لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

ظریف: گفتند به کاخ سفید نیایی تحریم می‌شوی


نشست خبری محمد جواد ظریف پیش از ظهر دوشنبه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در ساختمان وزارت خارجه ایران برگزار شد
نشست خبری محمد جواد ظریف پیش از ظهر دوشنبه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در ساختمان وزارت خارجه ایران برگزار شد

وزیر خارجه ایران اظهار داشت که به او گفته شده بود اگر پیشنهاد حضور در کاخ سفید برای گفت‌وگو با رئیس جمهور آمریکا را نپذیرد تحریم خواهد شد.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه، ۱۴ مرداد، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «در سفرم به نیویورک گفته شد که ظرف دو هفته تحریم می‌شوم مگر این‌که آن پیشنهاد را بپذیریم که نپذیرفتم.»

او تحریم خود را «شکستی برای دیپلماسی» ارزیابی کرد و مدعی شد که ایالات متحده تمایلی به گفت‌وگو ندارد.

روز یکشنبه نیز سخنگوی دولت و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ضمن واکنش به تحریم محمد جواد ظریف از سوی آمریکا، گزارش‌ها درباره دعوت او به کاخ سفید را تائید کرده بودند.

مقام‌های کاخ سفید هنوز به طور رسمی درباره این گزارش‌‌ها ابراز نظر نکرده‌اند.

نشریه آمریکایی «نیویورکر» روز جمعه ۱۱ مرداد به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد که سناتور رند پال دو هفته پیش در جریان دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک از او برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده بود.

به گفته نیویورکر، محمدجواد ظریف در پاسخ به دعوت رند پال گفته است که برای تصمیم‌گیری در این باره باید با تهران مشورت کند و در نهایت، آن‌چنان‌که نیویورکر نوشته است، رهبران ایران اجازه چنین دیداری را نداده‌اند.

نیویورکر نوشته است که دو هفته پس از این دیدار و پاسخ منفی محمدجواد ظریف به این دعوت، وزارت خزانه‌داری آمریکا وی را روز چهارشنبه ۹ مرداد در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه همچنین گفت در این مرحله بحث فروپاشی برجام مطرح نیست اما «برجام چیز مقدسی نیست و اگر لازم باشد از برجام خارج می‌شویم».

وی همچنین گفت که «گام سوم نه آخرین قدم است و نه خروج از برجام است».

محمدجواد ظریف به اجزای این گام سوم اشاره نکرد.

آقای ظریف در جریان نشست خبری روز دوشنبه گفت که اقدامات ایران برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام انجام می‌شود.

تهران پیشتر در واکنش به بهره‌مند نشدن از منافع برجام در دو مرحله اعلام کرد به تعهداتش درباره ذخیره اورانیوم غنی شده و آب سنگین و همچنین سطح مجاز برای غنی سازی متعهد نخواهد بود.

سه کشور اروپایی عضو برجام می‌گویند در تلاش هستند تا تهران بتواند از منافع اقتصادی برجام سود ببرد اما در عین حال می‌گویند هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی از سوی تهران را نمی‌پذیرند.

ظریف: اقدام بریتانیا قطعاً‌ تبعاتی دارد

آقای ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق گفت: «در واقع انگلیسی‌ها با این اقدام خود در تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران شریک شده‌اند و این کار قطعاً تبعاتی دارد.»

وی تاکید کرد که توقیف کشتی بریتانیایی « یک عمل متقابل نبود» و باید « تخلفات این کشتی در دادگاه‌های ایران مورد بررسی قرار بگیرد».

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره رفع توقیف پایاپای نفتکش ایرانی «گریس- ۱» و کشتی بریتانیایی «استنا ایمپرو» مطرح شده است.

از جمله کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، گفته که اگر نفتکش ایرانی «گریس- ۱» در جبل‌الطارق آزاد شود، جمهوری اسلامی نیز «مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات» کشتی بریتانیایی را تسریع می‌کند. اما بریتانیا این مسئله را رد کرده است.

منابع: ایسنا و مهر / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG