لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

مصوبه مجلس: دولت مکلف به حمایت از اورشلیم به عنوان پایتخت «فلسطین» شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کردند از اورشلیم/بیت‌المقدس به عنوان آنچه «پایتخت همیشگی فلسطین» نامیدند، حمایت کند.

نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه (ششم دی)، کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده یک قانون حمایت از «انقلاب اسلامی مردم فلسطین» را با ۱۹۸ رای موافق و یک رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر تصویب کردند.

گزارش رسانه‌ها از ایران حاکی است که نمایندگان مجلس همچنین جزئیات ماده واحده این طرح را نیز تصویب کردند که براساس آن یک تبصره به آن الحاق شد.

در این تبصره آمده که دولت «مکلف است از قدس شریف به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین حمایت کند.»

آن‌طور که خبرگزاری ایرنا گزارش کرده، نمایندگان مجلس پس از رای به این طرح، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

روز یکشنبه هفته جاری، مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده یک قانون «حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» را تصویب کرده بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از تصویب ماده واحده، از دولت خواست با حمایت از بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین، آنچه را وی «توطئه رئیس‌جمهوری آمریکا» نامید، خنثی کند.

آقای لاریجانی، تصمیم در انتقال سفارتخانه آمریکا و شمار دیگری از کشورها به بیت‌المقدس را «توطئه‌ای طراحی شده از طرف رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و در راستای روند سازش آبکی و گامی دیگر برای لطمه زدن به حیثیت فلسطینیان و مسلمانان» خواند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در روز ۱۵ آذر در جریان یک سخنرانی، اعلام کرد واشینگتن، اورشلیم/بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت می‌شناسد، و وعده داد که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند.

این اقدام با وجود مخالفت‌ها، از جمله از سوی شماری از متحدان ایالات متحده در آسیا و اروپا صورت گرفت.

دولت اسرائیل از این سخنرانی و تصمیم اعلام‌شده استقبال کرده و سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز گفته این حق هر کشوری است که «خود پایتختش را تعیین کند».

بیشتر کشورهای جهان حاکمیت ارضی دولت اسرائیل بر سراسر شهر اورشلیم/بیت‌المقدس را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

اسرائیل از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ بخش غربی اورشلیم را در اختیار داشته و بخش شرقی بیت‌المقدس، در جنگ سال ۱۹۶۷ از کنترل اردن خارج شده، به اشغال اسرائیل درآمد.

پس از تصمیم آقای ترامپ، شورای امنیت سازمان ملل نشستی تشکیل داد تا در مورد قطعنامه‌ای که با این تصمیم مخالفت می‌کند، رای‌گیری کند. به جز آمریکا، ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به این قطعنامه رای «آری» دادند. این قطعنامه از سوی ایالات متحده وتو شد.

علاوه بر آمریکا، کشورهایی چون گواتمالا، هندوراس، توگو، نائورو، جزایر مارشال، میکرونزی و پالائو نیز اعلام کرده‌اند که سفارتخانه‌های خود در اسرائیل را به شهر بیت‌المقدس منتقل می‌کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به شدت از این اقدام آمریکا انتقاد کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول خواستار مخالفت با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه و پیگیری آن در سطح شورای امنیت سازمان ملل شده‌است.

یحیی السنوار، رهبر داخلی حماس در سرزمین‌های فلسطینی، نیز گفته است که قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران در مکالمه تلفنی اخیر به او گفته است که «همه امکانات در نبرد دفاع از قدس در اختیار حماس است».

..................​

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و باشگاه خبرنگاران جوان

XS
SM
MD
LG