لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵
۲۰:۴۴ ۸.۶.۱۴۰۲

محکومیت پنج شهروند کُرد بازداشت‌شده در اعتراضات سراسری به بیش از ۵۰ سال حبس

برخی منابع حقوق بشری روز چهارشنبه گزارش دادند پنج شهروند کُرد اهل شهرهای مهاباد و ارومیه که در جریان اعتراضات سراسری پارسال بازداشت شده بودند، در مجموع به ۵۰ سال و شش ماه حبس محکوم شدند.

بر پایۀ گزارش پایگاه حقوق بشری «هه‌نگاو»، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در آستانۀ سالگرد اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی»، پنج معترض کُرد را برای اتهام‌های انتسابی از جمله «تخریب اموال عمومی»، «تمرد به مأموران» و «اخلال در نظم عمومی» به مجازات‌های مختلف از جمله زندان، شلاق و جریمه نقدی محکوم کرد.

نام این پنج معترض بازداشت‌شده که حکم قضایی علیه آنها صادر شده است به‌ترتیب یاسین مصطفی‌پور، صلاح موسوی راد، ایرج ابراهیم‌زاده و بهنام راسخ‌نیا و رحیم شمعی اعلام شده است.

به نوشتۀ هه‌نگاو، در این میان فقط رحیم شمعی معترض ۲۶ سالۀ ساکن ارومیه از سوی دادگاه کیفری مهاباد به ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی «به میزان دو برابر اموال مکشوفه» محکوم شده است.

این گزارش افزوده است که طبق قانون تجمیع احکام، مجازات اشد برای رحیم شمعی و یاسین مصطفی‌پور، هر کدام برابر با پنج سال زندان، برای صلاح موسوی راد و ایرج ابراهیم‌زاده، هرکدام برابر با ۴۲ ماه زندان و برای بهنام راسخ‌نیا مدت ده سال حبس قابل اجرا خواهد بود.

۲۰:۱۱ ۸.۶.۱۴۰۲

معاون سازمان انرژی اتمی ایران: برجام دیگر برای غرب «طراوت و کارآیی» ندارد

معاون سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید برجام به ویژه برای آمریکا و اروپا دیگر «طراوت و کارآیی» ندارد.

سید امیرحسین فقهی روز چهارشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت از این رو باید موضوع دیگری مثل «منافع اقتصادی مشترک» موضوع مذاکره قرار گیرد.

او در ادامه مدعی شد: «دیگر کسی در دنیا نیست که توان هسته‌ای ایران را رد کند یا بگوید آن را می‌توان متوقف کرد».

آقای فقهی در ادامه ادعای خود گفت مردم ایران «سختی‌های تحریم را از سر گذراندند» و دیگر بحث غنی‌سازی «وجود ندارد» و اکنون «منافع اقتصادی مشترک» باید موضوع مذاکره قرار گیرد.

ادعای او در حالی است که وضعیت معیشتی مردم ایران کماکان در سراشیبی سقوط است و هر سال به ابعاد بحران‌های اقتصادی، انرژی، محیط زیست و اجتماعی کشور افزوده می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با «فاخر» خواندن دانش هسته‌ای، گفت: کشورهای صنعتی و پیشرفته بدون عبور از مرزهای دانش هسته‌ای نمی‌توانستند به این جایگاه که امروز در آن قرار دارند، برسند و نباید آن را در هیچ شرایطی کنار گذاشت.

ایران به خاطر غنی‌سازی اورانیوم و پنهانکاری در فعالیت‌های هسته‌ایش هدف تحریم‌های گسترده قرار گرفته و گره زدن پیشرفت و صنعتی شدن کشور به ادامه غنی‌سازی در حالی است که تنها سه کشور در اتحادیه اروپا، شامل فرانسه، هلند و آلمان، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم دارند.

از سوی دیگر، برخی کشورهای دارای این ظرفیت مانند نیجر، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، مغولستان و کره شمالی اصولا نه کشوری صنعتی هستند و نه پیشرفته.

۲۰:۰۰ ۸.۶.۱۴۰۲

صدور حکم اعدام برای یک مخالف عربستانی به‌دلیل فعالیت در فضای مجازی

دادگاهی در عربستان سعودی علیه یک شهروند مرد این کشور به‌دلیل انتشار مطالبی در پلتفرم تصویری یوتیوب و شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، حکم اعدام صادر کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ناصر الغامدی، معلم بازنشسته ساکن مکه متهم به «خیانت به دین اسلام»، «برهم زدن امنیت جامعه»، «توطئه علیه دولت» و «به چالش کشیدن پادشاهی و ولیعهد» از طریق فعالیت در فضای مجازی است.

این گزارش حکم صادر شده علیه الغامدی را «برگی دیگر از سرکوب سنگین مخالفان» در عربستان سعودی توصیف کرده و می‌افزاید ظاهراً این احکام بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، برای از بین بردن هرگونه سرپیچی در این نظام پادشاهی است.

پارسال نیز سلما الشهاب، مادر دو فرزند و دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه لیدز بریتانیا به جرم دنبال کردن و بازنشر توئیت دگراندیشان سعودی به ۲۷ سال زندان و نورة بنت سعيد القطانی یک زن دیگر شهروند عربستان به جرم انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی به ۴۵ سال زندان محکوم شد.

این گزارش می‌گوید ناکافی بودن اعتراض‌های بین‌المللی به احکام سنگین پارسال باعث شده تا پادشاهی عربستان سعودی سرکوب مخالفان را ادامه دهد.

لینا الحثلول رئیس نهاد حقوق بشری «قسط» مستقر در لندن که موضوع حقوق بشر در عربستان را دنبال می‌کند صدور حکم اعدام برای آقای الغامدی را «وحشتناک» توصیف کرده و گفته است مقامات سعودی با این احکام سنگین پیامی «واضح و شوم» می فرستند؛ اینکه «هیچ‌کس در امان نیست و حتی یک توئیت می‌تواند شما را به کشتن دهد».

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، عربستان سعودی در سال گذشته میلادی پس از چین و ایران، با ۱۹۶ مورد، بیشترین شمار اعدام‌ها در جهان را داشت.

۱۹:۴۴ ۸.۶.۱۴۰۲

بزرگترین قرص کامل ماه در سال جاری چهارشنبه‌شب پدیدار می‌شود

علاقمندان به تماشای پديده­‌ها و اجرام آسمانی این هفته می‌توانند از دو رویداد نادر لذت ببرند: ابر­ماه آبی‌رنگ و سیاره کیوان که از پشت آن سرک می‌کشد.

چهارشنبه شب، هشتم شهریور برابر با ۳۰ اوت، می‌توان بزرگترین قرص کامل ماه در سال جاری را مشاهده کرد که به خاطر نزدیکی غیرمعمول آن به کره زمین بسیار بزرگ و نورانی به نظر می‌رسد و اصطلاحا ابر­ماه آبی رنگ نامیده می‌شود.

فاصله ماه از کره زمین در این شب به حدود ۳۵۷ هزار و ۳۴۳ کیلومتر کاهش می‌یابد که در مقایسه با ماه کامل در شب دهم مرداد، ۱۶۰ کیلومتر به زمین نزدیک‌تر است.

پدیده جالب دیگر این است که به گفته ناسا، هنگام غروب آفتاب در روز چهارشنبه، سیاره کیوان را می‌توان مثل یک نقطه نورانی در زاویه پنج درجه قسمت بالایی و سمت راست ماه مشاهده کرد.

اگر قرص کامل ماه را در مرداد ندیده­‌اید حتما ماه کامل امشب را تماشا کنید.

به گفته جیانلوکا ماستی، اختر­شناس ایتالیایی و موسس «پروژه تلسکوپ مجازی»، این پدیده که ابرماه آبی‌رنگ نامیده می‌شود تا سال ۲۰۳۷ تکرار نخواهد شد.

جیانلوکا ماسی به‌دلیل آسمان ابری نتوانست تصویر ظهور قبلی ابر­ماه در روز ۱۰ مرداد امسال را به‌طور زنده پخش کند. او امیدوار است که غروب چهارشنبه آسمان پایتخت ایتالیا صاف باشد و بتواند تصویر ابر­ماه آبی‌رنگ را بر فراز کلیسای جامع سن‌پیتر در واتیکان فیلمبرداری و از طریق اینترنت پخش کند.

او خاطرنشان کرد که اگر امشب آسمان صاف باشد بدون نیاز به دوربین و یا تلسکوپ و با چشم غیرمسلح می‌توان ابر­ماه را دید.

آقای ماسی افرود: «مشاهده زیبایی­‌های آسمان در شب همیشه من را به هیجان می‌آورد، به‌خصوص اگر ظهور ابر­ماه باشد.»

اولین ابر­ماه امسال در تیرماه پدیدار شد و چهارمین و آخرین مورد آن احتمالا روز پنجم مهر پدیدار خواهد شد.

۱۹:۳۰ ۸.۶.۱۴۰۲

مهدی یراحی به زندان اوین منتقل شده است

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، عصر چهارشنبه خبر داد که مهدی یراحی، خواننده معترضِ بازداشت‌شده، در تماس کوتاهی با خانواده‌اش اعلام کرده که در زندان اوین است.

آقای نیلی در توئیتی نوشته که مهدی یراحی در این تماس «گفته است از نظر جسمی و روحی هیچ مشکلی ندارم و حالم خوب است».

این خواننده معترض روز ششم شهریور بازداشت شد. دستگیری این ترانه‌سرا و خوانندۀ معترض دو روز پس از آن صورت گرفت که اعلام شد برای او پروندۀ قضایی تشکیل شده است.

رسانۀ قوه قضائیه تشکیل این پرونده را مرتبط با انتشار یک ترانه «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» اعلام کرده بود.

مهدی یراحی به تازگی آهنگ «روسریتو...» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده بود. این آهنگ بازخوانی ترانۀ «از خودت خبر بیار» اوست که ۱۰ سال پیشتر منتشر شده بود.

۱۹:۱۶ ۸.۶.۱۴۰۲

مرضیه وفامهر، بازیگر: برای صبحانه راهم ندادند چون سرپوش نداشتم، پاکت به سر کشیدم

همزمان با تداوم مقاومت مدنی زنان ایران در برابر حجاب اجباری، مرضیه وفامهر، فیلم‌ساز و بازیگر، در صفحه اینستاگرام خود ماجرای جلوگیری از ورودش به یک مکان عمومی را شرح داده و اینکه چگونه به جای حجاب اجباری و تنها به صرف دیده نشدن موهایش، پاکت به سر کشیده است.

در شرح عکس او با پاکتی بر سر آمده است:‌ «رفتيم براى يك صبحانه، مرا راه ندادند، چون سرپوش نگذاشته بودم و من به سياق كودكان در فيلم كوتاه رهايى اثر درخشان ناصر تقوايى با تم آزادى چيست؟ پاكت به سركشيدم».

او با لحنی طنزآمیز ادامه داده است: «اما چنان به هيبت اسقف اعظم درآمده بودم كه خودِ مأمور معذور هم زيرجلكى از آزاديخواهي‌اش و معذوريتش سخن گفت.»

از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که متأثر از جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد، شمار قابل توجهی از زنان و دختران در ایران بدون حجاب اجباری در اماکن و معابر عمومی شهرهای مختلف ظاهر شده‌اند و تصاویر و ویدئوهای مربوط به آن هر روز در شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌به‌دست شدن و بازنشر است.

در این میان، چهره‌های شناخته‌شدۀ زن سینما و تلویزیون نیز با اعلام حمایت از معترضان، تصاویر بدون حجاب اجباری از خود منتشر کرده و در مقابل، با احضار، بازداشت ممنوع‌الکاری، پرونده قضایی، ممنوع‌الخروجی و دیگر انواع فشارهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

موج گستردۀ بی‌اعتنایی به حجاب اجباری و مقاومت مدنی زنان خشم حکومت جمهوری اسلامی را به دنبال داشته، به‌طوری که از فروردین‌ماه امسال محدودیت‌های شدیدتری علیه مخالفان حجاب از سوی نهادهای انتظامی، امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی وضع شده است، از جمله عدم ارائه خدمات شهروندی به زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند.

۱۷:۳۰ ۸.۶.۱۴۰۲

نازیلا معروفیان برای چهارمین بار ظرف یک سال اخیر بازداشت شد

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار ایرانی، که دو هفته پیش از زندان آزاد شده بود، روز چهارشنبه هشتم شهریور بار دیگر بازداشت شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی رادیو فردا، خانم معروفیان در خانه‌اش و با ضرب‌وشتم ماموران امنیتی بازداشت شده است.

این چهارمین بار ظرف یک سال اخیر است که این روزنامه‌نگار منتقد بازداشت می‌شود.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در این زمینه خبر داده که خانم معروفیان با حکم دادسرای ارشاد و به اتهام «ترویج اباحه‌گری» دستگیر شده است.

تسنیم افزوده است: «حضور با پوشش نامناسب در فضای عمومی و انتشار این تصاویر در فضای مجازی از جمله دلایل حکم دادسرای ارشاد برای بازداشت وی اعلام شده است».

خانم معروفیان روز سه‌شنبه در یک پست توئیتری به خبر بازداشت مهدی یراحی، خواننده معترض، که او هم نیز این هفته دستگیر شد، واکنش نشان داده و از او حمایت کرده بود.

این روزنامه‌نگار روز ۲۳ مرداد امسال و پس از آزادی از زندان، با انتشار تصویری بدون حجاب اجباری در شبکه اجتماعی توئیتر سابق، با تاکید بر مواضع خود نوشته بود: «آیا از عکسی که موقع آزادی گذاشتی، پشیمونی؟ قبول داری اشتباه کردی؟، خیر من هیچ اشتباهی نکردم».

۱۴:۳۲ ۸.۶.۱۴۰۲

بانک مرکزی ایران: به ۹۲۰ هزار نفر «ارز اربعین» داده شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد که به ۹۲۰ هزار نفر برای سفر به عراق به منظور شرکت در مراسم مذهبی «اربعین» ارز خارجی داده شد.

بانک مرکزی روز چهارشنبه در این زمینه افزود که این ارز «از طریق شش بانک عامل» شامل بانک‌های تجارت، ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک تامین شد.

توزیع ارزی که رسانه‌های حکومتی از آن به عنوان «ارز اربعین» نام برده‌اند، تا سقف دویست هزار دینار عراق در روزهای آینده نیز ادامه دارد.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده درباره مراسم اربعین، مردم را با مشوق‌های مالی و غیرمالی به راهپیمایی یا سفر به کربلا شهر محل دفن امام سوم شیعیان در عراق تشویق کرده است.

هر سال گزارش‌های مختلفی از هزینه‌های زیاد دولتی و حکومتی برای برگزاری این مراسم منتشر می‌شود که انتقادهایی را نیز در میان افکار عمومی برمی‌انگیزاند.

این هزینه‌ها هر سال با وجود وضعیت وخیم اقتصادی ایران، افزایش یافته است.

۱۳:۵۸ ۸.۶.۱۴۰۲

دادگاه صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، برگزار شد

جلسه دادگاه صالح نیكبخت وکیل خانواده مهسا امینی در روز سه‌شنبه هفتم شهریور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

علی رضایی وکیل مدافع آقای نیکبخت اعلام کرد که اتهام «تبلیغ علیه نظام» در این جلسه علیه او تفهیم شده است، «بدون اینكه فرصتی برای دفاع شفاهی و بررسی پرونده فراهم شود».

او افزود که این اتهام «بابت مصاحبه‌های صالح نیكبخت با برخی رسانه‌های خارجی و داخلی از جمله در مورد مسئله كولبری، برخورد نیروی انتظامی با افغان‌ها، موتورسواری بانوان، و تشریح روند پیگیری قضایی پرونده مهسا امینی» بوده است.

آقای رضایی گفت که رئیس دادگاه، ادامه رسیدگی و استماع دفاعیات آقای نیكبخت و وکیل او را به جلسه آینده موكول كرد.

پیشتر این وکیل خانواده امینی ضمن اعتراض بە نظریە پزشکی قانونی کە علت مرگ مهسا امینی را «حمله قلبی» به دلیل «بیماری زمینه‌ای» اعلام کردە بود، خواستار «رسیدگی مجدد و تشکیل هیئتی دیگر با حضور پزشکان برجسته و مورد اعتماد جامعه پزشکی کشور» برای تحقیق در این باره شدە بود.

در آستانه اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی، فشار حکومت علیه گروه‌های مختلف مردم و فعالان مدنی و به ویژه خانواده‌ها، وکلا و نزدیکان کشته‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر افزایش یافته است.

۱۳:۰۷ ۸.۶.۱۴۰۲

خامنه‌ای: تمجید می‌کنم تا حقایق در مورد دولت آشکار بشود

رهبر جمهوری اسلامی ضمن ستایش دوباره از دولت ابراهیم رئیسی مدعی شد که اقدامات این دولت برای مردم «آن اندازه که شایسته و حقش است» گفته نشده است.

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در یک سخنرانی در حضور اعضای دولت و به مناسبت «هفته دولت» در ایران مدعی شد که در دوران ریاست جمهوری رئیسی «تعداد قابل توجهی از شاخص‌های اقتصاد کلان، رشد و پیشرفت را نشان می‌دهد».

این در حالی است که گزارش‌های اقتصادی حاکی از افزایش بحران‌های متعدد اقتصادی از جمله تورم، بحران مسکن و کمبود کالاهای اساسی است.

اما خامنه‌ای گفت: «در مورد این دولت علاوه‌ بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله، تمجید هم می‌خواهم بکنم.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG