لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

موگرینی: برجام با جامعه جهانی منعقد شده است، نه با آمریکا


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید توافق‌نامه هسته‌ای برجام، نه با آمریکا بلکه با جامعه جهانی منعقد شده و از آنجا که تهران به تعهدات خود در این توافقنامه پایبند است، ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش کرده که فدریکا موگرینی این اظهارات را روز دوشنبه (۲۷ شهریور) در نیویورک بیان کرده‌است.

خانم موگرینی افزوده همان‌طور که بارها گفته‌ام، توافقنامه برجام مؤثر بوده و در حال اجرا است و بر اساس «هفت» گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به تعهدات خود در این توافقنامه، پایبند بوده‌است.

وی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده مبنی بر تصمیم احتمالی واشینگتن برای خروج از این توافقنامه نیز گفته که برجام بین ایران و یک کشور منعقد نشده، بلکه پیمانی بین تهران و جامعه جهانی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین وظیفه خود و این اتحادیه را اطمینان از پایبندی طرفین این توافق به تعهدات خود اعلام کرده‌است.

وی همچنین از دیدار اعضای گروه پنج به علاوه یک و ایران در روز ۲۰ سپتامبر خبر داده و آن را «نشانه خوبی» برای ادامه کارکرد برجام دانسته‌است.

ترامپ که هنگام تبلیغات انتخاباتی، انتقادهای تندی علیه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطرح می‌کرد، این توافقنامه را «یک‌جانبه» و تنها به نفع ایران معرفی می‌کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز ۱۶ اوت اعلام کرد که به موجب این توافقنامه، تهران، جامعه جهانی را «به گروگان» گرفته‌است.

رئیس جمهور آمریکا در آغاز دیدار روز گذشته خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به پرسشی در این مورد که در قبال توافق هسته‌ای با ایران چه خواهد کرد، گفته بود که «خواهید دید چه می‌شود».

نتانیاهو نیز در روزهای گذشته گفته بود که «برجام یک توافق بد است که باید لغو یا اصلاح شود».

وی افزوده بود که به دنبال گفت‌وگو با دونالد ترامپ در این زمینه است که دو کشور چطور می‌توانند مشترکاً به «توافق بسیار بد هسته‌ای» پاسخ دهند و نفوذ ایران در منطقه را عقب برانند.

روسیه نیز مخالف خروج آمریکا از برجام است و به گزارش تاس، سفیر روسیه در سازمان ملل قصد دارد در دیدار آینده قدرت‌های جهانی با ایران، آمریکا را از این اقدام منصرف کند.

XS
SM
MD
LG