لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

مالزی حساب‌های بانکی ایرانیان را «مسدود کرده است»


مالزی به رغم تحریم‌های آمریکا، روابط خود را با ایران حفظ کرده است.
مالزی به رغم تحریم‌های آمریکا، روابط خود را با ایران حفظ کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که حساب بانکی بسیاری از ایرانی‌های مقیم مالزی و شرکت‌های ایرانی فعال در این کشور مسدود شده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه هشتم آبان از قول ایرانیان مقیم مالزی گزارش داد که بانک‌های مالزی به رغم اینکه معمولا رفتاری محتاطانه در رابطه با ایرانیان نسبت به اتباع دیگر کشورها دارند، ولی اقدام به بستن حساب آنها کرده‌اند.

یک دیپلمات ایرانی در مالزی گفته است، طی ماه‌های گذشته بانک‌های مالزی اقدام به «انسداد جمعی» حساب‌های ایرانیان کرده است.


بهرنگ صمدی استاد دانشگاه که از ۱۴ سال پیش مقیم مالزی است، نیز گفته که «بانک‌ها کاتولیک‌تر از پاپ شده‌اند».

بر اساس گزارش‌ها، حدود ده هزار ایرانی مقیم مالزی هستند و آقای صمدی نیز ماه اوت (دو ماه پیش) متوجه شد که بانک «سی.‌آی.‌ام.‌بی» حساب بانکی وی را مسدود کرده است.

او گفته است به محض اینکه بانک به وی هشدار داد که تا یک ماه دیگر حسابش مسدود می‌شود، حسابش را خالی کرد. آقای صمدی گفته که از طریق اینترنت می‌تواند وارد حسابش شود، اما حسابش مسدود است.

وی گفته است کشورهای غربی با باز کردن حساب بانکی برای ایرانیان مشکلی ندارند و تنها در رابطه با انتقالات مالی، آن هم در حجم‌های بالا حساس هستند.

مالزی به رغم تحریم‌های آمریکا، روابط خود را با ایران حفظ کرده و هفته گذشته نیز رهبران دو کشور درباره راه‌های توسعه همکاری‌ها با هم مذاکره کردند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد معلوم نیست آیا انسداد حساب‌ها ربطی به ردیابی اخیرا نفتکشی که حامل نفت کوره ایران در مالزی بوده است، داشته یا نه، اما این حادثه آمریکا را به شدت نگران کرده بود.

ایرانیان به رویترز گفته‌اند، شهروندان ایرانی زیادی را می‎‌شناسند که از بانک‌های «سی.‌آی.‌ام‌.بی» و «آر.اچ.بی» مالزی اخطار گرفته‌اند که حساب‌شان مسدود می‌شود. این اخطار می‌گوید: «ما متاسفیم که دیگر قادر به ادامه روابط بانکی با شما نیستیم».

بانک‌ها علت این تصمیم را اعلام نکرده‌اند، اما ایرانی‌ها می‌گویند بانک‌های مالزی در نظر دارند اقدامات امنیتی سختگیرانه‌تری نسبت به تحریم‌ها انجام دهند. وزارت خارجه آمریکا و مالزی از توضیح درباره این اقدام بانک‌ها خودداری کرده‌اند.

بانک مرکزی مالزی نیز در پاسخ به اعتراض یک شهروند ایرانی مقیم این کشور گفته است تصمیماتی که بانک‌ها می‌گیرند، تحت تاثیر ارزیابی‌های آنها از ریسک فعالیت‌هایشان است.

با این حال در ماه ژوئیه، بانک مرکزی این کشور با انتشار بیانیه‌ای به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و هشدار گروه ویژه اقدام مالی نسبت به «افزایش تلاش‌ها» در رابطه با اقدامات پولشویی ایران، اشاره کرده بود.

سفارت ایران در کوالالامپور می‌گوید برای حل این مشکل تلاش می‌کند: «امیدواریم با حسن نیت و همکاری مقامات مالزی، مذاکرات به نتیجه مثبت بینجامد».

در این میان محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز هشتم آبان در واکنش به انسداد حساب بانکی ایرانی‌ها در مالزی، گفت: «این اتفاق فقط مخصوص مالزی نیست و در برخی از کشورهای دیگر هم برای حساب‌های دانشجویان این اتفاق افتاده و به خاطر مشکلاتی است که در اثر تحریم به وجود می‌آید. ولی خوشبختانه با رایزنی سفارتخانه و وزارت خارجه بسیاری از این‌ حساب‌ها باز شده است و انشاء الله رایزنی خواهیم کرد تا این مسئله هم حل شود».

قبلا گزارش‌هایی از انسداد حساب‌های بانکی ایرانی‌ها در گرجستان، ترکیه، چین و دیگر کشورها منتشر شده بود.

رویترز می‌نویسد هم‌اکنون ایرانی‌های مقیم مالزی برای پرداخت شهریه‌های مدرسه یا هزینه بیمارستان‌ها سرگردان هستند.

یک ایرانی گفته است: «بدون بانک چاره‌ای جز رو آوردن به روش‌های سنتی نگه داشتن پول، مانند پنهان کردن زیر بالش یا داخل قوری نیست».

وی گفته است، این عادلانه نیست.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و ایرنا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG