لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

گاردین: پلیس بریتانیا در حال بررسی پرونده عطاالله مهاجرانی به اتهام «حمایت از تروریسم» است


عطاالله مهاجرانی
عطاالله مهاجرانی

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید پلیس متروپولیتن لندن چهار ماه پس از دریافت شکايت علیه عطاالله مهاجرانی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، به اتهام حمایت از فتوای قتل سلمان رشدی بررسی این پرونده را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۱۰ بهمن منتشر شد، مبنای استدلال قضایی در این شکایت قانون مبارزه با ترویسم مصوب سال ۲۰۰۶ در بریتانیا است.

آقای مهاجرانی که از سال‌ها پیش مقیم لندن است، این اتهام را رد کرده است.

پلیس لندن پس از چهار ماه به شاکیان گفته است که این موضوع بسیار پیچیده است و تحقیقات در مورد آن زمان‌بر خواهد بود.

سلمان رشدی در سال ۱۹۸۸ کتاب «آيات شيطانی» را منتشر کرد که خشم مسلمانان را در پی داشت. به‌دنبال اين اعتراضات، روح‌الله خمينی در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ (۱۴ فوريه ۱۹۸۹) با صدور فتوايی حکم ارتداد و قتل سلمان رشدی را صادر کرد.

این نویسنده هندی‌تبار ۷۵ ساله قرار بود روز ۲۱ مرداد امسال در مورد «آزادی در هنر» در یک موسسه آموزشی در غرب ایالت نیویورک سخنرانی کند که فردی به نام هادی مَطر به محل سخنرانی او هجوم برد و آقای رشدی را با ضربات چاقو از ناحیه گردن و شکم مورد حمله قرار داد.

روزنامه گاردین روز اول آبان با استناد به گفته‌های وکیل آقای رشدی گزارش داد که نویسنده کتاب «آیه‌های شیطانی»، در پی این حمله، بینایی یک چشم خود را از دست داده و یک دست او نیز از کار افتاده است.

به نوشته روزنامه گاردین، شکایت علیه عطاالله مهاجرانی در همان زمان توسط کاوه موسوی، وکیل حقوق بشر ایرانی و ربکا مونی، یک مشاور حقوقی بریتانیایی به نمایندگی از سوی یک خیریه حقوق بشری به نام «پایان مصونیت» به پلیس لندن تسلیم شده است.

آن‌ها در این شکایت می‌گویند که عطااالله مهاجرانی در سال ۱۳۶۷ یکی از معاونان نخست‌وزیر وقت جمهوری اسلامی و از سال ۶۸ تا ۷۶ نایب رئیس کمیسیون امور حقوقی و قضایی مجلس ایران بوده و در این دوره صدها مورد قتل و یا اقدام به قتل مخالفان در خارج از کشور به دستور سران جمهوری اسلامی روی داده است.

در این شکایت تاکید شده است که آقای مهاجرانی برای جلوگیری از وقوع این قتل‌ها هیچ اقدامی انجام نداده و از زمان مهاجرت به لندن بارها در سخنان خود قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران را که در عملیات پهپادی آمریکا کشته شد، به عنوان قهرمان ملی ایران و اسلام ستایش کرده است.

یک مورد دیگری که در این شکایت بر آن تاکید شده این است که آقای مهاجرانی در کتاب خود با عنوان «نقد توطئه آیات شیطانی» که با حمایت حکومت ایران منتشر شده است، فتوای قتل سلمان رشدی را توجیه و تایید می‌کند.

بر اساس گزارش درج‌شده در این پرونده، عطاالله مهاجرانی «دعوت از مسلمانان برای قتل سلمان رشدی، ناشران و مترجمان کتاب و همه نویسندگانی که از او حمایت کرده‌اند را تبلیغ و تشویق می‌کند».

شاکیان می‌گویند اظهارات آقای مهاجرانی در این کتاب ثابت می‌کند که به اعتقاد او فتوای قتل سلمان رشدی از نظر دینی «موجه و ابطال‌ناپذیر» است و چون سلمان رشدی «مرتد» تشخیص داده شده انصراف از این تصمیم غیرممکن است.

بنیاد ۱۵ خرداد، که پس از صدور فتوای قتل سلمان رشدی توسط روح‌الله خمينی برای قتل اين نويسنده جایزه تعیین کرده بود، ۲۵ شهريور امسال و یک ماه بعد از حمله با چاقو به رشدی، جایزه قتل او را نيم ميليون دلار ديگر افزايش داد و به سه ميليون و ۳۰۰ هزار دلار رساند.

در پی اعدام علیرضا اکبری، معاون سابق وزارت دفاع ایران که تابعیت بریتانیا را نیز داشت، دولت ریشی سوناک اعلام کرد که در برابر جمهوری اسلامی موضع سخت‌تری اتخاذ خواهد کرد ولی تاکنون فقط دادستان کل ایران را تحریم کرده است.

با استفاده از گزارش روزنامه گاردین و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG