لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

تلفات زلزله مکزیک به ۲۳۷ نفر رسید


مرکز اصلی وقوع زلزله سه شنبه در مکزیک در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهر مکزیکوسیتی بود.
مرکز اصلی وقوع زلزله سه شنبه در مکزیک در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهر مکزیکوسیتی بود.

تلفات زلزله در مکزیک که شدیدترین مورد طی ۳۲ سال گذشته در این کشور است به ۲۳۷ نفر رسیده و بر اثر آن حدود هزار و ۹۰۰ نفر نیز مجروح شده اند.

در طول چهارشنبه شب ماموران امداد با وجود همه مشکلات تلاش کردند دختر محصل ۱۲ ساله و احتمالا تعداد دیگری از جان به دربردگان از زلزله اخیر را در جنوب مکزیکوسیتی از زیر آوار بیرون بکشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سه شنبه بعداز ظهر که این زلزله ۷.۱ ریشتری اتفاق افتاد تاکنون بیش از ۵۰ نفر فقط در پایتخت از زیر آوار نجات یافته اند.

با گذشت زمان و کاهش شانس زنده ماندن افرادی که زیر آوارند مقامات مسئول تعهد داده اند که عملیات تجسس و نجات مثل موردی که در محل ویران شدن یک مدرسه در جنوب شهر مکزیکوستی در جریان است ادامه خواهند یافت.

در این نقطه عملیات نجات که توسط پرسنل نیروی دریایی انجام می شود توانسته است یک دختر محصل ۱۲ ساله را زیر آوار شناسایی کند ولی هنوز موفق به نجات او نشده اند.

از این مدرسه که شاگردان آن ۶ تا ۱۵ ساله بودند تاکنون ۱۱ کودک نجات یافته ولی ۲۱ کودک و چهار بزرگسال جان خود را از دست داده اند.

به گزاش شبکه تلویزیون تله ویستا که دوربین‌های آن درمحل حادثه هستند و ازعملیات امداد این کودک گزارش می دهد، ماموران امداد دست این دختر بچه را لای آوار دیدند و وقتی از او سئوال شد آیا هنوز زنده است انگشتان خود را تکان داد.

ولی ۱۵ ساعت پس از ادامه عملیات نجات فرمانده عملیات گفت هنوز نتوانسته اند محل دقیق گرفتار شدن این دختر بچه را تعیین کنند.

او گفت:"ما مطمئنیم که یک دختر بچه اینجا زنده است ولی هنوز نمی دانیم چطور او را نجات دهیم. با گذشت زمان زنده و سالم پیدا کردن افرادی که زیر آوار مانده اند دشوارتر می شود.»

مسئولان عملیات امداد در هیچیک از نقاط آسیب دیده از ماشین آلات سنگین آوار برداری استفاده نمی کنند چون ممکن است جان افرادی را که هنوز زنده زیر آوار مانده اند به خطر یباندازد. بر اثر این زلزله فقط در شهر مکزیکوسیتی ۵۲ ساختمان و در ایالت‌های اطراف تعداد بیشتری فرو ریختند.

در سرتاسر پایتخت داوطلبان و مردم عادی در عملیات نجات و کمک به قربانیان زلزله مشارکت می کنند. هزاران نفر از مردم برای کمک به آسیب دیدگان مواد غدایی و دارو، پتو و سایر مایحتاج و خون اهدا کرده اند. شرکت‌ها خدمات رایگان و رستورانها غذای رایگان در اختیار هزاران نفری قرار می دهند که خانه و کاشانه خود را براثر زلزله از دست داده اند.

خبرگزاری رویترز می افزاید، انریکه پنا نیتو ،رییس جمهور مکزيک که سه روز عزای عمومی اعلام کرده، گفته است: «در مقابل نیروی طبیعت همه ما آسیب پذیریم و به همین خاطر برای نجات جان مردم و کمک به قربانیان متحد هستیم. یکی از تمایزهای مکزیک سخاوت واحساس برادری مردم ماست.»

او افزود در حال حاضر اولویت احیا خدمات اولیه، محاسبه زیرساخت‌های ویران شده و بازسازی آنهاست.

آسیب شدیدی که به بسیاری از ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های نوساز وارد شده در مورد استانداردهای ساخت و ساز در این کشور که پس از زلزله ویرانگر سال ۱۹۸۵ قرار بود بهبود یابد سئوالاتی پیش آورده است.

مقامات مسئول روز چهارشنبه اعلام کردند که از مجموع ۲۳۷ نفر تلفات زلزله اخیر ۱۰۲ نفر اهل پایتخت و ۱۳۵ نفر اهل ایالت‌های اطراف آن هستند.

علاوه بر ۹ کشور آمریکای لاتین، آمریکا، ژاپن و اسرائیل برای مشارکت در عملیات تجسس و امداد اعلام آمادگی کرده و تیم‌های عملیاتی از کشورهای پاناما و السالوادور در حال حاضر در مناطق آسیب دیده مشغول فعالیت هستند.

هدایت عملیات تجسس و امداد داوطلبان را یک گروه نجات مکزیکی به عهده دارد که از زمان ۱۹۸۵ شکل گرفته و به خاطر عملیات جسورانه حفر تونل برای یافتن و رسیدن به افرادی که زیر آوار مانده اند در سطح جهانی شهرت دارد.

زلزله روز سه شنبه در سالگر زلزله عظیم ۱۹۸۵ روی داد که بر اثر آن هزاران نفر کشته شدند و خاطره آن هنوز در مکزیک زنده است. تمرين آمادگی مقابله با زلزله که هر سال روز ۱۹ سپتامبر اجرا می شود درست چند ساعت قبل از وقوع زلزله برگزار شده بود.

محل اصلی وقوع زلزله ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهر مکزیکوسیتی بود. مرکز اصلی زمین لرزه حدود ۳۱ کیلومتر زیر سطح زمین بود و شهر مکزیکوسیتی و حومه آنرا که حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد به شدت لرزاند. بخش اعظم این شهر روی بستر یک دریاچه قدیمی بنا شده و در لحظات زلزله مثل ژله می لرزید.

برخی از ساکنان و داوطلبان شکایت دارند که خدمات اضطراری و اورژانس به محلات ثروتمندنشین اولویت داده و خیلی دیر به محلات فقیر نشین در جنوب شهر رسیده اند.

XS
SM
MD
LG