لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

ترزا می: برگزیت ۱۴ ژانویه در پارلمان بریتانیا به رای گذاشته می‌شود


ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه ۲۶ آذرماه گفته است، طرح توافق برای خروج از اتحادیه اروپا، یا برگزیت، را در ۱۴ ژانویه، ماه آینده میلادی در پارلمان این کشور به رای می‌گذارد.

به گزارش رویترز، منتقدان خانم می در پارلمان می‌گویند، او می خواهد پارلمان را مجبور به حمایت از طرح خود بکند.

تراز می به اعضای پارلمان گفت:من می‌دانم که این یک توافق و معامله‌ای عالی نیست. این یک سازش و مصالحه است.اما اگر اجازه دهیم رقابت بر سر دستیابی به یک توافق عالی در مقابل یک توافق خوب روی دهد در آخر ما با این خطر مواجه خواهیم شد از اتحادیه اروپا جدا شویم بدون این که توافقی به دست بیاوریم.

در همین زمینه، پیشتر سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت، ترزا می توافق خود برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را پیش خواهد برد و با برگزاری یک همه پرسی دیگر و يا سنجش میزان حمایت پارلمان از گزینه های دیگر برای برگزیت مخالف است.

به گزارش خبرگزاری رویترز پس از یک هفته پر تلاطم که در آن رهبری خانم می در حزب محافظه کار به رای اعتماد گذاشته شد اکنون نخست وزیر بریتانیا در مورد توافق اش با اتحادیه اروپا در پارلمان با یک بن بست دیگر روبرو است.

با توجه به اینکه اتحادیه اروپا برای جلب حمایت اعضای پارلمان بریتانیا از این توافق حاضر نیست تغییرات چندانی را بپذیرد تعداد بیشتری از سیاستمداران بریتانیایی خواهان برگزاری همه پرسی دوم شده اند. برخی از اعضای کابینه بریتانیا معتقدند اگر گزینه های دیگر برای برگزیت در پارلمان به بحث و رای گذشته شود می توان از برگزاری همه پرسی دوم پرهیز کرد.

پارلمان بریتانیا در این زمینه دچار اختلافات شدیدی است و هر جناح طرفدار یک گزینه متفاوت از مناسبات با اتحادیه اروپا است. این گزینه ها عبارتند از خروج از اتحادیه بدون یک توافق، توافق هایی با مضامین و شروط گوناگون و حتی باقی ماندن در اتحادیه اروپا.

ترزا می و وزرای کابینه او همواره برگزاری یک همه پرسی دیگر را رد کرده و می گویند چنین کاری ممکن است شکاف در جامعه بریتانیا را تشدید کند. در همه پرسی سال ۲۰۱۶ حدود ۵۲ درصد رای دهندگان از برگزیت حمایت کرده و ۴۸ درصد با آن مخالف بودند.

این وضعیت نامشخص احتمال خروج بریتانیا بدون رسیدن به یک توافق مشخص با اتحادیه اروپا را تشدید کرده و بخش های مهمی از جامعه اقتصادی این کشور می گویند چنین حالتی برای پنجمین اقتصاد بزرگ جهان فاجعه بار خواهد بود.

خبرگزاری رویترز می افزاید ابهام های سیاسی و اقتصادی درمورد برگزیت بر وضعیت بریتانیا تاثیرات مهمی به جا گذاشته و آمارهایی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد میزان خرید مصرف کنندگان و بهای مستغلات کاهش یافته و در مقابل نگرانی خانواده ها در مورد وضعیت مالی خود افزایش یافته است.

ترزا می در نطق روز دوشنبه خود در جلسه پارلمان ضمن مخالفت با برگزاری یک همه پرسی دیگر از طرح خود که حفظ مناسبات اقتصادی نزدیک با اتحادیه اروپاست به عنوان تنها طرح پیشنهادی برای برگزیت دفاع خواهد کرد.

خانم می تاکید کرد که «برگزاری یک همه پرسی دیگر از بین بردن اعتماد مردم بریتانیاست. برگزاری یک همه پرسی دیگر ضربه جبران ناپذیری به کل سیاست ما خواهد بود چون به میلیونها نفری که به دمکراسی ما اعتماد کردند خواهد گفت این دمکراسی کارآمد نیست. یک رای گیری دیگر به نسبت همه پرسی قبلی ما را به جلو نخواهد برد.»

سخنگوی خانم می نیز گفته است:«هیچ برنامه ای برای یک رای گیری دیگر در دستور کار دولت نیست.»

حزب کارگر، حزب مخالفت دولت، تحت فشار احزاب مخالف کوچکتر برای مطرح کردن رای عدم اعتماد به دولت روز یکشنبه اعلام کرد نخست وزیر را تحت فشار قرار خواهد داد تا قبل از کریسمس توافق پیشنهادی با اتحادیه اروپا را در پارلمان به رای بگذارد.

سخنگوی نخست وزیر روز دوشنبه گفت رای گیری در مورد این توافق در ماه ژانویه انجام خواهد شد.

ترزا می در سفر هفته گذشته به بروکسل از رهبران اتحادیه اروپا خواست در مورد برپا نکردن نوار مرزی بین ناحیه ایرلند شمالی (که بخشی از بریتانیاست) و جمهوری ایرلند (که عضو اتحادیه اروپاست) تضمین های کافی بدهند.

اما مقامات اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر تمایل به همکاری با خانم می هشدار دادند که حاضر نیستند توافق دو طرف در مورد برگزیت را تغییر دهند.

سخنگوی خانم می افزود نخست وزیر بریتانیا اکنون روی کسب تضمین های لازم برای تصویب این طرح در پارلمان تمرکز دارد.

XS
SM
MD
LG