لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

سفر ۱.۲میلیون نفر به مشهد؛ نگرانی درباره موج دوم کرونا در گیلان


محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفته است حد فاصل روزهای ۲۵ اسفند تا یک فروردین، یک میلیون و ۲۱۳ هزار نفر به مشهد سفر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او گفته است این میزان مسافر نسبت به سال گذشته «حدود ۷۵ درصد کاهش داشته است».

این خبر در حالی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته مقام‌های دولت ایران از شهروندان خواسته‌اند که برای جلوگیری از شیوع کرونا از سفرهای بین شهری خودداری کنند.

شهردار و شورای شهر مشهد هم خواستار قرنطینه و منع ورود مسافر به این شهر بودند که با مخالفت استانداری خراسان رضوی مواجه شدند.

مقام‌های دولت می‌گویند کاهش ۷۵درصدی مسافران نشان‌دهنده موفقیت سیاست آنها بوده است ولی منتقدان می‌گویند حجم بالای مسافران نشان می‌دهد که سیاست اصلی دولت یعنی قطع زنجیره شیوع کرونا شکست خورده است.

علی‌اصغر انجیدنی دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز ۲۶ اسفند خبر داد که تاکنون ۲۳۰ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در استان خراسان رضوی جان باخته‌اند.

همچنین بر اساس اظهارات مقامات محلی در این استان، تاکنون سه هزار و ۹۷۱ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده‌اند.

در استان گیلان هم محمد حسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت گفته است: «نگران این هستیم که تعطیلی‌ها موج دوم شیوع کرونا را به ما تحمیل کند».

از مردم خواسته است که رعایت کنند و به گیلان سفر نکنند، چون «آمدن مسافران به گیلان مصادف با به سوغات بردن بیماری کرونا است».

آمار دقیق مسافران گیلان اعلام نشده است ولی محمود قاسم‌نژاد درویشی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان به خبرگزاری ایلنا گفته است «شاهد کاهش ۶۷ درصدی مراجعه به استان گیلان از طریق مسیر اتوبان قزوین- رشت هستیم».

این مقام استانداری گیلان هم هشدار داده است که اگر زنجیره شیوع قطع نشود، «مطمئن هستیم که دوباره به روزهای اولیه گیلان در مواجهه با این مشکل بر می‌گردیم».

وزارت بهداشت ایران تاکنون آمار دقیق بیماران کرونایی در این استان را اعلام نکرده ولی گفته است که ۶۴۵۴ نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند.

با این حال محمدحسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان، در جلسه‌ای در رشت گفته که آمار درگذشتگان مبتلا به کرونا در گیلان «بالغ بر ۲۰۰ نفر» است. او پس از بازتاب گسترده این خبر،‌ اعلام کرد که منظورش افراد مشکوک به بیماری کرونا بوده است.

XS
SM
MD
LG