لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

مرکل در آستانه چهارمین پیروزی انتخاباتی


مناظره انتخاباتی شولتز-مرکل
مناظره انتخاباتی شولتز-مرکل

طبق آخرین نظرسنجی‌ها،آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و حزب او، حزب دمکرات مسیحی، پیشتاز انتخابات پارلمانی این کشور، «بوندستاگ» در روز یکشنبه ۲۴ سپتامبر(دوم مهر) است.

بر اساس اخرین نظرسنجی که تلویزیون دولتی آلمان پنجشنبه شب اعلام کرد، حزب محافظه کار دمکرات مسیحی وحزب متحد آن حزب اتحاد سوسیال مسیحی، با بیش از ۳۶ درصد آرا در صدر و حزب رقیب او سوسیال دمکرات با حدود ۲۱ درصدآرا در رتبه دوم قرار دارند.

لینک مستقیم

با این وصف بر اساس آمارها، آرا هر دو حزب نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.

همانطور که قبلا هم برخی تحلیلگران آلمانی پیش بینی می کردند، حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در این نظرسنجی با کسب حدود ۱۱ درصد آرا در رتبه سوم و حزب لیبرال «دمکرات آزاد» در رتبه چهارم و حزب سوسیالیست «چپ» و حزب «سبزها» به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سایت اینترنتی اشپیگل در یک ارزیابی ازنظر مردم در باره نامزدهای انتخاباتی نوشته است که در پاسخ به یک پرسش مشخص و صریح که شما چه کسی را انتخاب می کنید، ۵۶ درصد گفته اند آنگلا مرکل و ۳۲ درصد رقیب او مارتین شولتز را انتخاب کرده اند.

اما همین نظرسنجی‌ها می گویند با وجود آنکه برای ۶۳ درصد واجدین شرایط شرکت در انتخابات کاملا روشن است به چه کسی قصد دارند رای بدهند، حدود یک سوم نمی دانند چه کسی را انتخاب کنند.

انتخابات پارلمان آلمان به گفته تحلیلگران سیاسی دراین دور بسیار حساس و مهم است بویژه با توجه به نقشی که آلمان به عنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی عمده در اتحادیه اروپا ایفا می کند .

این حساسیت به این دلیل است که یک حزب راستگرای افراطی «حزب آلترناتیو برای آلمان» برای اولین بار وارد پارلمان می شود.

این حزب که ابتدا با انتقاد تند ازسیاست مهاجر پذیری مرکل و با مخالفت با اسلام و پذیرش مهاجران مسلمان وارد صحنه سیاسی المان شد از همان ابتدا از مخالفان اتحادیه اروپا بود و اکنون با کاهش موج پناهجویی به آلمان، بویژه در یکسال و نیم گذشته موضع گیری سیاسی در این زمینه پر رنگ تر شده است.

باید در نظر داشت که سیاست مهاجرپذیری در این انتخابات یکی از محورهای رقابت سیاسی نه تنها برای راستگرایان افراطی بلکه برای دیگر احزاب سیاسی نیز محسوب می شود

. درحالی که مارتین شولتز و سوسیال دمکرات‌ها بر ضرورت ایجاد یک قانون مهاجر پذیری واحد برای کل اتحادیه اروپا تاکید دارند، آنگلا مرکل و حزب او چنین قانونی را ضرور نمی دانند و برای آلمان سیاست مهاجرپذیری محدود اما مستمر را پیشنهاد می کنند. چپ‌های آلمان نیز طرفدار سیاست کاملا باز برای پذیرش مهاجران هستند.

روزنامه فرانکفورتر الگماینه روز جمعه نوشت با توجه به این که کاملا روشن است دو حزب بزرگ دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات به ترتیب جایگاه اول و دوم را در مجلس خواهند داشت، باید دید که از میان احزاب کوچکتر کدام حزب در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت. زیرا به عنوان سومین نیروی سیاسی ورهبر یک حزب قدرتمند، اپوزیسیون از این مزایا برخوردار است که بیشترین بحث‌ها را در پارلمان با احزاب دولتی داشته باشد.

روزنامه «فرانکفورترروند شاو» روز جمعه نوشت با توجه به این واقعیت که پیروزی انگلا مرکل در انتخابات قطعی به نظر می رسد، احتمال می رود که حزب آلترناتیو برای المان هم به یک نتیجه دو رقمی دست یابد و به عنوان سومین حزب قدرتمند در میان احزاب اپوزیسیون به پارلمان راه یابد.

زیگمار گابریل وزیر امورخارجه المان اخیرا در مصاحبه‌ای با اشپیگل گفته است اگر حزب آلترناتیو برای آلمان به پارلمان راه یابد «برای اولین بار پس ازبیش از ۷۰ سال نازی‌ها در بوندستاگ سخن خواهند گفت.»

درصورت پیروزی آنگلا مرکل در این انتخابات او برای چهارمین دور صدر اعظم آلمان خواهد شد.

سردبیر هفته نامه نیچر که در کنار مجله ساینس یکی از معتبر‌ترین نشریات علمی جهان است اخیر در مطلبی بطور غیر منتظره درباره انتخابات پارلمانی و سیاست آلمان موضع گیری کرده است. این نشریه ابراز امیدواری کرده که آنگلا مرکل برای یک دوره دیگر صدر اعظم آلمان بماند.

برخلاف دیگر دمکراسی‌های غربی همچون بریتانیا و امریکا که سیاست‌های آنها در قبال تغییرات آب و هوایی و اقلیمی مورد انتقاد نشریه نیچر است، سیاست مرکل به عقیده این نشریه مترقیانه و دوستانه و پژوهشگرانه است. به همین دلیل هم به نظر نیچر آلمان در زمینه علمی نقش رهبری دارد ودر میان دیگر کشورها طراز اول است.

آنگلا مرکل دردوره بحران پناهجویی در آلمان گفته بود «ما می توانیم آن را انجام دهیم». این جمله بحث‌ها و انتقادهای زیاد ی را به دنبال داشت. نشریه نیچر با اشاره به این جمله نوشته است که این دیدگاه خانم مرکل برخلاف رهبران دیگر کشورها در مورد علم هم اعمال می شود. دیدگاهی که اکنون جهان بیش از همیشه به آن نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG