لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

وزیر خارجه آلمان از تغییر خط‌‌مشی برلین در برابر ترکیه خبر داد


در اقدامی که به احتمال زیاد به تنش بیشتر در مناسبات برلین - آنکارا منجر خواهد شد، وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه رسما اعلام کرد که کشورش خط‌مشی خود را در برابر ترکیه عوض می‌کند. او همچنین از دولت رجب طیب اردوغان خواست تا «به دامن ارزش‌های اروپایی بازگردد».

مناسبات میان آنکارا و برلین که وطن دوم نزدیک به سه میلیون ترک‌تبار ساکن آلمان به حساب می‌آید به‌ویژه از یک سال پیش، یعنی زمان وقوع کودتای نافرجام ترکیه، بسیار پرتنش بوده و لحظه‌ای از بار تنش آن کاسته نشده است.

آلمان معتقد است که حکومت آقای اردوغان این کودتای نافرجام را به دست‌آویزی برای برخورد مخالفان خود تبدیل کرده است و سعی می‌کند به این واسطه «تمام صداهای منتقد و ناراضی» را خاموش کند.

این نکته‌ای است که روز پنج‌شنبه، ۲۹ تیرماه، بار دیگر مورد اشاره زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، قرار گرفته که از حزب سوسیال دموکرات است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارتخانه آقای گابریل روز پنج شنبه با تغییر ارزیابی خود از خطرات سفر شهروندان این کشور به ترکیه اعلام کرد که در هنگامه بازداشت‌های گروهی که در ترکیه اتفاق می‌افتد «دیگر نمی‌تواند امنیت شهروندانش را تامین کند».

این اقدامی است که تاثیر مستقیم بر صنعت گردشگری ترکیه خواهد گذاشت که از منابع مهم تامین پول برای این کشور است.

در سالگرد کودتای نافرجام ترکیه، دولت این کشور اعلام کرد که هفت هزار نفر دیگر از نیروهای پلیس، ارتش، و کارکنان دولت را از کار برکنار کرده است.

افزون بر این هفت هزار نفر، در یک سال گذشته نزدیک به ۵۰ هزار نفر دستگیر و بیش از صد هزار نفر هم از کار خود اخراج شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه بیانیه وزیر خارجه آلمان درباره تغییر خط‌مشی در برابر ترکیه را نشانه آن دانسته که صبر برلین در مورد بازداشت گروه‌گروه فعال حقوق بشر در ترکیه به سر آمده است.

آقای گابریل روز پنج‌شنبه همچنین تهدید کرد که دولت آنگلا مرکل قرار است در تضمین دولتی سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در ترکیه بازبینی کند و از تجار و سرمایه‌گذاران این کشور بخواهد از انتقال پول خود به ترکیه خودداری کنند.

به گفته آقای گابریل، آلمان همچنین در حمایت خود از میلیاردها یورو سرمایه اروپایی برای ترکیه بازبینی خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان همچنین نشان داد که فراموش نکرده است که رجب طیب اردوغان چگونه خانم مرکل را به نازی‌ها تشبیه کرد و آقای اردوغان را متهم کرد که به بحران در مناسبات دو کشور دامن می‌زند.

در اسفندماه سال گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، آنگلا مرکل را به باد انتقاد گرفت و گفت که صدراعظم آلمان با توسل «به شیوه‌های نازی‌‌ها» به اختلافات آلمان و ترکیه دامن می‌زند.

آقای اردوغان که در آن زمان در میان هوادارانش برای رای «آری» به تغییر قانون اساسی ترکیه سخنرانی می‌کرد، گفت: «وقتی که ما به آنها (اروپایی‌ها) نازی می‌گوییم، خوش‌شان نمی‌آید؛ با یکدیگر اعلام همبستگی می‌کنند. مخصوصا مرکل.»

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: «اما تو [مرکل] همین الان به شیوه‌های نازی‌ها متوسل شدی

از سال گذشته تاکنون در ترکیه وضعیت فوق‌العاده حاکم است و تحت همین قانون بسیاری از رسانه‌ها تعطیل و شمار زیادی از مخالفان دستگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG