لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

 درخواست ایران از دبیرکل سازمان ملل برای اقدام درباره تحریم ظریف توسط آمریکا 


مجید تخت روانچی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است که « نقشی فعالانه» در «برخورد» با تحریم ظریف ایفا کند.
مجید تخت روانچی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است که « نقشی فعالانه» در «برخورد» با تحریم ظریف ایفا کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد سه‌شنبه ۱۵ مرداد در نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، تحریم محمد جواد ظریف توسط آمریکا را «نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل» دانسته و خواستار مقابله دبیرکل سازمان ملل با این اقدام شده است.

مجید تخت روانچی در این نامه تحریم آمریکا علیه وزیر امور خارجه ایران را «اقدام غیرقانونی» و «نقض آشکار اصول اساسی حقوق دیپلماتیک، به ویژه اصل نقض ناپذیری مصونیت مقامات عالی رتبه خارجی، از جمله مصونیت وزرای امور خارجه، به عنوان یک هنجار و قانون پذیرفته شده جهانی دانست.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را مورد تحریم قرار داده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد همچنین تحریم محمد جواد ظریف توسط آمریکا را « تهدیدی علیه چندجانبه گرائی» خوانده ونوشته است: «جامعه جهانی باید رفتار غیرقانونی آمریکا را محکوم کند و سازمان ملل و اعضای آن نیز با دفاع از اصول اساسی حقوق بین الملل، در مقابل این اقدام آمریکا ایستادگی کنند.»

مجید تخت روانچی از آنتونیو گوترش خواسته است که «نقش فعالانه» در «برخورد با این روند خطرناک برای حقوق و روابط بین‌الملل، چند جانبه گرائی و یکپارچگی سازمان ملل» ایفا کند.

تحریم محمد جواد ظریف توسط آمریکا واکنش های متفاوتی درپی داشته است.

مقام‌های آمریکایی محمد جواد ظریف را به «همدستی در رفتارهای غیرقانونی» حکومت ایران متهم می‌کنند.

استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در این زمینه گفته بود: «محمد جواد ظریف دستور کار و سیاست‌های بی پروایانه رهبری جمهوری اسلامی ایران را اجرا می‌کند و سخنگوی اصلی حکومت در سراسر جهان است.»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در واکنش به تحریم وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشته بود: اخیرا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، رهبر ایران را که با پول مردم ایران خودش را ثروتمند کرده تحریم کرد. امروز، ایالات متحده جواد ظریف، سردسته مدافعان [رهبر] را نیز تحریم کرد. او همانند سایر اعضای مافیای خامنه‌ای همدست رفتار غیرقانونی حکومت است.

در ایران هم روز سه شنبه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران با حضور در محل وزارت خارجه ایران با محمد جواد ظریف دیدار کرد.

قاسم سلیمانی در این دیدار تحریم وزیر خارجه ایران را «جنون آمیز»خواند و به آقای ظریف به این دلیل که به گفته او، به دلیل «انتساب» به رهبر جمهوری اسلامی «مورد غضب و دشمنی آمریکا قرار گرفته» تبریک گفت.

در روزهای گذشته تعدادی از چهره‌های اصول‌گرا و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی تحریم محمد جواد ظریف را نتیجه «مذاکره با آمریکا» دانسته‌اند.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG