لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

وزیر خارجه آلمان: ترکیه تحت رهبری اردوغان هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد


زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان
زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه دوم شهریورماه گفته است، تا زمانی که رجب طیب اردوغان بر ترکیه حکومت می کند، این کشور هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد.

رویترز می گوید، زیگمار گابریل این اظهارات را در مصاحبه با روزنامه پرتیراژ « بیلد» مطرح کرده که قرار است روز جمعه منتشر شود و احتمالا این سخنان اختلافات دو کشور را تشدید خواهد کرد.

وی همچنین دولت رجب طیب اردوغان را متهم کرد که باعث شکست گفت وگوها‌ی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شده است.

وزیر خارجه آلمان در این مصاحبه گفته است: خیلی واضح است با توجه به وضعیت موجود، ترکیه هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد. دلیل چنین موضوعی این نیست که ما نمی خواهیم، بلکه علت این است که حکومت ترکیه و (رجب طیب) اردوغان در حال فاصله گرفتن و دور شدن از همه ارزش‌های مورد نظر اتحادیه اروپا هستند.

رهبران اتحادیه اروپا از سرکوب مخالفان در ترکیه پس از کودتای نافرجام سال گذشته به شدت انتقاد می کنند.این در حالی است که مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا عملا متوقف شده است.

رویترز می گوید، متحدان غربی ترکیه معتقدند که افزایش اختیارات رییس جمهوری بر اساس همه‌پرسی تغییر قانون اساسی اخیر ترکیه باعث می شود که این کشور از معیارهای دمکراتیک فاصله بیشتر بگیرد.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه از سرکوب مخالفان و افزایش اختیارات ریاست جمهوری دفاع کرده است و می گوید، چنین اقدامات و اختیاراتی برای رویارویی با چالش های پیش روی ترکیه ضروری است.

طی ماه های اخیر روابط آلمان و ترکیه تیره شده است. رجب طیب اردوغان پیشتر آنگلا مرکل را به باد انتقاد گرفت و گفت که صدراعظم آلمان با توسل «به شیوه‌های نازی‌‌ها» به اختلافات آلمان و ترکیه دامن می‌زند.

از سال گذشته تاکنون در ترکیه وضعیت فوق‌العاده حاکم است و تحت همین قانون بسیاری از رسانه‌ها تعطیل و شمار زیادی از مخالفان دستگیر شده‌اند

XS
SM
MD
LG