیی کمالی‌پور با اشاره به فتوای اخیر رهبر جمهوری اسلامی گفته است که این طرح «قانونی نیست» و حتی در صورت وصیت افراد نیز «باید متوقف شود».

آیت‌الله علی خامنه‌ای در پاسخ به چندین «استفتا» که در وبسایت او منتشر شده اعلام کرده که «واجب است تا حد امکان» از جسد فرد مسلمان برای تشریح استفاده نشود.

او همچنین اخیرا در پاسخ به سوالی تاکید کرد که تشریح جسد مسلمان حتی با وجود وصیت خود فرد «جایز نیست».

با این حال یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون حقوقی مجلس، پیشنهاد کرده که پزشکی قانونی این مشکل را به رهبر جمهوری اسلامی اطلاع دهد تا «برحسب ضروریات » از اجساد برای تشریح استفاده شود.

سال گذشته احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران، اعلام کرده بود که دانشگاه علوم پزشکی ایران با «بحران جسد» مواجه است و برای تأمین اجساد مورد نیاز این دانشگاه پیشنهاد واردات جسد داده شده است.

پیش از آن، در بهمن ۹۵، «اعضای هیئت ممتحنه علوم تشریح» گفته بودند که پزشکی قانونی جسدی در اختیار آنها نمی‌گذارد و آنها ناچارند که «جسد را از مافیا‌ها بخرند».

حدود ۱۰ روز پس از این نامه نیز ابراهیم اسفندیاری، مدیر گروه علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خبر داده بود که کلاس‌های «آناتومی عملی» به دلیل کمبود جسد تعطیل شده است.

با استفاده از خبرگزاری فارس، وب سایت خانه ملت، وب سایت اعتماد آنلاین و رادیو فردا ؛ ا.م./ ج.
XS
SM
MD
LG