لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

دیدار رابرت مالی با رهبران سازمان‌های یهودی آمریکا در مورد تلاش‌ها برای احیای برجام


رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با مسئولان و مقامات شماری از مهم‌ترین سازمان‌های یهودیان آمریکا که حامی اسرائیل هستند، دیدار کرده تا به پرسش‌های آنان در باره تلاش‌های واشینگتن برای احیای برجام پاسخ دهد.

روزنامه جوئیش اینسایدر روز جمعه ۱۸ شهریور نوشت که این دیدار در وقفه‌ای که در تماس‌های غیر مستقیم آمریکا و ایران رخ داده، صورت گرفته است.

مسئولان فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی، کنفرانس روسای سازمان‎‌های عمده یهودیان آمریکایی، اتحاد یهودیت رفرمیست، کمیته یهودیان آمریکا، اکثریت دمکراتیک به خاطر اسرائیل، و ایپک که کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل است، در این دیدار که روز ۱۷ شهریور در واشینگتن برگزار شده، شرکت کرده‌اند.

سخنگوی فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی بدون اشاره به جزییات نشست، از کوشش کاخ سفید برای باز کردن درِ گفت‌وگو با این سازمان‌ها تقدیر کرد.

به نوشته جوئیش اینسایدر، اکثر سازمان‌ها و شخصیت‌های حاضر در دیدار با آقای مالی، پیشتر با برجام مخالفت کرده‌اند و از توافقی تازه که بازگشت آمریکا به برجام را میسر کند، ناخشنود هستند.

این رهبران طرفدار اسرائیل از زمان آغاز به کار رابرت مالی در مقام نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، منتقد او هستند.

با این حال، آقای مالی در شرایطی با این مقامات نهادهای یهودی کشورش به گفت‌وگو نشسته که بدنبال اقدام ایران در افزودن مطالبات بیش‌تر به متن پیشنهادی توافق احیای برجام، مذاکراتی که میان تهران و واشینگتن با میانجی‌گری اتحادیه اروپا برای چند هفته در جریان بود، متوقف شده است.

در این میان، به نوشته رسانه‌های اسرائیل، تشدید کوشش‌های حامیان این کشور در آمریکا، از جمله در کنگره واشینگتن، بخش دیگری از فشار برنامه‌ریزی شده برای بازداشتن دولت جو بایدن ار بازگشت به برجام است.

داوید برنئا رئیس موساد اسرائیل پس از دیدار و مذاکره در روزهای اخیر با شماری از مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی به کشور خود بازگشته است.

اما در پایان سفر آقای برنئا نیز هنوز مجموعه‌ای از گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی است که آمریکا از قصد خود برای احیای برجام عدول نکرده و عدم دستیابی به توافق، ناشی از اختلافات میان تهران و واشینگتن بر سر متن توافق است نه به دلیل تماس‌های پیاپی مقامات ارشد اسرائیلی با آمریکا.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و رئیس آقای مالی، روز ۱۸ شهریور گفت که «در مذاکرات هفته‌های اخیر توانستیم برخی از شکاف‌ها را پر کنیم...اما پاسخ اخیر ایران ما را به عقب برگرداند».

به گفته آقای بلینکن، «قرار نیست توافقی بدست آید که الزامات حداقلی آمریکا را برآورده نکند».

ایران می‌گوید پس از آخرین پاسخی که دو هفته پیش به نامه آمریکا داده، متن توافق «در انتظار تصمیم سیاسی دولت جو بایدن است».

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که اختلاف جاری میان واشینگتن و تهران، فرصتی مناسب برای دولت یائیر لاپید فراهم کرده تا فشار بر دولت بایدن را برای دور شدن از مسیر توافق با ایران تشدید کند.

در این راستا، دفتر آقای لاپید در تلاش برای ترتیب دادن ملاقاتی برای او در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در زمان حضور آقای بایدن در این مجمع در روز ۲۹ شهریور است.

با استفاده از گزارش‌های جوئیش اینسایدر، و رادیوفردا؛ ف.ر./م.ا.

XS
SM
MD
LG