لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

مهدی کروبی «با درخواست محاکمه علنی» اعتصاب غذا کرد


مهدی کروبی، از سران معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸
مهدی کروبی، از سران معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد در گفت‌وگو با رادیو فردا اعتصاب غذای پدر خود مهدی کروبی را تأیید کرد.

به گفته او، مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز، از بامداد چهارشنبه در اعتراض به شرایط حصر خود، دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

به نوشته سایت کلمه، حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز گفته است که اعتصاب غذای خشک پدرش با درخواست محاکمه علنی انجام شده است.

وی افزوده که «ایشان آخرین بار به وزیر بهداشت که به بیمارستان آمده بود نیز گفتند که اگر من به خانه برگردم درخواست محاکمه دارم و به خاطر همین علی رغم بیماری قلبی اعتصاب غذا خواهم کرد تا درخواست من را اجابت کنند.»

در این باره فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، نیز در گفت‌وگو با سحام‌نیوز گفته است که وی در اعتراض به «روند و شیوه حصر غیرقانونی و غیرشرعی خود» اعتصاب غذا کرده است.

به گفته خانم کروبی: «برای آقای کروبی پس از تحمل بیش از ۲۴۰۰ روز، ادامه این روند امکان‌پذیر نیست. با اصرار من و پزشک وزارت اطلاعات، ایشان امروز تنها داروی قلبی‌شان را مصرف کردند و بجز آن لب به آب و غذا نزدند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00
لینک مستقیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:40 0:00
لینک مستقیم

از سوی دیگر، روز چهارشنبه، در صحن مجلس، مصطفی کواکبیان از رئیس جمهوری خواست تا پیگیر مسئله اعتصاب غذای مهدی کروبی شود و از وزارت اطلاعات خواست تا در زمینه حصر، «بحث این‌که نیروهای انتظامی درون خانه باشند یا بیرون» را حل کنند.

به گزارش وب‌سایت کلمه، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از رهبران اعتراضات ۸۸، نیز در بیانیه‌ای از اعتصاب غذای مهدی کروبی و خطرات ناشی از آن ابراز نگرانی کرده و بار دیگر بر «غیر قانونی و غیر اخلاقی» بودن حصر آنها تأکید کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:25 0:00
لینک مستقیم

مهدی کروبی چندی پیش به علت عارضه قلبی به بیمارستان منتقل شد.

پس از آن، حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، خبر داد که پدرش پس از عمل جراحی و قرار داده شدن باتری در قلبش، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد، به محل حصر خانگی خود بازگردانده شده است.

خانم کروبی در گفت‌وگوی یادشده در مورد علل اعتصاب غذای مهدی کروبی افزود: «آقای کروبی خواسته خودشان را صریحاً اعلام کردند: ابتدا خروج مأموران امنیتی از منزل؛ که تا کنون در هیچ حصری در پیش و پس از انقلاب سابقه نداشته که مأموران امنیتی در درون منزل با فرد محصور زندگی کنند و تمام ابعاد زندگی او را به طور کامل شنود کنند و دوربین وصل کنند و شرایط زندگی را به طور بسیار بسیار عجیبی برای آن فرد و خانواده‌اش سخت کنند.»

او افزود: «دوم، همان‌طور که پیشتر به آقای روحانی و مطهری در نامه‌ای جداگانه گفته بودند در صورت تداوم حصر برگزاری دادگاه علنی را فراهم کنند، این خواسته‌ای صریح و شفاف است که پس از گذشت ۶ سال نیم از زمان حصر، ایشان خواسته‌اند که زمان برگزاری دادگاه هر چه زودتر اعلام شود. البته دادگاهی علنی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی که در آن آقای کروبی به همراه وکلایشان به ادعاهای حکومت پاسخ دهند و مردم را در جریان بسیاری از مسائل که مد نظرشان است قرار دهند. این خواسته بسیار مهمی است که ایشان بارها از ابتدای حصر مطرح کرده بودند.»

این نماینده پیشین مجلس در ادامه افزوده است: «آقای کروبی به عنوان رئیس اسبق قوه قانونگذاری؛ معتقد هستند که اعمال مجازت خودسر، غیرقانونی است و احدی هم حق ندارد فراتر از قانون، به اعمال مجازات علیه کسی اقدام کند. هرگونه مجازاتی اگر بناست اعمال شود باید از طریق دادگاه باشد. آقای کروبی ساختار دستگاه قضایی و میزان استقلال آن را می‌شناسد و انتظار محاکمه و دادرسی عادلانه در ساختار آن را ندارد؛ اما بر این باورند که ادامه این روند بدون طی شدن مراحل دادرسی امریست بسیار بسیار خطرناک که منتهی به رویه‌ای غیرقانونی خواهد شد. از این منظر ایشان تأکید کردند که نسبت به رای صادره احتمالی اعتراضی نخواهند کرد. اگر چه که نسبت به آراء صادره در محاکم قبل از انقلاب در دادگاه نظامی نظام سلطنتی اعتراض می‌کردند.»

فاطمه کروبی در ادامه گفته است: «پیش از اعزام بار دوم به بیمارستان، ایشان پیامشان را به مقامات از جمله به وزیر بهداشت و درمان اعلام کردند و گفتند که اگر قرار بر تداوم حصر غیرقانونی، بدون محاکمه علنی است، ایشان دست به اعتصاب غذا خواهند زد. فقدان پاسخگویی مقامات نظام و مقامات رسمی کشور نسبت به رویه حصر و روندی که در خلال این ماجرا اتفاق افتاده، آقای کروبی را به این نتیجه رسانده که دست به اعتصاب غذا بزنند. ایشان بر این باور است که این روند و ادامه آن به معنای پایان دادن به عمر محصورین است، بدون اینکه پس از سال‌ها اتهام زدن و رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی، کوچکترین فرصتی برای دفاع به آنها داده باشند.»

حسن روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ وعده رفع حصر مهدی کروبی، ‌میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸،‌ را مطرح کرده بود و این در حالی بود که خانواده آقای موسوی و رهنورد و همچنین کروبی در این سال‌ها از محقق نشدن وعده‌های آقای روحانی انتقاد کرده‌اند.

در همین ارتباط، ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کردند که که حسن روحانی به وعده خود برای رفع حصر عمل نکرده است و وزارت اطلاعات نیز «به آزار و اذیت» رهبران معترضان ادامه می‌دهد.

دختران میرحسین موسوی، دیگر رهبر در حصر جنبش سبز، نیز اخیراً اعلام کردند که در آخرین دیدار با والدین خود، متوجه شده‌اند پدرشان دچار «نوسان شدید فشار خون و سرگیجه شدید» است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
لینک مستقیم

پیگیری نمایندگان اصلاح‌طلب و برخی مراجع قم

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از درخواست جمعی از نمایندگان و فراکسیون امید برای پایان دادن به موضوع اعتصاب غذای مهدی کروبی خبر داد.

او در تشریح روند پیگیری این موضوع از سوی فراکسیون امید اظهار کرد: «بعد از اینکه از موضوع اعتصاب غذای آقای کروبی مطلع شدیم ضمن مشورت با جناب دکتر عارف و آقای مطهری و جمعی از دوستان نماینده تماسی با آقای حسین کروبی داشتیم و صحت و سقم مطلب را جویا شدیم. ایشان اعتصاب غذای خشک از صبح امروز را تأیید کرد ما نیز مراتب نگرانی خود را اعلام کردیم.»

وی افزود: «با توجه به اینکه آقای کروبی تازه آنژیو شده‌اند و باید داروی قلب و رقیق‌کننده خون را مصرف کنند و ممکن است عدم مصرف دارو مخاطراتی برای ایشان داشته باشد تقاضای دوستان این بود که به اعتصاب غذا پایان دهند و یا حداقل داروها را مصرف کنند. ایشان هم از پیگیری نمایندگان تشکر کردند و قرار شد موضوع را منتقل کنند و گفتند اصرار خانواده مصرف داروهاست.»

به نوشته خبرگزاری ایلنا، قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیته حصر فراکسیون امید مجلس، نیز در حاشیه صحن علنی مجلس با وزرای اطلاعات و کشور از قول مساعدت علوی و رحمانی فضلی برای پیگیری موضوع و اطلاع به نمایندگان خبر داد.

آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید قم نیز پس از انتشار خبر اعتصاب غذای خشک مهدی کروبی در حصر خانگی، در تماسی با رئیس فراکسیون امید خواستار پیگیری مجلس برای حل این مسئله شد. بیات زنجانی هم‌چنین در این خصوص به دیدار آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم، رفته و پیرامون اعتصاب غذای مهدی کروبی با او گفت‌وگو کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG