لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

نشست رهبران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه درباره سوریه در استانبول


رهبران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه هفته آینده و یک ماه پس از برقراری آتش بس در ناحیه ادلب که با میانجیگری روسیه و ترکیه برقرار شد برای مذاکره درمورد بحران سوریه در استانبول دیدار خواهند کرد.

ادلب آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان سوریه است و حدود سه میلیون نفر ساکن این منطقه هستند که بیش از نیمی از آنها در طول جنگ داخلی سوریه از سایر مناطق آواره شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز طبق توافق ماه گذشته بین روسیه و ترکیه یک منطقه مرزی حائل به عرض ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در قلمرو شورشیان ایجاد شده و تا روز دوشنبه تمامی سلاح های سنگین و گروههای تندرو جهادی باید از این منطقه خارج شوند.

به گفته سخنگوی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه رهبران این چهار کشور در اجلاس روز ۲۷ اکتبر در استانبول علاوه بر وضعیت ناحیه ادلب در مورد روند سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه نیز گفتگو خواهند کرد.

دفتر امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه گفت این کشور خواهان پرهیز از وقوع بحران بشری در منطقه ادلب و جلوگیری از یک موج مهاجرت گسترده است.

یک دیپلمات ارشد فرانسوی نیز گفت:«ما می خواهیم این حد از ثبات و آرامش را حفظ کرده و با تکیه بر این توافق وارد مرحله بعدی شویم که مذاکره در روند سیاسی برای آینده سوریه است. یکی از نتایج آن شروع کار کمیته قانون اساسی است که سازمان ملل متحد روی آن کار می کند.»

خبرگزاری رویترز می افزاید یک سخنگوی دولت آلمان گفت آنگلا مرکل صدراعظم این کشور در اجلاس هفته آینده بر وضعیت منطقه ادلب و اجرای توافق سوچی بین دولت های ترکیه و روسیه تمرکز خواهد کرد.

این سخنگو افزود:«از نظر دولت آلمان روسیه یک متحد حکومت بشار اسد است و در نتیجه مسئولیت ویژه ای دارد.»

یان اگلند مشاور سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه روز پنجشنبه گفت روسیه و ترکیه قصد دارند به اجرای طرح کاهش تنش و آتش بس در منطقه ادلب فرصت بیشتری بدهند.

ولی او در عین حال هشدار داد هنوز در مورد نحوه اجرای این طرح و احتمال سرپیچی گروههایی که تروریست قلمداد می شوند از پذیرش خلع سلاح «سئوالات بی پاسخ فراوانی وجود دارد.»

استفان د میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه چند روز پیش اعلام کرد که به دلایل خانوادگی در پایان ماه نوامبر از این مقام کناره گیری خواهد کرد.

با توجه به بازپس گیری اکثر مناطق تحت کنترل شورشیان توسط نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه و ایران دستیابی به یک توافق سیاسی برای آینده کشور کماکان بسیار دشوار به نظر می رسد.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG