لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

محمدمهدی کرمی در تماس با پدرش: به من حکم اعدام دادند، به مامان چیزی نگو


محمدمهدی کرمی در تماس تلفنی با پدرش از زندان از گرفتن حکم اعدام خبر داده است
محمدمهدی کرمی در تماس تلفنی با پدرش از زندان از گرفتن حکم اعدام خبر داده است

ماشاءالله كرمی، پدر محمدمهدی کرمی، معترضی که به «افساد‌فی‌الارض» متهم شده، می‌گوید فرزندش در تماس تلفنی به او اطلاع داده که چهارشنبه هفته گذشته، حکم اعدام را از مقام‌های قضایی در زندان دریافت کرده است.

مهدی کرمی توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی متهم ردیف اول در پرونده‌ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان معرفی شده است که در جریان اعتراضات چهلمین روز کشته شدن حدیث نجفی در کرج کشته شد.

پدر او در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفته است: «خودش چهارشنبه... به ما زنگ زد و گفت بابا حكم‌ها را به ما داده‌اند؛ حكم من اعدام است. پسرم گريه می‌كرد و می‌گفت به مامان چيزی نگو.»

ماشاءالله كرمی اضافه کرده که مسئول پرونده فرزندش نیز به وی گفته مخالفت خانواده با حکم اعدام به معنای مخالفت با «حکم خدا و پیغمبر» است.


او گفت: «به او پاسخ دادم كه نه، اگر حكم خدا و پيغمبر اين است كه بچه من اعدام شود، حلال خدا و پيغمبر باشد. نخواستم... انگار اين بچه را نداشتم. چه می‌توانستم بگويم؟ وقتی ما را در برابر خدا و پيغمبر می‌گذارند.»

آن‌ طور که پدر محمدمهدی کرمی روایت کرده، پسرش اتهامات خود را قبول ندارد و تنها بر اساس «اعتراف» این حکم برای وی صادر شده است، اعترافاتی که تحت فشارهای جسمی و روحی صورت گرفته است.

پیش از این حساب کارگری «۱۵۰۰ تصویر» خبر داده بود که محمدمهدی کرمی، متهم ردیف اول در پرونده قتل یک بسیجی، در ملاقات با خانواده خود از آزار جسمی و روانی «شدید» خود توسط ماموران حکومتی سخن گفته است.

به گفته آقای کرمی، «هنگام بازداشت او را طوری کتک زده‌اند که بیهوش شده بود و نیروهای حکومتی فکر کردند که او مُرده و «جنازه‌اش» را اطراف دادگاه نظرآباد انداختند، اما موقع ترک آن‌جا متوجه شدند که هنوز زنده است».

محمدمهدی کرمی در ادامه از آزارهای جنسی ماموران حکومتی در طول بازداشت خبر داده و گفته است که آن‌ها «هر روز اندام‌ تناسلی‌اش را لمس و تهدید می‌کنند که به او تجاوز خواهند کرد».


روز سه‌شنبه، ۲۲ آذر، در ادامه اقدام چند نماینده پارلمان آلمان در به عهده گرفتن حمایت سیاسی از معترضان جوان بازداشتی ایرانی که در معرض خطر اعدام هستند، هِلگِه لیمبرگ، دیگر نماینده بوندستاگ، اعلام کرد که کفالت سیاسی محمدمهدی کرمی را بر عهده گرفته است.

وی در توئیتی که از پذیرفتن این وکالت خبر داده، اجرای حکم اعدام این جوان از سوی جمهوری اسلامی را «مرگ عدالت» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG