لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

مولوی عبدالحمید: در جمعه خونین زاهدان، مردمِ ما را نظام زد، نه مامور


دیدار مولوی عبدالحمید (دوم از راست) با مدیران مدارس دینی اهل‌ سنت شورای هماهنگی سیستان‌ و بلوچستان
دیدار مولوی عبدالحمید (دوم از راست) با مدیران مدارس دینی اهل‌ سنت شورای هماهنگی سیستان‌ و بلوچستان

امام‌ جمعه اهل سنت زاهدان روز چهارشنبه در یک سخنرانی به صراحت حاکمیت جمهوری اسلامی را مسئول تیراندازی به معترضان در «جمعه خونین» زاهدان معرفی کرد و تقلیل مسئله به خطای شخصی ماموران را رد کرد.

مولوی عبدالحمید این سخنان را در جلسۀ مدیران مدارس دینی اهل‌ سنت شورای هماهنگی سیستان‌ و بلوچستان که روز چهارشنبه، ۳۰ آذر برگزار شد، بیان کرد.

وی در عین حال، برخلاف روایت حکومت، تیراندازی و کشتار معترضان در جمعه خونین زاهدان را «برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده» توصیف کرد.

اشاره وی به تیراندازی نیروهای امنیتی در روز جمعه، هشتم مهرماه، در زاهدان به مردمی است که به تعرض یک فرمانده انتظامی به یک دختر بلوچ اعتراض داشتند، رخدادی که به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، موجب کشته شدن حدود صد نفر از جمله زنان و کودکان شد.

مولوی عبدالحمید بارها خواستار محاکمه عاملان این کشتار شده است.

وی همچنین اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان مبنی بر حمله معترضان به کلانتری را رد کرد.

او گفت: «ما مدرک داریم که...اصلا به کلانتری حمله نشده و حتی یک نفر هم به سمت کلانتری نرفته است. بعد از اینکه از سمت کلانتری به طرف مردم شلیک می‌شود، عده‌ای آن‌ هم نه از داخل مصلا، بلکه از بیرون مصلا، به سمت کلانتری حرکت می‌کنند و سنگ‌پرانی شروع می‌شود.»

آقای عبدالحمید تاکید کرد: «لذا این ادعا که به کلانتری حمله مسلحانه شده و یا گروهک حمله کرده است، به‌ هیچ‌ وجه صحیح نیست.»

وی در تکمیل سخنان خود استدلال کرد: «زیرا در حادثۀ مصلا حتی یک مأمور نظامی هم کشته نشده است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره «تیراندازی برنامه‌ریزی‌شده» به معترضان در زاهدان نیز گفت: «قبل از این حادثه و جریانات، حملاتی علیه نمازخانه‌های اهل‌ سنت در کلان‌شهرها شروع شده بود. فرماندار مشهد اعلام کرده بود که اجازه نمی‌دهد یک نمازخانۀ اهل‌ سنت هم در این شهر فعالیت کند. در تهران هم می‌گفتند یا مجوز بیاورید یا اینکه نمازخانه را تعطیل می‌کنیم.»

وی جمهوری اسلامی را مسئول کشتار معترضان در زاهدان دانست و گفت:‌ «ما معتقدیم که مردمِ ما را مأمور نه، بلکه حاکمیت و نظام زده است.»


امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه و به عنوان توضیح علت اصلی این اتفاق را «تبعیض نسبت به اهل سنت» در ایران عنوان کرد و گفت: «وقتی حاکمیت در حق اهل‌ سنت تبعیض قائل باشد و اهل‌ سنت در نیروهای مسلح و دستگاه قضایی و مناصب مهم به‌ عنوان کادر اصلی حضور ندارند، مشخص است که مأموران مردمِ ما را با بی‌رحمی می‌زنند.»

بر اساس فایل صوتی لو رفته از یک جلسه «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» به ریاست غلامعلی حداد عادل، دبیر این شورا به «اشتباه خیلی فاحش» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در کشتار مردم زاهدان در جریان «جمعه خونین» این شهر اعتراف می‌کند.

رضا داوری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این جلسه می‌گوید: «کسی که بالای کلانتری بوده و تیراندازی کرد اشتباه خیلی فاحشی کرد و منطقه‌ای را هدف قرار داده که تعدادی از مردم از جمله زنان، مردان و نوجوانان کشته شدند.»

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خامنه‌ای، تائید کرده شماری از افرادی که هدف تیراندازی قرار گرفتند بی‌گناه بودند، اما مدعی شده که تیراندازی به خاطر «دفاع از محیط کلانتری» بوده است.

پس از سفر هیئت اعزامی خامنه‌ای به زاهدان که پس از چهلم قربانیان جمعه خونین صورت گرفت، گزارش شد که بزرگان این منطقه از سوی این هیئت مورد تهدید قرار گرفتند.

با وجود تبعیض‌ها نسبت به اهل سنت، حتی در زمینه ساخت مسجد و برگزاری نماز که به عنوان «اصل دین» اسلام شناخته می‌شود، محمدجواد حاج‌علی‌اکبری مدعی شده «خدماتی که نظام نسبت به اهل سنّت انجام داده، در تمام تاریخ کشور بی‌نظیر است.»

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت مولوی عبدالحمید و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG