لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

رئیس اداره امنیت داخلی بریتانیا: امسال ۱۰ مورد تهدید به قتل و ربایش از سوی ایران را خنثی کردیم


کن مک‌کالوم، رئیس اداره امنیت داخلی بریتانیا (ام آی فایو)
کن مک‌کالوم، رئیس اداره امنیت داخلی بریتانیا (ام آی فایو)

رئیس اداره امنیت داخلی بریتانیا (ام آی فایو) می‌گوید نهادهای امنیتی این کشور در سال جاری تهدیدهای متعددی از سوی ایران در زمینه قتل و ربایش شهروندان بریتانیایی را خنثی کرده‌اند.

کن مک‌کالوم روز چهارشنبه ۲۵ آبان به افزایش نگرانی‌ها در مورد اقدامات علیه امنیت شهروندان بریتانیایی اشاره کرد.

او گفت که نهادهای امنیتی بریتانیا در سال جاری دست‌کم ده مورد «تهدید بالقوه از سوی ایران برای ربودن و یا حتی قتل شهروندان بریتانیایی و یا افراد ساکن بریتانیا که دشمنان حکومت ایران تلقی می‌شوند» را کشف و خنثی کرده‌اند.

رئیس ام آی فایو افزود: «نهادهای امنیتی ایران علیه مخالفان در خاک کشورهای غربی و یا برای فریب آن‌ها به منظور رفتن به ایران، اقدامات خطرناک و گستاخانه‌ای انجام می‌دهند».

این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که وزارت خارجه بریتانیا هفته گذشته به‌دلیل تهدید روزنامه‌نگاران ایرانی ساکن این کشور، سفیر جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرد.

شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» که مرکز آن در بریتانیاست، گزارش داد که پلیس لندن به دو کارمند این رسانه در مورد «خطر جدی و موثق علیه جان آن‌ها و اعضای خانواده‌هایشان هشدار داده است».

چین، ایران و روسیه «بزرگترین تهدیدهای امنیتی علیه بریتانیا»

کن مک‌کالوم همچنین گفت روسیه، چین و ایران که برای رسیدن به اهداف خود از «زور، ارعاب و خشونت» استفاده می‌کنند، بزرگترین تهدیدهای امنیتی علیه بریتانیا هستند.

سخنان وی هشدار مجدد مقامات بریتانیایی در مورد سیاست‌های تعرضی روسیه و اعمال قدرت چین تلقی می‌شود.

رئیس ام آی فایو در تشریح تهدیدهای امنیتی علیه بریتانیا خاطر نشان کرد این ریسک وجود دارد که روسیه، چین و ایران با هدف تقویت قابلیت‌های خود با یکدیگر همکاری کنند.

او افزود در پی تهاجم نظامی به اوکراین و اخراج ۴۰۰ جاسوس روسیه از کشورهای اروپایی، از جمله ۲۳ نفر در بریتانیا که در پوشش کارمندان دیپلماتیک کار می‌کردند، «قابلیت‌های جاسوسی روسیه ضربه بزرگی خورده است».

کن مک‌کالوم تاکید کرد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا هنوز با خطر «عوامل ابزاری نهادهای امنیتی روسیه» از جمله اقدام به ترور، حملات سایبری، نشراطلاعات غلط جاسوسی» و دخالت آن‌ها در روندهای دمکراتیک روبرو هستند.

او ادامه داد: «بریتانیا باید برای اقدامات تعرضی روسیه برای مدتی طولانی در آینده آماده باشد».

رئیس ام آی فایو گفت چین حتی خطر طولانی‌مدت‌تری است و «اقدامات حزب کمونیست چین مهمترین چالش برای بریتانیا خواهد بود».

به گفته وی، شیوه فعالیت نهادهای امنیتی و جاسوسان روسیه کماکان «رقابت و رویارویی به شیوه‌های قدیمی و رایج» است ولی تهدیدهای چین «کاملا متفاوت» است و این کشور با تغییر «قوانین بازی» تلاش می‌کند ساختارها و نیروی انسانی ما را تضعیف کند.

آقای مک‌کالوم علاوه بر این حکومت چین را به «کنترل، تهدید و ارعاب» شهروندان چینی در بریتانیا و بازگرداندن اجباری آنان به کشور متهم کرد.

او افزود که حکومت چین تلاش می‌کند از طریق جلب همکاری و یا اعمال نفوذ بر اعضای پارلمان بریتانیا و حتی تماس با سیاستمداران جوان و به مرور «مدیون کردن» آن‌ها، روی سیاست بریتانیا تاثیر بگذارد.

به گفته رئیس ام آی فایو، با تثبیت قدرت شی جین پینگ احتمالا به عنوان رهبر مادام‌العمر حزب کمونیست، «سیاست‌های تعرضی و مداخله‌جویانه» چین تشدید خواهد شد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در اجلاس سران گروه ۲۰ که در روزهای گذشته در اندونزی برگزار شد، گفت: «چین یک چالش سیستماتیک برای ارزش‌ها، منافع ما و بزرگترین تهدید علیه امنیت اقتصادی ماست».

ماه گذشته نیز رئیس اداره امنیت سایبری بریتانیا گفت قدرت رو به افزایش چین «تهدید امنیت ملی است که آینده بریتانیا را تعیین خواهد کرد».

رئیس ام آی فایو در عین حال تاکید کرد بریتانیا هنوز با خطر افرادی که به‌طور مستقل به ایدئولوژی‌های جهادی روی می‌آورند و همچنین گروه‌های تروریستی بین‌المللی نظیر القاعده و «حکومت اسلامی» روبرو است.

او خاطر نشان کرد که فعالیت این گروه‌ها محدود شده ولی بدون تردید هنوز از بین نرفته‌اند.

به گفته وی، ام آی فایو از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۳۷ اقدام به حمله در مراحل نهایی را خنثی کرده که هشت مورد از آن‌ها مربوط به سال گذشته بوده است: سه چهارم از این توطئه‌ها کار «اسلام‌گرایان افراطی» و بقیه مربوط به «راست افراطی‌» بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG