لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید در دوره ترامپ هرگز پیشنهاد حمله به ایران نداده بود


ژنرال مارک میلی
ژنرال مارک میلی

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با رد اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، و مارک میدوز، رئیس دفتر سابق او تاکید کرد که در دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ هرگز پیشنهاد حمله به ایران را نداده بود.

ژنرال مارک میلی در مصاحبه با فرید زکریا گفت: «می‌توانم به شما اطمینان بدهم که تا به حال، حتی یک بار هم حمله به ایران را توصیه نکرده‌ام.»

این فرمانده بلندپایه نظامی آمریکا قرار است در پایان ماه جاری میلادی بازنشسته شود. ژنرال مارک میلی در ۱۶ ماه پایانی دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود.

نام ژنرال مارک میلی به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی مرتبط با تحقیقات جک اسمیت، بازپرس ویژه، درباره نگهداری اسناد طبقه‌بندی و محرمانه توسط دونالد ترامپ مطرح شده است. پیش از این گزارش‌هایی در خصوص نگهداری طرح «حمله به ایران» در بین اسنادی طبقه‌بندی شده در خانه شخصی آقای ترامپ منتشر شده بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در تیرماه سال جاری نوشته بود به مکالمه دو دقیقه‌ای دونالد ترامپ دست یافته که نشان می‌دهد او اسناد طبقه‌بندی‌شده پنتاگون درباره حمله به ایران را نزد خود نگه داشته است.

این در حالی است که ژنرال مارک میلی در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» تاکید کرده که از سند خاصی که دونالد ترامپ به آن اشاره کرده، اطلاعی ندارد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «من نمی‌دانم سندی که آنها در مورد آن صحبت می‌کنند چه سندی است. من هرگز آن را ندیده‌ام - هیچ کس چنین چیزی به من ارائه نکرده است. بنابراین، واقعاً نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر کنم.»

ژنرال مارک میلی اضافه کرد: «به شما اطمینان می‌دهم، همان‌طور که می‌دانید، حمله نظامی به ایران یک اقدام بسیار، بسیار جدی است. ما قابلیت‌هایی داریم. ما طرح‌هایی داریم که در مورد آنها نظر می‌دهیم. البته این موضوع غیرعادی نیست و معمول است. اما من تمایل ندارم در مورد آنها و جزئیاتشان بیشتر توضیح بدهم.»

مارک میدوز رئیس دفتر سابق دونالد ترامپ در کاخ سفید، در کتاب خود به نام «رئیس رئیس» به دیدار ژانرل میلی و دونالد ترامپ و سند حمله به ایران اشاره کرده و مدعی شده که آقای میلی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیش از یک بار اصرار کرده بود به ایران حمله کند اما آقای ترامپ چنین پیشنهادی را نپذیرفت.

مارک میدوز در کتاب خاطرات خود نوشته است :«روی کاناپه مقابل میز ترامپ،‌ یک گزارش چهارصفحه‌ای قرار دارد که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، شخصاً آن را تایپ کرده و شامل نقشه ژنرال برای حمله به ایران است.»

ژنرال میلی در پاسخ پرسش درباره اظهارات مارک میدوز گفته است: «با قاطعیت می‌توانم به شما بگویم که رئیس [مشترک نیروهای مسلح] هیچ‌گاه حمله به ایران را توصیه نکرد.»

او اضافه کرد: «من دقیقاً نقل قول‌های آقای میدوز را نمی دانم، اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که می‌دانم چه کرده‌ام و آن توصیه به حمله به ایران نیست».

قرار است مشروح مصاحبه ژنرال مارک میلی با فرید زکریا روز یکشنبه آینده پخش شود.

بااستفاده از سی‌ان‌ان و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG