لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

خرید ۶۹ میلیارد دلاری شرکت مایکروسافت


«ندای وظیفه»، از بازی‌های رایانه‌ای پرطرفدار شرکت اکتیویژن
«ندای وظیفه»، از بازی‌های رایانه‌ای پرطرفدار شرکت اکتیویژن

مایکروسافت روز سه‌شنبه ۲۸ دی اعلام کرد «اکتیویژن»، یک شرکت آمریکایی سازنده و ناشر بازی‌های رایانه‌ای، را به بهای ۶۸٫۷ میلیارد دلار می‌خرد.

این بالاترین مبلغی است که تاکنون برای یک تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای پراخت می‌شود و صاحب‌نظران معتقدند که نشانه دیگری از تلاش گسترده شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال برای تسلط بر آینده مجازی است.

مایکروسافت با مالکیت شرکت «اکتیویژن» می‌تواند با سایر تولیدکنندگان بزرگ بازی‌های رایانه‌ای از جمله سونی و تن سنت رقابت کند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، هنگام اعلام این خبر گفت: «بازی‌های رایانه‌ای مهیج‌ترین و پویاترین بخش از سرگرمی‌ها در تمامی پلتفرم‌های دیجیتال است و در توسعه پلتفرم‌های متاورس نقش مهمی خواهد داشت».

پرداخت ۶۸٫۷ میلیارد دلار برای خرید «اکتیویژن» به معنای خرید هر سهم این شرکت به مبلغ ۹۵ دلار است که حدود ۱۲ دلار از آخرین ارزش‌گذاری سهام «اکتیویژن» بیشتر است. به همین دلیل برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نهادهای ناظر بر معاملات تجاری بزرگ در آمریکا به این موضوع ایراد بگیرند.

مایکروسافت تاکنون از حسابرسی و کنترل‌های دقیقی که سایر شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال، از جمله گوگل و فیس‌بوک، با آن مواجه شده‌اند در امان بوده است. ولی این معامله ممکن است حساسیت کنگره آمریکا را برانگیزد.

منابع مطلع از این معامله می‌گویند مایکروسافت تعهد داده است که در صورت لغو این معامله به دلایل قانونی حداقل سه میلیارد دلار به «اکتیویژن» پرداخت کند و این نشان می‌دهد که مایکروسافت از تأیید این معامله توسط نهادهای ناظر اطمینان دارد.

این معامله در شرایطی انجام می‌شود که موقعیت «اکتیویژن» در بازار سهام تضعیف شده است. از سال گذشته که بهای سهام این شرکت به بالاترین رقم رسید، به دلیل اتهامات مربوط به آزار جنسی کارمندان و سوء رفتار چند مدیر ارشد آن، قیمت سهام «اکتیویژن» حدود ۳۷ درصد کاهش یافته است.

این شرکت هنوز درگیر این اتهامات است و روز دوشنبه اعلام کرد از ماه ژوئیه بیش از ۳۰ نفر از کارمندان خود را اخراج و ۴۰ نفر دیگر را تنبیه کرده است.

بابی کوتیک، مدیرعامل «اکتیویژن»، گفته است پس از خریداری این شرکت توسط مایکروسافت در این مقام باقی خواهد ماند. مدیرعامل مایکروسافت نیز در یک جلسه مجازی با کارشناسان مستقیماً به رسوایی‌های اخیر در شرکت «اکتیویژن» اشاره ای نکرد ولی بر اهمیت یک فرهنگ صحیح در این شرکت تأکید کرد.

کارشناسان فناوری‌های دیجیتال تخمین می‌زنند که درآمد بازی‌های رایانه‌ای در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است و تا سال ۲۰۲۴ به حدود ۲۱۸ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

مایکروسافت در حال حاضر یکی از سه شرکت‌های بزرگ تولید بازی‌های رایانه‌ای است و در سال‌های اخیر با خرید چند تولیدکننده کوچک‌تر این محصولات از جمله «موجانگ استودیو» و «زنیمکس» موقعیت خود را تثبیت کرده است. افزون بر این، یک بازی رایانه‌ای متکی به حافظه‌های دوردست را به بازار عرضه کرده که با استقبال خوبی روبه‌رو شده است و هم‌اکنون بیش از ۲۵ میلیون مشترک دارد.

قاعدتاً بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال بازی‌های «اکتیویژن» یکی از انگیزه‌های مهم مایکروسافت برای خرید این شرکت بوده است.

گنجینه بزرگ بازی‌های رایانه‌ای «اکتیویژن» می‌تواند به سامانه بازی‌های رایانه‌ای مایکروسافت «ایکس‌باکس» کمک کند تا با «پلی‌استیشن» محصول شرکت سونی بهتر رقابت کند.

سایر شرکت‌های سرگرمی دیجیتال از جمله «نت‌فلیکس» نیز از مدت‌ها پیش تمایل خود به سرمایه‌گذاری در عرصه بازی‌های رایانه‌ای را اعلام کرده بودند ولی به نظر می‌رسد که مایکروسافت با این پیشنهاد سخاوتمندانه برای خرید «اکتیویژن» گام بزرگی در این زمینه برداشته و احتمالاً از سایر رقبا جلو خواهد افتاد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG