لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

هانت: لندن خواستار کاهش تنش‌ها با تهران است


جرمی هانت می‌گوید اقدام سپاه پاسداران در توقیف نفتکش بریتانیا «در تعارض آشکار با قوانین بین‌المللی» است
جرمی هانت می‌گوید اقدام سپاه پاسداران در توقیف نفتکش بریتانیا «در تعارض آشکار با قوانین بین‌المللی» است

در ادامه واکنش‌ها به توقیف نفتکش بریتانیا توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز، وزیر دفاع بریتانیا اقدام ایران را «خصمانه» توصیف کرده و در عین حال وزیر خارجه این کشور گفته است لندن خواستار کاهش تنش‌ها با تهران است؛ همزمان اتحادیه اروپا نیز از ایران خواست که از تنش‌های بیشتر پرهیز کند.

دومین نشست کمیته اضطراری بریتانیا

اظهارات مقام‌های بریتانیایی پس از برگزاری نشست کمیته امور اضطراری این کشور در روز شنبه ۲۹ تیر ایراد شد.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، پس از این نشست در توئیترش نوشت که این کمیته بر خواست بریتانیا برای کاستن از تنش‌ها تأکید کرده اما در عین حال «تایید کرد که استنا ایمپرو در آب‌های عمان و با نقض آشکار حقوق بین‌الملل توقیف شده است».

همچنین به نوشته آقای هانت، کمیته امور اضطراری بریتانیا درباره تأمین امنیت ناوبری در تنگه هرمز نیز به بحث پرداخت و نتیجه رایزنی‌ها روز دوشنبه به پارلمان ارائه خواهد شد.

خبرگزاری‌ها ساعاتی پیش‌تر گزارش داده بودند که وزارت خارجه بریتانیا کاردار جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرده است.

پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا، نیز با تأکید بر اینکه توقیف نفتکش استنا ایمپرو در دریای عمان صورت گرفته، اقدام ایران را «خصمانه» توصیف کرد.

خانم موردانت همچنین گفت توقیف این نفتکش در حالی صورت گرفت که یک ناوشکن بریتانیایی که به خلیج فارس اعزام شده، حدود شصت دقیقه با آن فاصله داشت.

انتشار ویدئوی جدید از «لحظه توقیف»

سپاه پاسداران که روز جمعه سه ویدئوی کوتاه از نفتکش استنا ایمپرو در سواحل ایران منتشر کرده بود، روز شنبه نیز ویدئویی از «لحظه توقیف» این نفتکش انتشار داد.

در ویدئوی دو دقیقه‌ای جدید که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده، بجز قایق‌هایی که در اطراف نفتکش دیده می‌شوند، چند نیروی سپاه از هلی‌کوپتری بر روی عرشه نفتکش پیاده می‌شوند.

رسانه‌های ایران همچنین اظهارات رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، را منتشر کردند که مدعی شده است نفتکش «استنا ایمپرو» را یک ناوچه جنگی بریتانیایی همراهی می‌کرده و این نفتکش پس از بی‌توجهی به هشدارها» توقیف شد.

با این حال در ویدئوهایی که تاکنون سپاه پاسداران از این نفتکش منتشر کرده اثری از ناوچه یا هر کشتی دیگر همراه این نفتکش دیده نمی‌شود.

واکنش اتحادیه اروپا

در دو روز اخیر مقام‌های فرانسه، آلمان و چند کشور دیگر اروپایی از اقدام ایران در توقیف نفتکش بریتانیا بشدت ابراز نگرانی کرده‌اند و روز شنبه نیز سخنگوی فدریکا موگرینی خواستار آزادی فوری این نفتکش شد.

مایا کوچیانچیک، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اقدام ایران را «موجب نگرانی عمیق» توصیف کرد و گفت: «این اقدام در شرایط پرتنش کنونی امکان افزایش تنش‌ها را بیشتر می‌کند و به تلاش‌ها برای پیدا کردن راهی برای حل و فصل مسائل آسیب می‌زند».

این مقام اتحادیه اروپا همچنین گفت: «ما خواستار آزادی فوری این کشتی و خدمه آن هستیم و از [طرف‌ها] می‌خواهیم که از تنش‌های بیشتر پرهیز کنند. آزادی رفت و آمد دریایی همواره باید رعایت شود».

تنش بین ایران و بریتانیا به ویژه از ۱۳ تیر و در پی توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس ۱»، حامل نفت ایران در آب‌های جبل‌الطارق شدت یافته است.

بریتانیا و جبل‌الطارق دلیل توقیف این ابرنفتکش را حمله نفت «به مقصد سوریه» ذکر کرده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند این نفتکش عازم «جایی دیگر» بوده است.

در هفته‌های اخیر رهبر و همچنین شماری دیگر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی گفته بودند که توقیف این نفتکش «بدون پاسخ نخواهد ماند»؛ چند نماینده مجلس نیز خواستار توقیف یک نفتکش بریتانیایی شده بودند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان، ایرنا، وبسایت اتحادیه اروپا و رادیو فردا؛ س.ن / ج
XS
SM
MD
LG