لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

مرکل خواستار پایان گفت‌وگوها با ترکیه بر سر عضویت در اتحادیه اروپا شد


در این تصویر از سال ۲۰۱۶ صدر اعظم آلمان و رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل در استانبول
در این تصویر از سال ۲۰۱۶ صدر اعظم آلمان و رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل در استانبول

در حالی‌که تنش‌ها میان آنکارا و برلین، همچنان رو به افزایش است، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، ۱۲ شهریور ماه، خواستار پایان دادن به گفت‌وگوها با ترکیه بر سر عضویت آن کشور در اتحادیه اروپا شد.

خانم مرکل در جریان یک مناظره انتخاباتی با رقیب اصلی خود مارتین شولتز، گفته است «روشن است که ترکیه نباید عضو اتحادیه اروپا شود».

صدر اعظم آلمان افزوده‌است با دیگر سران اتحادیه گفت‌وگو خواهد کرد تا تصمیم نهایی در این مورد که «آیا می‌توانیم به این مذاکرات بر سر عضویت خاتمه دهیم» گرفته شود.

او اظهار داشت «من، عضویت [ترکیه در اتحادیه اروپا] را هرگز شدنی نمی‌بینم. و هرگز اعتقاد نداشتم چنین چیزی شدنی‌ست».

سخنان صدر اعظم آلمان در ادامه تنش‌های فعلی میان دو کشور بیان شده‌است. آن‌هم دقایقی پس از آن‌که مهم‌ترین رقیب انتخاباتی او برای رهبری دولت آلمان، مارتین شولتز، نیز خواستار توقف مذاکرات عضویت در اتحادیه با آنکارا شده بود.

دو روز پیش از این، مرکل در جریان همایشی اقتصادی در شهر نورنبرگ، گفته بود، برلین باید قاطعانه به بازداشت دو شهروند آلمانیِ دیگر در ترکیه واکنش نشان داده و «درباره رابطه بازرگانی با آنها تجدید نظر کنیم».

بنا بر گزارش‌ها در حال حاضر دست‌کم ۱۲ شهروند آلمانی با اتهام‌های سیاسی در زندان‌های ترکیه هستند. دنیز یوجل، روزنامه‌نگار ترک‌تبار آلمانی نیز بیش از دوهزار روز است که در ترکیه زندانی ست.

از سوی دیگر ترکیه خواستار بازگرداندن اتباع خود که می‌گوید هوادار فتح‌الله گولن هستند، شده که گزارش شده برلین با این درخواست و درخواست‌های مشابه مخالفت کرده‌است. آنکارا می‌گوید گولن و هوادارن او دست به کودتای نافرجام سال گذشته زدند. دولت ترکیه جنبش برآمده از آرای گولن را یک «گروه تروریستی» می‌داند.

مرکل و یا شولتز تنها سیاستمداران آلمانی نیستند که در روزهای گذشته خواستار پایان دادن به گفت‌وگوهای عضویت در اتحادیه با ترکیه شده‌اند. دو هفته پیش وزیر خارجه آلمان نیز گفته بود تا زمانی که اردوغان رهبری دولت را در دست دارد، کشورش عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه، پیش از این تاکید کرده بود کشورش لازم نیست «به هر قیمتی» به اتحادیه اروپا بپیوندد و می‌تواند به‌جای آن بخشی از اتحادیه دیگری مانند «شانگهای» شود.

ترکیه و آلمان هر دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هستند. این کشور بیشتر از یک دهه است مذاکراتی را برای عضویت در اتحادیه اروپا آغاز کرده، که نه تنها نتیجه‌ای نداشته، بلکه اکنون احتمال آن کم‌تر از هر زمان دیگری ارزیابی می‌شود.

XS
SM
MD
LG