لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

مشاور سابق احمدی‌نژاد: در طرح قضیه هولوکاست به ظرافت بحث دقت نشد


محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم و در دولت نهم
محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم و در دولت نهم

محمد علی رامین که سال‌ها مشاور محمود احمدی‌نژاد بود، می‌گوید در طرح قضیه هولوکاست از سوی رئیس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ایران «به ظرافت و اقتضائات بحث دقت نشد».

به گفته این مشاور احمدی‌نژاد، زمانی نیز که رئیس جمهوری پیشین «متوجه ظرایف موضوع شد و موضع خودش را اصلاح کرد با شیطنت مخالفان داخلی در همراهی با دشمنان خارجی، مدیریت ماجرا پیچیده شد».

محمد علی رامین در مصاحبه با روزنامه شرق در شماره روز شنبه یازدهم شهریور گفته‌است «موضوع "بازخوانی ماجرای هولوکاست" که مورد نظر ما بود، به «نفی هولوکاست" تعبیر، تبلیغ و تحریف شد».

این مشاور رئیس جمهوری پیشین ایران گفته‌است «محو اسرائیل تعبیر امام خمینی است؛ اما احمدی‌نژاد در طرح ایده 'ضرورت بررسی هولوکاست' ابتدا یک اشتباه لفظی داشت که مدعای هولوکاست به طور ضمنی نفی شد؛ (اما) من هرگز معتقد به نفی یا تأیید ماجرای هولوکاست نبوده‌ام؛ بلکه خواستار 'بازخوانی' آن بوده و هستم».

محمد علی رامین گفته‌است «زمستان سال ۱۳۸۴ که (احمدی‌نژاد) در سفر به عربستان، مسئله هولوکاست را 'دروغ و افسانه' نامید، به ظرافت و اقتضائات بحث دقت نشد. البته هنوز او از عربستان برنگشته بود که با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده و گفتم ایشان باید به جای نفی یا تأیید هولوکاست، حقیقت‌یابی آن را از محققان تاریخ اروپا طلب کنند و از سازمان ملل (متحد) تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین المللی برای بررسی هولوکاست را درخواست کنند».

به گفته رامین، «بحث این بوده و هست که چرا غرب در همه این سال‌ها باید در مقام پرسشگر باشد و ما را همواره به پاسخ‌گویی خود وادار کند؟ چرا نباید یک بار هم که شده ما 'پرسشگر' باشیم و غربی‌ها را به پاسخ‌گویی در برابر افکار عمومی جهان وادار کنیم؟».

در همین حال، محمد علی رامین در این مصاحبه گفته‌است، «درست است و قبول دارم» که «بازگویی نگاه من به مسائل بین‌المللی؛ مثل هولوکاست و فروپاشی آمریکا و محو اسرائیل از روی نقشه کره زمین از دهان رئیس دولت‌های نهم و دهم، هم جنجال‌ساز بود و هم بر شهرتم افزود».

این مشاور پیشین احمدی‌نژاد مدعی شده است که خود او «در اروپا بیشتر از احمدی‌نژاد مشهور بود» ولی احمدی‌نژاد را در هیچ سفری به خارج همراهی نمی‌کرد زیرا «غربی‌ها از قبل نسبت به دیدگاه‌های من حساسیت داشتند و همراهی من برای او مسئله‌ساز می‌شد و اگر با او می‌رفتم، حضور من سبب نادیده گرفتن او می‌شد».

در برابر این پرسش روزنامه شرق که «آیا احمدی‌نژاد می‌خواست جنجال‌ساز باشد؟»، محمد علی رامین پاسخ داده‌است که «بحث جنجال‌آفرینی سیاسی خودش یک سیاست کارساز برای برخی سیاستمداران جهان است؛ اما درباره دکتر احمدی‌نژاد، به نظرم واقعاً فقط نظراتی را که خودش قبول داشت، مطرح می‌کرد؛ یعنی اگر جنجالی اتفاق می‌افتاد، عوارض بود و نه هدف اولیه، اما بگویم که همه پیشنهادهای بنده نیز همیشه جنجال‌آفرین نبودند…».

هولوکاست به کشتار بیش از شش میلیون یهودی اروپایی در حکومت آلمان نازی اطلاق می‌شود؛ آلمان مسئولیت حکومت هیتلر را در این جنایت پذیرفته، از یهودیان پوزش خواسته و غرامت داده‌است.

پیش از محمود احمدی‌نژاد افرادی در جهان هولوکاست را «افسانه» دانسته و در صف «انکارکنندگان هولوکاست» به عنوان شخصیت‌های منفور در جامعه بین‌المللی شناخته شده‌اند.

اما احمدی‌نژاد زمان بسیار کوتاهی بعد از آغاز ریاست جمهوری‌اش در سال ۱۳۸۴ هولوکاست را «افسانه» «مشکوک» و «مبهم» نامید و تا سال‌ها بعد نیز از نفی هولوکاست دفاع می‌کرد.

سخنان احمدی‌نژاد در رد هولوکاست ضمن برگزاری همایش‌هایی در ایران با عنوان «دنیای بدون اسرائیل» ضمن تأکید بر نظریه «محو اسرائیل از نقشه جهان» انتقادهای شدیدی در جامعه بین‌المللی را متوجه ایران کرد.

رهبران اسرائیل از جمله شیمون پرز بارها گفته بودند، انکار هولوکاست از سوی رئیس جمهوری ایران، تلاش عملی جمهوری اسلامی ایران برای محو اسرائیل و ضمن پیشبرد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران یک خطر جدی برای موجودیت اسرائیل است.

از سوی دیگر، حسن روحانی که بعد از احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران شد، در نخستین سفر به نیویورک گفت «ما جنایت نازی‌ها را در جنگ جهانی دوم محکوم می‌کنیم».

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در دولت روحانی نیز در توئیتر نوشت «مردی که هولوکاست را انکار می‌کرد، رفته است». آقای ظریف بعداً هولوکاست را «یک جنایت» نامید و گفت «چنین جنایتی هرگز نباید در تاریخ تکرار شود».

با وجود این، برخی از سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای در سال‌های بعد از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز به «افسانه» دانستن هولوکاست از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران تعبیر شده اما محمد جواد ظریف در این باره مدعی شد که شخصاً با رهبر صحبت کرده و او «صراحتاً کشتار یهودیان را محکوم کرده» و مطالب انتشار یافته در وب‌سایت‌های همسو با رهبر به درستی «تعبیر» نشده‌است.

رامین: احمدی‌نژاد، مشایی و بقایی «سه دلقک» هستند

محمد علی رامین در مصاحبه با روزنامه شرق هم‌چنین گفت زمانی که احمدی‌نژاد «شخصیتی انقلابی» بود از او حمایت می‌کرد اما رفتار اخیر وی و یاران نزدیکش مانند اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت امسال، کارهای «سه دلقک» است.

وی در این باره گفت که وقتی کلیپ «زنده‌باد بهار» آنها منتشر شد، در کانال تلگرامی خودم ذیل آن کلیپ نوشتم: «سه دلقک بهاری»... به نظرم رفتاری عاری از بصیرت و فهم سیاسی بود؛ با هیچ عقل و منطقی توجیه‌پذیر نبود.»

رامین در همین حال ابراز امیدواری کرده که احمدی‌نژاد «هر چه زودتر دوباره خودش را باز بیاید و از عوارض و زواید جدا کند» زیرا «یک شخصیت رشید سیاسی نمی‌تواند کودکانه و لجوجانه عمل کند» و تهدید احمدی‌نژاد به «انتشار اسرار نظام» او را به «یک عنصر ضد امنیت ملی مبدل خواهد کرد».

رامین در این مصاحبه مطالبی را نیز در مورد زندگی شخصی خود بیان کرده و گفته‌است که در سال ۱۳۵۶ برای تحصیل به آلمان رفت ولی همزمان با تحصیل در آنجا «فعالیت‌های گسترده سیاسی، انقلابی و مذهبی» داشته‌است.

محمد علی رامین گفته‌است «همان روز اولی که امام (روح‌الله) خمینی از عراق به فرانسه آمدند (۱۳ مهر ۱۳۵۷) با چهار نفر از اعضای انجمن اسلامی (شهر آلمانی) کارلسروهه به دیدارشان رفتیم و جزء نخستین پاسداران امام خمینی شدیم».

محمد علی رامین که بعد از ماجرای قتل رهبران حزب کردستان ایران در رستوران میکونوس در سال ۱۳۷۲ از آلمان اخراج شد، در مصاحبه با شرق تأیید کرده که «چون با متهم ایرانی پرونده میکونوس، سابقاً در سال ۱۳۶۱ هم‌سلول در زندان بوده»، دولت آلمان اتمام تحصیل را «موکول به ابراز برائت از دولت ایران و درخواست پناهندگی از آلمان» کرد که «طبیعتاً پذیرش این تحقیر ملی غیرممکن بود» و «با خانواده به ایران بازگشتیم».

محمد علی رامین افزوده که بعد از آن ماجرا برای برخی فعالیت‌ها به آلمان می‌رفته اما از سال ۱۳۸۱ «به دلیل برگزاری نخستین همایش جهان پس از آمریکا» در دانشگاه تهران، از سوی آمریکا و آلمان ممنوع‌الورود شده اما اعضای خانواده‌اش هنوز به آلمان سفر می‌کنند و برخی از آنها در آنجا درس می‌خوانند و نوه‌اش نیز به تازگی به دلیل «توصیه پزشک» در آلمان بدنیا آمده‌است.

یاسین رامین یکی از پسران محمد علی رامین با مهناز افشار بازیگر سینما و تلویزیون ایران ازدواج کرده که آخرین ایفای نقش او در سریال خانگی «عاشقانه» در نقش «گیسو» بود.

محمد علی رامین در مصاحبه با شرق بازداشت هفت‌ماهه پسرش را «پرونده‌سازی و عقده‌گشایی» دولت «بهانه‌گیر» و «عصبی» حسن روحانی دانسته و گفته‌است پسرش با قرار وثیقه هشت میلیارد تومانی آزاد شده‌است.

XS
SM
MD
LG