لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

محمود هاشمی شاهرودی به دلیل «ترس از تعقیب قضایی» از آلمان خارج شد


محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین دستگاه قضایی ایران که برای مداوا به کلینیکی پزشکی در شهر هانوفر آلمان رفته بود، روز پنجشنبه سفر خود را نیمه‌کاره گذاشت و به تهران بازگشت.

این خبر را رویترز شامگاه پنجشنبه به نقل از یک مقام رسمی دولت آلمان که در این گزارش به نام او اشاره نشده متشر کرده است.

آقای شاهرودی که اکنون علاوه بر عضویت در شورای نگهبان، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران را به عهده دارد، از چند هفته پیش به دلیل آنچه «تکمیل روند درمانی» توصیف شده، در هانوفر به سر می‌برد و چند روز پیش دولت آلمان تأیید کرد که به دلیل «بیماری جدی» و با «دلایل معتبر پزشکی» به او اجازه مداوا در این کشور داده شده است.

با این حال حضور آقای شاهرودی در آلمان، اعتراض‌هایی را در میان مخالفان جمهوری اسلامی در این کشور به دنبال داشت و در چندین تجمع اعتراضی در مقابل محل بستری شدن این مقام پیشین قضایی ایران، معترضان خواستار دستگیری و محاکمه او به دلیل نقش در نقض حقوق بشر در ایران شدند.

در این زمینه شورای ملی مقاومت، از تشکل‌های مخالف جمهوری اسلامی، گفته است که آقای شاهرودی «هزاران» حکم اعدام صادر کرده و مرتکب «جرائم علیه بشریت» شده و از دادستانی آلمان خواسته روی پرونده او تحقیق کند.

در این میان دادستانی آلمان نیز تأیید کرد که شکایاتی را علیه آقای شاهرودی دریافت کرده و گزارش شده که بازگشت پیش از موعد آقای شاهرودی به ایران، به دلیل «ترس از تعقیب قضایی» بوده است.

از جمله شکایاتی که داستانی آلمان دریافت آن را تأیید کرده، شکایتی است که از سوی فولکر بک، سیاستمدار حزب سبز آلمان ارائه شده است.

پس از اعلام دریافت این شکایت‌ها، شورای ملی مقاومت گزارش داد آقای هاشمی شاهرودی و هیئت همراه، بلیت بازگشت رزرو کرده و در حال ترک آلمان هستند، و پنجشنبه نیز رویترز به نقل از جواد دبیران، سخنگوی این گروه نوشت که آقای شاهرودی و همراهانش هنگام ترک بیمارستان مشاهده شده‌اند.

آلمان مانند دیگر کشورهای اروپایی مخالف حکم اعدام است. با این حال، دادستانی آلمان نمی‌تواند به شخصه در مورد دادخواست‌های مرتبط با اعدام در دیگر کشورها اقدام کنند.

رویترز در گزارش خود اشاره کرده که حکم احتمالی بازداشت در چنین پرونده‌ای باید از سوی دادگاه قانون اساسی آلمان صادر شود.

محمود هاشمی شاهرودی خود زمانی‌که ریاست قوه قضائیه را در دست گرفت به‌شدت از این نهاد انتقاد کرده و گفته بود «ویرانه‌ای» را تحویل گرفته‌است. او هنوز در مورد اتهام‌های واردشده واکنشی نشان نداده‌است.

آقای شاهرودی، در نجف عراق زاده شده و در حال حاضر ۶۹ ساله است. او پس از انقلاب بهمن ۵۷ از نجف به ایران آمد و با ایجاد «مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق»، با حکومت صدام حسین مبارزه می‌کرد.

از او که از تابستان امسال، چند ماه پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد، به عنوان یکی از جانشینان احتمالی رهبر جمهوری اسلامی یاد می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG