لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

کشف ۱۰ میلیون دلار جعلی در استان کهگیلویه و بویراحمد


دادستان عمومی و انقلاب یاسوج از کشف ۱۰ میلیون دلار جعلی در شهرستان دنا از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه ۱۴ مهر، نوشت که به گفته مهرداد کرمی٬ دادستان یاسوج، این میزان دلار جعلی٬ «در جریان بازرسی از یک دستگاه خودرو» کشف شده است.

آقای کرمی همچنین از بازداشت دو نفر در این رابطه خبر داده و افزوده که آنها با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده‌اند.

آن‌طور که دادستان عمومی و انقلاب یاسوج اعلام کرده٬ افراد بازداشت‌شده٬ ساکن استان فارس هستند و خودرو نیز در روستای بنستان بخش پاتاوه از توابع شهرستان دنا کشف شده است.

خبرگزاری ایسنا نیز با انتشار خبر٬ به نقل از مهرداد کرمی نوشته که تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه دارد.

در سال‌های اخیر٬ کشف اسکناس‌های جعلی در ایران افزایش یافته و پلیس از بازداشت افرادی به اتهام جعل اسکناس‌های یورو و دلار خبر داده است.

مهرماه سال ۹۵ فرمانده نیروی انتظامی استان فارس خبر داد یک تبعه ۳۹ ساله آلمان و یک تبعه ۳۳ ساله کامرونی که از یک ایرانی ۲۰۰ هزار دلار «کلاهبرداری» کرده بودند و «قصد» چاپ ۸۰۰ هزار دلار اسکناس ۱۰۰ یورویی جعلی را داشتند، بازداشت شدند.

احمدعلی گودرزی گفته بود که از این دو نفر ۱۶ بسته ۵۰۰ برگی کاغذ‌های سیاه جعلی تولید اسکناس‌های ۱۰۰ یورویی و دو قوطی فلزی حاوی پودر و مواد شیمیایی کشف شده است.

آبان‌ماه سال ۹۴ نیز احمد کرمی، رئیس پلیس آگاهی استان قم، از بازداشت فردی در این شهر به اتهام «جعل» اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری خبر داده بود.

آقای کرمی افزوده بود که این فرد «هنگام تبدیل دلارهای جعلی به ریال در یک صرافی شناسایی و دستگیر شده» و دارای تابعیت «خارجی» است.

در بازرسی‌ها از این فرد٬ «۲۲ قطعه اسکناس ۱۰۰ دلاری و همچنین مبلغ قابل توجهی درهم کشف» شده بود.

بر اساس ماده نخست قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی ایران، اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه قلب یا جعل اسکناس یا وارد کردن یا توزیع کردن عمده آن‌ها اعم از داخلی و خارجی و امثال آن جرم محسوب و مرتکب به مجازات‌های مقرر در این قانون محکوم می‌شود.

اعمالی که از آن نام برده شد اگر به قصد «ضربه زدن» به نظام جمهوری اسلامی ایران باشد٬ مجرم به مجازات «مفسد فی‌الارض» محکوم می‌شود.

XS
SM
MD
LG