لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

رییس جمهوری فرانسه با هیات «نیروهای سوریه دموکراتیک» دیدار کرد


امانوئل مکرون
امانوئل مکرون

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه نهم فروردین با هیات «نیروهای سوریه دموکراتیک»، متشکل از نمایندگان شبه نظامیان کرد و عرب، دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ الیزه در بیانیه ای ضمن اعلام این خبر گفته است، امانوئل مکرون در این دیدار ،‌ ابراز امیدواری کرده است که فرانسه بتواند به مذاکره بین ترکیه و «نیروهای سوریه دمکراتیک» کمک کند.

رییس جمهوری فرانسه همچنین از نقش مهم «نیروهای سوریه دموکراتیک» در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، تقدیر کرده است.

طبق این گزارش، امانوئل مکرون همچنین گفته است، فرانسه از اقدامات «نیروهای سوریه دموکراتیک» برای ایجاد یک منطقه امنیتی در شمال سوریه در راستای جلوگیری از بازگشت داعش حمایت می کند.

بدنه اصلی «نیروهای دموکراتیک سوریه» را «یگان های مدافع خلق»، نیروی شبه نظامی کردهای سوریه، تشکیل می دهد که اخیرا در نبرد با نیروهای ترکیه و متحدان سوری آنها مجبور به عقب نشینی از منطقه عفرین شد.

نیروهای ارتش ترکیه به همراه متحدان سوری آنها از دو ماه پیش عملیات نظامی را برای بیرون راندن نیروهای «یگان های مدافع خلق» ازشمال سوریه آغاز کردند. ترکیه «یگان های مدافع خلق» و شاخه سیاسی آن را گروهی «تروریستی» و بخشی از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) می داند.

کاخ الیزه همچنین گفته است: امانوئل مکرون در این دیدار ابراز امیدواری کرده است با کمک فرانسه و جامعه بین المللی امکان گفت وگو و مذاکره بین ترکیه و «نیروهای دموکراتیک سوریه» فراهم شود.

این در حالی است که شورای امنیت ملی ترکیه روز گذشته هشدار داد که اگر شبه‌نظامیان کرد بلافاصله از منطقه منبج سوریه و نواحی شرقی رود فرات خارج نشوند، این کشور دست به اقداماتی خواهد زد.

ترکیه که پس از دو ماه حمله به شبه‌نظامیان کرد سوری هفته گذشته منطقه عفرین را در هم کوبید، بارها تهدید کرده که عملیات نظامی خود را تا منبج نیز گسترش خواهد داد، جایی که نیروهای ایالات متحده آمریکا مستقر هستند.

به گزارش رویترز، گسترش عملیات نظامی ترکیه به مناطق دیگری که کردهای سوریه در شرق این کشور در اختیار دارند، خطر درگیری نیروهای خارجی در سوریه را افزایش می دهد.

XS
SM
MD
LG