لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

با اعلام نظر خامنه‌ای، طرح لغو قیمت بنزین از دستور کار مجلس خارج شد


فراکسیون امید مجلس قرار بود طرحی درباره لغو قیمت افزایش بنزین بدهد که اعلام کرد با توجه به نظر رهبر این طرح را از دستور کار خارج می‌کند
فراکسیون امید مجلس قرار بود طرحی درباره لغو قیمت افزایش بنزین بدهد که اعلام کرد با توجه به نظر رهبر این طرح را از دستور کار خارج می‌کند

فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس روز یک‌شنبه ۲۶ آبان اعلام کرد «تاکید» رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، موجب شد طرح این فراکسیون برای لغو افزایش قیمت بنزین از دستور کار خارج شود.

به گفته خانم سعیدی، طرح دوفوریتی دیگری نیز تهیه شده بود که بر مبنای آن «بنزین تک‌نرخی و با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه شود که آن هم به دلیل مشابه از دستور خارج شد».

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید روز شنبه ۲۵ آبان خبر داده بود که هیئت رئيسه فراکسیون امید مجلس در یک جلسه فوق‌العاده تصویب کرده طرحی را ارائه بدهند که بر مبنای آن «هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید در قالب لوایح بودجه سنواتی به تصویب مجلس برسد».

در همین حال پس از اعلام از دستور کار خارج شدن طرح فراکسیون امید درباره بنزین، خبرگزاری ایلنا گزارش داده که محمود صادقی قرار است استعفای خود را به هیئت رئیسه مجلس بدهد.

علاوه بر تلاش‌ نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، روز گذشته آیت‌الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید شیعه ساکن قم نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نارضایتی از افزایش قیمت بنزین خواستار دخالت مجلس برای لغو این طرح شده بود.

مجتبی ذوالنوری، رئيس کمیسیون امنیت ملی مجلس و چهره اصولگرای مخالف دولت روحانی هم روز شنبه از پیگیری برای ارائه طرح دوفوریتی لغو افزایش قیمت بنزین خبر داده بود که با تاکید آیت‌الله خامنه‌ای برای اجرای این طرح، تلاش‌های او نیز متوقف شده است.

اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئيسه مجلس هم به خبرنگاران گفته است هیچ طرحی برای «بازگشت قیمت بنزین» در جلسه امروز مجلس اعلام وصول نشده است.

آقای عباسی با اشاره به تعیین سیاست‌های کلی نظام توسط رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده است که اکنون همه موظف هستند «از این موضوع حمایت کنند».

در همین حال، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز یک‌شنبه ۲۶ آبان در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت و درباره افزایش نرخ بنزین توضیح داد. گزارشی از جزئیات این جلسه منتشر نشده است.

خبرگزاری مهر گزارش داده در جلسه امروز برخی نمایندگان به علی لاریجانی، رئیس مجلس اعتراض کرده‌اند که چرا از افزایش قیمت بنزین مطلع نشده بودند. علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک هم گفته سوال از رئيس‌جمهور به امضای ۱۲ نفر از نمایندگان رسیده است.

در متن سوال از حسن روحانی از دلایل افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات مجلس و مبنای تعیین قیمت ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ هزار تومان برای بنزین آزاد سوال شده است.

نمایندگان مجلس همچنین از روحانی پرسیده‌اند که « با چه مبانی و اطلاعاتی» یارانه بنزین به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود و ۲۵ میلیون نفر یارانه دریافت نمی‌کنند؟

XS
SM
MD
LG