لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

روحانی در تماس بامکرون: همکاری‌های نفتی و بانکی اصلی‌ترین حقوق ایران در برجام است


روحانی در تماس تلفنی با مکرون خواستار همکاری سازنده فرانسه شده است.
روحانی در تماس تلفنی با مکرون خواستار همکاری سازنده فرانسه شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۵ مرداد با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرد. این دومین تماس تلفنی حسن روحانی و امانوئل طی یک هفته اخیر در خصوص توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام است.

حسن روحانی در این تماس تلفنی گفته است، «متاسفانه همزمان با تلاش های ایران و فرانسه برای کاهش تنش‌ها و ایجاد شرایط مساعد برای همزیستی پایدار در منطقه، شاهد اقدامات تحریک‌کننده از سوی آمریکایی‌ها هستیم.»

به گزارش«پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری»،‌ حسن روحانی همچنین در این تماس تلفنی با امانوئل مکرون بر «ضرورت تلاش برای تسریع در روند مناسبات و همکاری های بانکی و نفتی ایران با دیگر کشورها به عنوان اصلی ترین حقوق اقتصادی ایران در برجام، بر ادامه بررسی پیشنهادات در مسیر دستیابی به راه حل‌های کارشناسی و عادلانه تاکید کرد.»

ایالات متحده آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به خارج شد و تحریم‌های لغو شده در نتیجه برجام را بازگرداند. از آن زمان آمریکا ضمن تشدید تحریم ها علیه ایران خواستار توافق تازه‌ای شده است که علاوه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شامل فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه نیز باشد.

به دنبال خروج آمریکا از برجام شرکت های اروپایی نیز از ایران خارج شدند. با این حال ایران تهدید کرده است، چنانچه نتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود تعهدات خود در چارچوب این توافق را کاهش می‌دهد.

رئیس جمهوری ایران همچنین در این تماس تلفنی گفته است: «گسترش تعامل و همکاری ایران و اروپا می‌تواند فضای آرام و اطمینان بخشی را برای منطقه و جهان بوجود آورد و فرانسه به عنوان یکی از شرکای قدیمی ایران در اتحادیه اروپا می تواند نقشی سازنده در این راستا ایفا کند.»

«پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری» می‌گوید، امانوئل مکرون نیز در این تماس «رسیدن به نتیجه ای مورد قبول طرفین و تامین کننده منافع ایران در برجام برای پاریس حائز اهمیت» دانسته است.

این گزارش می‌افزاید: «امانوئل مکرون همچنین از پیشنهاد حسن روحانی برای رایزنی کارشناسان و مسئولان ایران و فرانسه برای رسیدن به راهکارهای مناسب در مسائل و موضوعات گوناگون منطقه ای و بین المللی استقبال، و بر گسترش همکاری تهران- پاریس در این راستا تاکید کرد.»

ایران از میزان تلاش‌های کشورهای اروپایی حاضر در برجام برای همکاری بانکی و مالی با تهران راضی نیست و این نارضایتی خود را از طریق کاهش تعهداتش اعلام کرده است.

در همین زمینه، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته گفت، اگر طرف‌های اروپایی باقی‌مانده در برجام تا یک ماه آینده به تعهدات خود عمل نکنند، تهران «گام سوم کاهش تعهدات» خود را در برجام اجرایی خواهد کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، ۱۸ اردیبهشت امسال اعلام کرد که تهران تعهدات خود ذیل برجام را کاهش می‌دهد و ۶۰ روز به کشورهای اروپایی مهلت داد تا به تعهدات‌شان در زمینه امکان فروش نفت ایران و مبادلات بانکی عمل کنند.

ایران در گام اول اعلام کرد که دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌سازی که ۳۰۰ کیلوگرم است پایبند نخواهد بود. در گام دوم که ۱۷ تیرماه اجرایی شد، تهران گفت که غنی‌سازی را از سطح ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داده است.

کشورهای اروپایی گفته‌اند که بدنبال فعال کردن یک سازوکار مالی به نام «اینس‌تکس» هستند ولی تهران می‌گوید که روند کار این مکانیسم کند بوده و اگر فروش نفت ایران در آن در نظر گرفته نشود، کارساز نخواهد بود.

تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران باعث شده است که دسترسی این کشور به در آمدهای نفتی کاهش یابد. گفته می شود،‌ صادرات نفت ایران از دو و نیم میلیون بشکه در سال گذشته به۱۰۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه سقوط کرده است.

مقام های آمریکایی طی ماههای اخیر تاکید کرده اند که با تشدید تحریم های اقتصادی در چارچوب «کارزار فشار حداکثری»، ایران مجبور خواهد شد تا پای میز مذاکره حاضر شود.

با استفاده از «پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری» و رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG